Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS R10 vs R7

Produkter
(logga in för att koppla)

dersa

Aktiv medlem
Funderar på om det är något mer än antalet bilder/sekund som skiljer mellan kamerorna, priset med så klart. Bildhastigheten hos R10 borde räcka för mig men finns det något annat jag missar med den billigare kameran. Har iofs hittat lite skillnader men gör det någon praktisk skillnad när man tittar på bilderna??
 

Marteric

Aktiv medlem
Bara lite påläst i frågan. Olika sensorer, R7 har ibis, är vädertätad och mer användarvänlig (större och mer reglage). Inget lär vara sämre på R7, om det sen syns på bilderna beror antagligen på typ av bild och hur noga man granskar…
 

PererikL

Aktiv medlem
Jag var inne på att skaffa en R7 fram tills dess att Canon blockerade tredjepartstillverkare av objektiv.
R7 och R10 hade behövt Sigmas tre aps-c objektiv i R fattning (16, 30 och 56/1.4)
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag var inne på att skaffa en R7 fram tills dess att Canon blockerade tredjepartstillverkare av objektiv.
R7 och R10 hade behövt Sigmas tre aps-c objektiv i R fattning (16, 30 och 56/1.4)
Ja, du tänker klokt när du är skeptisk till Canons stängda ekosystem. För oss kunder ser jag inga skäl att gynna sådant, när det finns fullgoda alternativ på marknaden som är betydligt mer öppna. Canon är förstås fria att ta sina egna beslut och eventuella konsekvenser därav. I slutänden är det vi användare som avgör om Canon gjorde rätt eller fel.
 
Senast ändrad:
ANNONS