Annons

Problem med fokus EF 70-200 4L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Min gamla trotjänare EF 70-200 4L IS har plötsligt fått problem med att fokusera. Det verkar fungera att få fokus att låsa på längre avstånd men på kortare så vill den aldrig låsa fokus, jag hör hur fokusmotorn försöker jobba men inte lyckas.

De bilder som jag lyckas ta på längre avstånd uppvisar också en "konstig" fokus och blir oskarpt.

Har provat på olika kamerahus med samma resultat.

När jag skruvar på den manuella fokusringen på objektivet så kan jag inte komma till kortare än drygt 2 meter (borde väl gå till 1,2).

Min 24-70 funkar som vanligt, så det måste vara objektivet som krånglar.

Jag misstänker att det är något mekaniskt som har gått sönder i objektivet. Är det värt att reparera?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hör med Canons serviceverkstad. Ev. har de ett fast pris på att reparera objektivet.
Mitt ex. fungerar perfekt och levererar riktigt fint på R5. Det finns ingen anledning att välja version II eller RF-varianten. Även om andrahandsvärdet är lågt så är bruksvärdet högt. Reparationskostnaden kan vara hanterbar i alla fall om du tänker behålla och använda objektivet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon har fast pris på reparationer på 3000kr har jag för mig men vet ej om det gäller enbart CPS medlemmar eller ej. Värt att kolla. Är du f ö nöjd med det kan det vara lönt att fixa. Är det slitet kan du fundera på att köpa ett beg ex för ca 4500kr.
 

nivas

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det objektivet ibland är känsligt för stötar och slag. Det har i mitt fall resulterat i att något linspaket inne i objektivet har lossnat. Det har jag kunnat höra genom att hålla objektivet i handen och växelvis vända objektivet 180-grader, då man hör ett lite smått metalliskt "klickande" ljud. Bildmässigt har det antingen resulterat i dålig kantskärpa eller just i fenomenet att objektivet inte kan fokusera på hela skärpeområdet.
Bara att skicka in för reparation!
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för svaren!!

Jag skall skicka in den till Canon (är CPS), registrerade på deras portal och fick fastpris 3500:-. Det tycker jag det känns värt, är visserligen från 2007 men i gott skick. Mitt första "proffsiga" objektiv så lite nostalgisk över det! :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Det funkade jättebra med Canons service. Jag fick direkt en fraktsedel för UPS. Det tog ett tag för mig att få ändan ur vagnen och paketera objektivet, men när jag väl lämnade in paketet så gick det fort.

Dagen efter, torsdagen den 18/8 kom bekräftelse på att man tagit emot det hos Canon. Jag fick sedan löpande uppdatering. På fredagen började en tekniker kolla på det och på måndag var det klart och skickades och i tisdags anlände det Stockholm.

Service som den skall vara!

Felet var "en knäckt styrbricka för fokuseringslinsen" och nu verkar det vara i samma goda form som tidigare!
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag hade också ett snarlikt fel på ett likadant objektiv, för ganska många år sedan.
Ibland blev det rätt, ibland blev allting ur fokus.
I mitt objektiv var det en låsring, som skulle hålla en lins på plats, som hade släppt. Om linsen trillade ner där den skulle vara blev det bra, annars inte.
 
ANNONS