Annons

Nikon D5300 vs Canon EOS 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Arytmica

Aktiv medlem
Okey, det finns säkert flertalet frågor kring Canon vs Nikon-modeller i forumet, men eftersom det finns en sektion för just dessa diskussioner tänker jag posta mitt inlägg här. :)

Jag ska uppgradera min Nikon D5000-kamera och var från början inställd på att det såklart ska bli en Nikon till. Jag gillar fattningen på Nikon och min tanke har alltid varit att konkurenten Canon's modeller är snarlika eftersom det är konkurrerande varumärke och troligtvis släpper en modell i minst lika bra klass.

Hur som, flertalet av mina bekanta kör Canon varpå jag börjat fundera på att kanske byta till Canon just av anledningen att det är lättare att låna objektiv osv.

Jag har kommit fram till dessa två modeller när det gäller Canon vs Nikon och skulle vilja höra vad ni har att säga om dem?

Nikon D5300 och Canon EOS 700D

Det som jag reagerar mest på avseende skillnaderna mellan kamerorna är dels Autofokuspunkterna (Nikon 39st vs Canon 9st) samt sensorupplösningen (Nikon 24 mpix vs Canon 18 mpix)

De flesta modellar hos Canon ligger på 18 mpix. Borde jag då välja Nikon för mest Kamera för pengarna när det gäller dessa modeller? I prisklass ligger dom ju väldigt lika?

Vad skulle ni välja och varför? (Tips baserat på förkärlek för en viss modell undanbedes. Vill gärna ha tips med bra underbyggda argument).

Om det är ren bildkvalitet du vill åt så är Nikon bättre än vilken instegs-Canon som helst. Inte bara vad gäller upplösning utan även dynamiskt omfång, ISO-prestanda osv. Canon kan dock ha vissa fördelar för video.

Fokusstacking,intervallometer,fotografering av blixtar,filmning,hdr, välj Canon och installera Magic Lantern. Annars ser jag inte varför man ska byta märke.

ANNONS
Götaplatsens Foto