Annons

Problem med bländarfunktionen på Canon EF 24-70 f/2.8 L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, jag har ett Canon EF 24-70/2,8 L II som har börjat krångla.
Jag har isolerat problemet till att det inte kan blända ner vid andra brännvidder än 24-28 mm.
Är det någon som haft liknande problem och i så fall hittat någon lösning?
Är det reparation på Canon-verkstad som gäller eller finns nån ”hemmalösning”?

---

(Mer info som bakgrund:
- Det började med att jag fick Err 01 ibland.
- Jag rengjorde kontakter men problemet kvarstod.
- Jag provade andra objektiv som funkade problemfritt – det har inte med kameran att göra.
- Efter ett tag kom jag fram till att det bara var på andra bländare än f/2,8 som det bråkade.
- Då gjorde jag ett experiment och ställde in liten bländare på kameran, sen provade jag med nedbländningsknappen på olika brännvidder. I intervallet 24-28 mm bländar objektivet ner, men på 29-70 mm händer inget när jag trycker på nedbländningsknappen.
- Problemet verkar 100% repeterbart – det funkar alltid som det ska i intervallet 24-28 mm, men aldrig i intervallet 29-70 mm på andra bländare än f/2,8 – då blir det Err 01.
- Orsken till Err 01 verkar därmed inte sitta mellan objektivet och kameran, utan det verkar snarare ha med bländarmekanismen att göra.)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har aldrig haft problem med mitt. Men det låter som du undersökt problemet något och det är inte mycket som återstår än att skicka det på service.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Jag tror att det är bländarkontrollmekanismerna i objektivet och i kameran som strular tillsammans.

En av mina Nikon D7200 fick plötsligt motsvarande felmeddelande när den användes med ett av mina objektiv, Tamron AF SP 45/1,8 Di VC USD.

Symptomen verkar vara liknande de som du upplever, som till exempel att det inte exponeras någon bild när du trycker ner avtryckaren då objektivet är nedbländat. För min del kan jag blända ner till 3,5 innan problemet uppstår.

Med andra objektiv, som också är av märket Tamron och i samma serie går det utmärkt och inga fel har ännu uppdagats.

Jag provade objektivet som ej fungerade tillsammans med en annan av mina kameror och då uppstod inget fel. Inte heller när jag använder ett Lensbaby-objektiv som är helt manuellt finns problemet.

Därför skulle jag i ditt fall, om det är möjligt, prova om problemet även finns om du använder ett annat kamerahus.

I mitt fall köpte jag ytterligare en begagnad Nikon D7200, eftersom det blev billigare än att få felet åtgärdat av Nikon.


 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har ett EF 24-105 mm f/4L IS USM som uppvisade något liknande. De objektiven är ökända för att få problem med överföringen av signaler mellan kameran och objektivet. Först krånglade det bara ibland, men nu är det konstant oanvändbart. Jag löste problemet genom att traska in på Bic Camera och skaffa ett EF 24-105 mm f/4L IS II USM istället. Men mitt trasiga var rätt gammalt redan då.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tror att det är bländarkontrollmekanismerna i objektivet och i kameran som strular tillsammans.

En av mina Nikon D7200 fick plötsligt motsvarande felmeddelande när den användes med ett av mina objektiv, Tamron AF SP 45/1,8 Di VC USD.

Symptomen verkar vara liknande de som du upplever, som till exempel att det inte exponeras någon bild när du trycker ner avtryckaren då objektivet är nedbländat. För min del kan jag blända ner till 3,5 innan problemet uppstår.

Med andra objektiv, som också är av märket Tamron och i samma serie går det utmärkt och inga fel har ännu uppdagats.

Jag provade objektivet som ej fungerade tillsammans med en annan av mina kameror och då uppstod inget fel. Inte heller när jag använder ett Lensbaby-objektiv som är helt manuellt finns problemet.

Därför skulle jag i ditt fall, om det är möjligt, prova om problemet även finns om du använder ett annat kamerahus.

I mitt fall köpte jag ytterligare en begagnad Nikon D7200, eftersom det blev billigare än att få felet åtgärdat av Nikon.


45:an har mekanisk bländarstyrning, vilket inte förekommer hos Canon EF. All kommunikation sker elektroniskt där, motsvarande Nikons objektiv som har ett E efter bländaren i modellbeteckningen. Man kan förstås få fel på kommunikationen, men man kan inte få fel på bländsrmekaniken i kamerahuset på en EF-kamera.
 

cls

Aktiv medlem
Hej och tack för input👍

Eftersom bländaren som sagt går som den ska i intervallet 24-28 mm tror jag att det har med objektivet att göra snarare än att det är ett kommunikationsproblem mellan kamera och objektiv. Jag tror det lutar åt verkstad – jag har beskrivit symptomen i ett mail till Canons support så får vi se vad de säger.

(Tipset att testa på en annan kamera var bra – det hade jag glömt göra fram till för en kvart sen men det funkar precis likadant på en gammal 7D som på en 5D4.)
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
45:an har mekanisk bländarstyrning, vilket inte förekommer hos Canon EF. All kommunikation sker elektroniskt där, motsvarande Nikons objektiv som har ett E efter bländaren i modellbeteckningen. Man kan förstås få fel på kommunikationen, men man kan inte få fel på bländsrmekaniken i kamerahuset på en EF-kamera.
45:an har mekanisk bländarstyrning, vilket inte förekommer hos Canon EF. All kommunikation sker elektroniskt där, motsvarande Nikons objektiv som har ett E efter bländaren i modellbeteckningen. Man kan förstås få fel på kommunikationen, men man kan inte få fel på bländsrmekaniken i kamerahuset på en EF-kamera.
Tack för infon, det kände jag inte till. Då har jag lärt mig något nytt, men tråkigt att jag inte kunde hjälpa till.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan förstås få fel på kommunikationen, men man kan inte få fel på bländsrmekaniken i kamerahuset på en EF-kamera.
Bländaren är mekanisk även i ett EF-objektiv, så det är möjligt att TS problem beror på att mekanik är skadad i objektivet (men inte i kamerahuset, förstås).
 

Nattet

Ny medlem
Jag upplever precis samma grej som du beskriver. Men här funkar det att fotografera med bländare 8 och 16 också. Men allt där emellan så kommer err01 fram. Hur gjorde du, hittade du någon lösning på det hela?
 

cls

Aktiv medlem
Jag upplever precis samma grej som du beskriver. Men här funkar det att fotografera med bländare 8 och 16 också. Men allt där emellan så kommer err01 fram. Hur gjorde du, hittade du någon lösning på det hela?
Jag skickade min fråga till Canons support och svaret var som förväntat att de rekommenderar inskick till service. (Jag har dock inte tagit tag i det än, har behövt objektivet och det funkar fortfarande finfint på f/2.8...men snart blir det till att skicka iväg det.)
 

cls

Aktiv medlem
Jag tänkte bara slutrapportera i tråden som jag startade. Efter några månaders prokrastrinerande fick jag tummen ur och skickade objektivet till Canon förra veckan. Felsökningen visade som väntat att bländarmekanismen behövde bytas och igår fick jag tillbaka det i fungerande skick igen👍.
 
ANNONS