Annons

Hjälp med val av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Sons

Medlem
Jag funderar på att byta ut den kamera jag har idag till en nättare kamera. Just nu har jag en Canon 7D mark ii som jag är nöjd med förutom att den är en aning stor och då blir den kvar här hemma. Har ni något bra tips på vad jag ska satsa på istället? Fotar mest porträtt och min nyfödda dotter.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den största frågan är vilka objektiv du har och om du vill behålla dem. Är det fyra grejer är det svårare att byta system utan att förlora mycket pengar medans är det enklare objektiv som t ex 18-55 och 55-250 är man ganska fri.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har fotat länge nu och har bytt samt uppgraderat flera gånger. Det går inte att svara på frågan utan att framhäva det man själv har. Just det behlöver inte ens vara rätt. Infinner sig inte fotoglädjen med det man har tror jag att man ska fundera över sitt val. Precis det du srkiver. Personligen vill jag inte ens höra vad andra tycker jag ska köpa.

En liten kravspec över typ av kamera och vad den ska klara. Hur enkel och spontan den ska vara att använda. Bara jag eller flera? Hur bra förväntar jag mig att bilderna ska bli? Sedan kommer det svåra. Hur mycket får den kosta? Mitt enda råd...är om du har råd. Köp det du egentligen vill ha. Även om det innebär att man säljer / byter in det befintliga
 
Senast ändrad:

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Mitt råd är att helt enkelt gå till en butik/affär som har ett hyfsat utbud, sedan klämma och känna. De flesta kameror/märken är ju väldigt bra prestandamässigt, så det är mest en fråga om personlig smak. Fast det blir ju mindre och mindre fotobutiker att välja på.....
 

Brix

Aktiv medlem
Du nämner ju inte vad du har för objektiv eller vad du tänkt dig för maxpris för allt.

Annars rent spontant så finns ju t.ex Fuji där du kan få ett lätt och kompakt system samt att de har väldigt fina objektiv.

Även Sony APS-C är ju såklart ett alternativ.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta ut den kamera jag har idag till en nättare kamera. Just nu har jag en Canon 7D mark ii som jag är nöjd med förutom att den är en aning stor och då blir den kvar här hemma. Har ni något bra tips på vad jag ska satsa på istället? Fotar mest porträtt och min nyfödda dotter.
Fredrik, det finns ju oändligt många bra kameror som är mindre än 7D. Det vore kanske bra om du angav lite fler önskemål, inte minst tänkt budget. Det skulle ju kunna vara en bättre kompaktkamera som är svaret, eller ett spegellöst Canonhus typ R6, eller en Fuji aps-c-kamera eller …
 

Bluebike

Aktiv medlem
Alla systemkameror på marknaden klarar den funktion du efterfrågar. Du frågar efter vilken kamera, en bättre fråga är vilket objektiv rekommendera ni, till detta sen hänger man på en sån där flergångsfilm där bak. Ett förslag från mig är Ricoh GR III eller IIIx som är både objektiv och film(fast objektiv motsvarande 28 respektiver 40 mm fullformat) 40 mm varianten funkar bra till porträtt lite beskärning av ansiktsporträtt. Fördelar: liten går ned i byx eller bröstfickan, kameran är ganska snabb i hanteringen, som en erognomisk variant av mobil med högre bildkvalitet. APS-C. Perfekt för lekande barn och gatufoto, du kan ha kameran med jämt (Jag har version II själv som komplement till systemkamera, sats på version III eller IIIx pga bildstabiliseringssystem högre upplösning som ger möjlighet att beskära….fejktele kan man också säga.). Ska du klara sportaktiviteter från publikplats så behövs tele och om det är inomhus lite större sensorformat. Ridhus och gymnasithallar är materialsport när det gäller foto, skaffa det bästa och ljusstarkaste du kan få tag i runt 100 kkr är billigt i sammanhanget. Ridning utomhus när det är ljust klarar man med vilken systemkamera som helst med en Tex en 70-200, räcker med f/4, (Ricoh GR…som komplement när ungen kommer nära och ska visa hästen). Plåtade en kille med modellambitioner igår med Pentax K-1 och FA 77, 24, 70 eller 100 makro hade funkat, eller en 85 mm. Plåtade nedbländat till 8 (internet kommer att totaldissa mig….gluggen är ju f/1.7 eller nåt sånt, syftet var att visa hur han ser ut inte att ha snygg bakgrundsoskärpa (valde bakgrund därefter) , de här bilderna var för webb, hade blivit helt ok med min första digitala systemkamera en Pentax 20D eller motsvarande Canikon, Fuji, Panasonic….för utskrift hade jag nog velat ha 24 pixel eller mer…men ska man spara ned till runt 1 megapixel…så tja..

Summerat beror påvad du vill ta för bilder och under vilka förhållanden.
 
Senast ändrad:

Sons

Medlem
Tack för alla bra svar.

Den största frågan är vilka objektiv du har och om du vill behålla dem. Är det fyra grejer är det svårare att byta system utan att förlora mycket pengar medans är det enklare objektiv som t ex 18-55 och 55-250 är man ganska fri.
Jag har inte så många objektiv till min kamera. Har ett telezoom, tamron 75-300 och ett normalzom canon 24-105 som jag oftast använder. Men jag är inställd på att dom inte går att använda om jag väljer att byta system.

