Annons

Guide för max utskriftsstorlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Edetun

Medlem
Hej, jag har en teknisk fråga när det kommer till kamerans upplösning och max utskriftsstorlek.
Min kamera är en Canon Eos R, den har fullformats (småbilds) senor, 30 megapixel, så en fil fotad i raw, med 300 ppi ger mig måtten B:6720p H:4480p eller B:57cm H:38 cm, i originalstorlek.

Min fråga är vad jag kan printa i för maxstorlek med dessa förutsättningar? Skrivaren är en storformatsskrivare. Jag undrar alltså om det är möjligt att göra en utskrift på ca 2*3 meter eller 3*4 (4,5) meter i en tillräckligt bra utskriftskvalitet för att kunna användas till en utställning, där det en kan räkna med betraktningsavstånd på ca 2-3 m? Hur gör jag och skulle siffrorna se ut i sådana fall? Kan jag bara ändra storleken i PS? Eller är inte tekniken tillräckligt kraftfull?

Det som ska fotas är installationer gjorda av grenar/kvistar arrangerade i olika former, uppspikade mot en vit vägg. Kommer såklart använda ett lågt iso, med stativ, ev med studioblixtar för att kontrollera ljuset helt.

Svår fråga å svara på jag vet, men jag uppskattar ett försök.
Tack på förhand!
Linda
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja du kan printa några meter.
Det hela beror på betraktningsavståndet.
Finns väl bättre förklaringar men detta var vad jag hittade nu.
 

Edetun

Medlem
Ja du kan printa några meter.
Det hela beror på betraktningsavståndet.
Finns väl bättre förklaringar men detta var vad jag hittade nu.

Tack! Ska kolla direkt!
 

Edetun

Medlem
Ja du kan printa några meter.
Det hela beror på betraktningsavståndet.
Finns väl bättre förklaringar men detta var vad jag hittade nu.

Jo. Betrakningsavståndet skulle jag gissa landar på ca 2-3 meter... Vad för upplösning skulle du föreslå för en print på 4m? I länken du bifogade var det ganska stort glapp mellan förslagen på själva utskriften - knappt 2 meter eller 15 meter... där 2m låg på 83. Och hur skulle du gå till rent tekniskt? Bara ändra bildstorleken i PS eller hur?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om du inte lämnar bort jobbet (Ett tryckeri har givetvis exempel de kan visa upp för dig)...
utan gör det själv, så gör det enkelt.
Delförstora en del av bilden o skriv ut den i skala 1:1 på ett A4 sätt den på väggen o backa 2-3 m, sen vet du.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag är inte expert men 2-3 m låter ganska nära. Medan 4-5 m å andra sidan är rätt långt bort i sammanhanget. Jag har en iphonebild (ett par år gammal så inte de senaste med bättre kamera) som printad i ca 1,5x2,5m på väggen. Den upplevs väldigt pixlig inom 1m (inte kul att kolla på alls då) medan på ca 3-4 m håll så ser man inte pixlarna längre. Motivet är ett regnoväder så pixligheten gör inte så mkt. Skulle det vara en produktbild som man förväntar sig vara skarp så hade man nog upplevt att det funkade sämre även på 4m.

Så jag tror det kommer att funka, ffa om avståndet blir ngt längre än 2-3 meter.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Genom interpolering (eller vad det kan tänkas heta) skapar man nya pixlar ”mellan” de befintliga.
Uppskalning kallas det på TV-språk där gammel-HD görs om till Full-HD eller Ultra-HD.

Så bekymra eder icke i onödan över antalet pixlar i filen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För det är väl fotografier som är ämnet?

Annars,
När vi på jobbet för ett antal år sedan skrev ut hela processkartor på papper som var flera gånger flera meter. Det gick att följa hela flödet från kundbeställning till leverans. Man kunde stå på håll och se överblicken, men också gå väldigt nära för att läsa exakta arbetsinstruktioner i enskilda steg.

Behovet av att kunna variera betraktningsavstånd krävde hög upplösning.

Men är det så man också vill betrakta fotografisk konst. Titta på avstånd, men också krypa nära för att räkna modellens näshår?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är det så att pixel-pippande har gett oss ett nytt sätt att betrakta bilder. Vi struntar i den sky-line fotografen såg, komponerade och fångade. Vi vill kika in i enskilda fönster i husen och se vad som försiggår där inne?
 

