Annons

Val av kamera

Sonysege

Aktiv medlem
Hej!
Jag står i startgropen att byta system från Sony A77 II till Canon.
Plåtar mest natur och företrädesvis fåglar.
Väljer mellan Canon 7D II och Canon 5D IV.
Över till frågan.
Om jag tar en bild med ett objektiv med brännvidd 300mm, samma objektiv med bägge husen, och sedan beskär bilden tagen med 5D IV till samma utsnitt som bilden från 7D II. Vilken blir skarpast, bäst?
Kommer 5D IV-s högre upplösning att kompensera crop-faktorn på 7D II.
Dessutom undrar jag om AF är lika vass på 5D IV som den är på 7D II.
Tacksam för svar, Nils-Erik "Biffen" Eriksson
 

Bengf

Aktiv medlem
Hej!
Jag står i startgropen att byta system från Sony A77 II till Canon.
Plåtar mest natur och företrädesvis fåglar.
Väljer mellan Canon 7D II och Canon 5D IV.
Över till frågan.
Om jag tar en bild med ett objektiv med brännvidd 300mm, samma objektiv med bägge husen, och sedan beskär bilden tagen med 5D IV till samma utsnitt som bilden från 7D II. Vilken blir skarpast, bäst?
Kommer 5D IV-s högre upplösning att kompensera crop-faktorn på 7D II.
Dessutom undrar jag om AF är lika vass på 5D IV som den är på 7D II.
Tacksam för svar, Nils-Erik "Biffen" Eriksson

Vad är det som du inte gillar med A77II.
 

rronnbac

Aktiv medlem
7D mk ii har högre pixeldensitet och kan därför, åtminstone teoretiskt, ge högre detaljåtergivning OM 5D mk IV beskärs till APS-C-format. För att få samma densitet så måste du gå på 5Dsr

Men, alla gånger du inte beskär så kommer 5D mk iv ge högre upplösning.

Om du inte är låst till Canon pga av önskemål om vissa objektiv så vore det nog värt att också överväga både Nikon D500 och D850
 

Sonysege

Aktiv medlem
7D mk ii har högre pixeldensitet och kan därför, åtminstone teoretiskt, ge högre detaljåtergivning OM 5D mk IV beskärs till APS-C-format. För att få samma densitet så måste du gå på 5Dsr

Men, alla gånger du inte beskär så kommer 5D mk iv ge högre upplösning.

Om du inte är låst till Canon pga av önskemål om vissa objektiv så vore det nog värt att också överväga både Nikon D500 och D850
Tack för svar.
Nikon är inte aktuellt, övriga familjen kör Canon vilket ger synergieffekt.
7D mark II är alltså att föredra vid framför allt för småfågelfoto.
Med vänlig hälsning, Nils-Erik
 

Bengf

Aktiv medlem
7DMKII är en bra kamera, med effektiv autofokus, några år på nacken nu, men också nere i bra priser. Nästa år kommer det nog nya vassa kameror.

Canons APS-C har crop 1,6 så det ökar teoretiskt tex ett 300mm tele till 480mm, det är en vinkelförändring som sker men upplevs som en förlängning, därför ofta bra till fåglar på avstånd, förmodar att du redan vet om detta, men skrev i alla fall.
 

-----Per-----

Aktiv medlem
Hej!
Jag står i startgropen att byta system från Sony A77 II till Canon.
Plåtar mest natur och företrädesvis fåglar.
Väljer mellan Canon 7D II och Canon 5D IV.
Över till frågan.
Om jag tar en bild med ett objektiv med brännvidd 300mm, samma objektiv med bägge husen, och sedan beskär bilden tagen med 5D IV till samma utsnitt som bilden från 7D II. Vilken blir skarpast, bäst?
Kommer 5D IV-s högre upplösning att kompensera crop-faktorn på 7D II.
Dessutom undrar jag om AF är lika vass på 5D IV som den är på 7D II.
Tacksam för svar, Nils-Erik "Biffen" Eriksson
Här jämförs croppad 5d med 7d:
http://www.glennbartley.com/Canon5DmarkIVSetupReviewandSettings.html
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag gillar 7D II skarpt. Jag har även en 1DX, men använder 7D II den mesta tiden. Jag tycker att 7D II tappar bildkvalité snabbt när ISO passerar 1000-strecket, medan 1DX håller bra kvalité långt högre, har ISO6400 bilder med den som ser helt OK ut.
5D-serien har väl lägre serietagningshastighet, mindre avancerad autofokus jämfört med 7D II?
7D II använder ja som sagt som standardkamera, 1DX när jag kan välja avståndet. Man snackar inte bort en cropfaktor på 1,6 i fågelfoto så länge ljuset är skapligt, men 1DX ger mycket behagligare bild och mycket bättre färger tycker jag.

Köp båda bättre begagnade för samma pris som en ny 5D IV-s!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att 7D II tappar bildkvalité snabbt när ISO passerar 1000-strecket, medan 1DX håller bra kvalité långt högre, har ISO6400 bilder med den som ser helt OK ut.
Jämför du en EOS 7D II-bild med en 1.6X-beskuren bild från EOS-1DX? Och använder samma objektiv på de båda kamerorna? Annars säger jämförelsen inte så jättemycket.

En annan variant på jämförelse, som kan vara relevant, är att jämföra bilder från de båda kamerorna med objektiv som ger samma utsnitt på respektive kamera. Då kan nog 1DX-bilden vinna, men till vilket pris?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jämför du en EOS 7D II-bild med en 1.6X-beskuren bild från EOS-1DX? Och använder samma objektiv på de båda kamerorna? Annars säger jämförelsen inte så jättemycket.

En annan variant på jämförelse, som kan vara relevant, är att jämföra bilder från de båda kamerorna med objektiv som ger samma utsnitt på respektive kamera. Då kan nog 1DX-bilden vinna, men till vilket pris?
Jag säger ju att jag oftast väljer 7D II, men kan jag välja avstånd (komma lite närmare) väljer jag alla gånger 1DX, alltså om cropfaktorn ger en mindre fördel än normalt. Alltså är jag mycket medveten om att jag måste vara närmare med 1DX för att slippa "beskära bort" den kamerans fördelar- Är ljuset kass, som i skogen, blir det 1DX alla gånger, annars blir det ju inga bilder...
 
ANNONS