Fredrik, det finns ju oändligt många bra kameror som är mindre än 7D. Det vore kanske bra om du angav lite fler önskemål, inte minst tänkt budget. Det skulle ju kunna vara en bättre kompaktkamera som är svaret, eller ett spegellöst Canonhus typ R6, eller en Fuji aps-c-kamera eller …
De önskemål jag har på en ny kamera är att den är smidig att ha med sig och att den presterar bra bilder även när man måste gå upp i iso-tal. Tycker att kameran jag har nu blir väldigt brusig på lite högre iso-tal. Priset är svårt att säga allt beror på vad jag får för mina prylar jag har idag
 

unoengborg

Aktiv medlem
Spegellösa är mindre om det är storleken som avgör.
Så var det förr, De spegelösa gjordes mindre för att storleken var den enda grenen där de kunde konkurrera, ibland till och med på bekostnad av användbarhet. Idag är det inte alltid så. I stort sett sensorformatet som avgör hur stor och tung en kamera blir. Ju mindre sensor desto mindre och lättare kan objektiven göras. Men även så, är skillnaden ganska liten om man vill ha optik med ekvivalenta egenskaper t.ex. vad det gäller möjlighet att ta bilder med kort skärpedjup.

TS kanske skulle ta en titt på någon m43 kamera från Olympus eller Panasonic.
Att tänka på i valet mellan dessa två är att Panasonic inte har fasdetekterande aufofokus vilket gör det svårare att följa rörliga objekt.

Vad det gäller brus finns det bra program som kan lindra det problemet, som t.ex Sharpen AI
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
De två kraven: mindre storlek och bättre på höga ISOtal är inte alltid så lätta att kombinera. Om du väljer en större sensor för att klara högre ISO förlorar du det du tjänat om det skall vara kompakt genom att välja ett ljussvagare objektiv så du måste höja ISO mer. OBS att t ex ger f/2,8 vid ISO 800 med en APS-C sensor som i din 7D samma brus som en fullformatskamera med ett f/4 objektiv och storleken på ekipaget lär inte skilja nämnvärt. Kan du avstå från zoom kan du både få ner storlek och få en kamera med större sensor och ett objektiv med bra ljusinsläpp. Har du inga speciella krav på snabb följande autofokus (som du inte nämnt som ett krav) så kan man även få detta till ett hyfsat pris. Man får då givetvis välja den eller de brännvidder man vill ha först så man vet att det finns till systemet. Några exempel på sådan kombinationer under 15.000kr nytt är t ex Sony A7II I kombo med t ex något 35/2,8 eller Canon EOS-RP med 35/1.8 men man kan titta runt även på beg.

Kan man offra prestanda i dåligt ljus kan man få ner både pris och storlek väsentligt. Någon har nämnt micro 4/3 (m43) systemen men andra tillverkare har spegellösa kameror med APS-C sensorer (samma storleksklass som i din 7D) som blir mindre än en spegelreflex. Canon (EOS-M), Nikon Z50 eller ZFc, Sony A6X00 serien, Fuji X kameror bl a är I så fall värde en titt.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta ut den kamera jag har idag till en nättare kamera. Just nu har jag en Canon 7D mark ii som jag är nöjd med förutom att den är en aning stor och då blir den kvar här hemma. ...
Jag har ungefär samma problem, 7D mark ii är stor och tung, funkar bra i närheten av bilen/båten/stugan/hemmet, men knappt annars. Om det nu inte är fotoutflykt. Resultatet blir att en kamera som är byggd för action foto följer inte med på skidresor till Alperna.
Det som jag funderar är att skaffa en mindre kamera som är lätt att ha med på sig som en komplement, inte i stället för. EOS M50 kanske med kitobjektiv ?
 

martley

Aktiv medlem
Om mna läser om (eller ser på YT) jämförelser av 7DII med t.ex. 90D så är en egenskap med 7DII som ofta framhålls den gedigna vädertätningen och det kan jag hålla med om är en viktig egenskap för action och tuffa tag. Därför borde den egenskapen vara med i kravställningen för den aktuella kameran tycker jag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om mna läser om (eller ser på YT) jämförelser av 7DII med t.ex. 90D så är en egenskap med 7DII som ofta framhålls den gedigna vädertätningen och det kan jag hålla med om är en viktig egenskap för action och tuffa tag. Därför borde den egenskapen vara med i kravställningen för den aktuella kameran tycker jag.
Kanske - men vare sig bra AF för sport eller vädertätning har lyfts fram som krav av TS. Det kan tyckas att 7D är Overkill om man inte hade sådana krav då den köptes men nu är i varje fall dessa inte med på kravspec.
 

martley

Aktiv medlem
Kanske - men vare sig bra AF för sport eller vädertätning har lyfts fram som krav av TS. Det kan tyckas att 7D är Overkill om man inte hade sådana krav då den köptes men nu är i varje fall dessa inte med på kravspec.
Jag tolkade "kravspecen" som att kameran skulel vara jämförbar med 7DII men mindre och lättare, men jag kanske geneeraliserade för mycket. 7DII verkar vara en kompetent och konkurrenskraftig kameramodell trots att den funnits >5 år som modell, med sin snabba seriebildtagning, 10 bilder/s, snabba autofokus och vädertätning. Vädertätningen har inte diskuterats alls i tråden, men läser jag om trådstartsinlägget ser jag att det nu nog mest handlar om familjebilder porträtt i en ganska trygg och skyddad miljö, och då kanske inte vädertätning är särskilt prioriterat. Barn och djur kan iofs kräva snabbt autofokus och serietagning.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag tycker TS i första hand ska testa ett fast objektiv med hög ljusstyrka typ 1.8/35 mm. Det borde vara perfekt för tex barnkalas!
Gör allt "zoomjobb"i datorn....
 
ANNONS