Edetun

Medlem
Är det så att pixel-pippande har gett oss ett nytt sätt att betrakta bilder. Vi struntar i den sky-line fotografen såg, komponerade och fångade. Vi vill kika in i enskilda fönster i husen och se vad som försiggår där inne?

För min del handlar det om att göra en potentiell kund nöjd - att hon känner igen detaljerna å sina konstverk i mina bilder. Och då jag ej levererat så stora bilder förr ber jag om hjälp för att försöka förstå om min teknik kan möta hennes önskemål...
 

esbtse

Aktiv medlem
Om det är en konst utsällning så går betraktaren närmare bilden än några meter. Har sätt många berömda fotografers utställningar där deras utskrift kvalitet har varit otillräckligt. Interpolera bilden till rätt storlek i små steg. Skriv tjänsten du använder hjälper till att räkna ut filstorleken.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För min del handlar det om att göra en potentiell kund nöjd - att hon känner igen detaljerna å sina konstverk i mina bilder. Och då jag ej levererat så stora bilder förr ber jag om hjälp för att försöka förstå om min teknik kan möta hennes önskemål...
Konstnärer kan vara mycket kinkiga med färgåtergivningen. Men också struktur bidrar till uttrycket.
Beroende på konstnärens metod kan det bli mer eller mindre omöjligt att efterlikna originalet i ett foto.

Tipset tidigare i tråden om att experimentera med en delutskrift ger både dig och kunden möjlighet att bedöma slutresultatet innan ni slår till på full storlek.
 

Edetun

Medlem
Vad är det för motiv?
Du kanske kan ta 4-6 bilder (eller fler) och pussla ihop dem i photoshop eller annat program.
Då är du med säkerhet hemma.
Ja, tack för tipset om att dela upp objektet vid själva fototillfället. Det kan vara värt att testa som ett alternativ. I mitt inlägg ovan skriver jag att det är installationer av kvistar i olika formationer som är fotoobjekten. Hm, jaaa, tack iaf för tanken, det kanske kan funka!
 

Edetun

Medlem
Om du inte lämnar bort jobbet (Ett tryckeri har givetvis exempel de kan visa upp för dig)...
utan gör det själv, så gör det enkelt.
Delförstora en del av bilden o skriv ut den i skala 1:1 på ett A4 sätt den på väggen o backa 2-3 m, sen vet du.
Japp, att göra en provutskrift där endast en del av installationen syns men i önskad storlek är ett bra förslag för att se hur kvaliteten blir! Tack för tipset!
 
Senast ändrad:

Edetun

Medlem
Om det är en konst utsällning så går betraktaren närmare bilden än några meter. Har sätt många berömda fotografers utställningar där deras utskrift kvalitet har varit otillräckligt. Interpolera bilden till rätt storlek i små steg. Skriv tjänsten du använder hjälper till att räkna ut filstorleken.

Ja, syftet med utskrifterna är både till utställning och som interiör konst i diverse publika lokaler. Så det är lite knivigt med just betrakningsavståndet. Det kanske får landa i interpolering just pga av det dubbla syftet. Men konstnären förstår att det inte kommer vara bländande skarpt på nära håll.
 

esbtse

Aktiv medlem
Ja, syftet med utskrifterna är både till utställning och som interiör konst i diverse publika lokaler. Så det är lite knivigt med just betrakningsavståndet. Det kanske får landa i interpolering just pga av det dubbla syftet. Men konstnären förstår att det inte kommer vara bländande skarpt på nära håll.
Jag brukar betrakta målningar och fotografier på några decimeters håll. Svenska fotografer brukar inte klara av att hålla upp kvaliteten på nära håll men internationella fotografer verkar tänka på detta.
 

Edetun

Medlem
Jag brukar betrakta målningar och fotografier på några decimeters håll. Svenska fotografer brukar inte klara av att hålla upp kvaliteten på nära håll men internationella fotografer verkar tänka på detta.
Hm. Jag vet inte varför flera av er verkar tro att det är målningar som ska fotograferas? Jag skrev tydligt i första i lägget att det är installationer gjorda av kvistar - med andra ord så är det inga perfekta linjer eller detaljer som måste vara knivskarpa.

I detta fall är konstnären fullt insatt i att bilderna inte kommer kunna betraktas på en decimeters avstånd - om hon vill ha dem så stora. Så betraktningsavståndet går ju faktiskt att styra när en bygger en utställning, om behovet finns. Och när det gäller interiör konst betraktar en inte konst på samma sätt.
 
Senast ändrad:
ANNONS