Annons

Kenko AF Telekonverter 2,0x PRO300??

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Någon som har erfarenhet av Kenko AF Telekonverter 2,0x PRO300???

Jag behöver en 2,0x konverter till mitt Nikon 80-200/2,8 AF-s och jag har hört att denna nya konverter från Kenko ska funka bra till Nikonoptiken? Alternativ är att köpa Sigmas 2,0x??

Synpunkter tas gärna emot

Jesper
 

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Hej

Har haft en kenko pro300 och visst är det kul med den dubbla brännvidden det innebär men skärpan blir ju inte den bästa, men det visste du ju redan.

Har numer en Tc20II och även om skärpan inte är super så är den iaf avsevärt bättre än vad det går att få med Kenkos. Samma gäller kontrasten.

Blända ner ett steg med tc20 och du får riktigt bra skärpa men dessvärre inte med kenko.

Även om det är sura slantar nikons konverter kostar så tycker iaf jag att det var värt det, på den fina optiken dessutom:)

Ska väl tillägga att jag använde kenko på en AF ED 300/2.8 optik och tc20 på en AF-s optik.
Men jag tror att man kan jämföra skärpan på ungefär lika vilkor ändå.
 

Staffan

Aktiv medlem
Jesper71 skrev:
Hej
Någon som har erfarenhet av Kenko AF Telekonverter 2,0x PRO300???

Jag behöver en 2,0x konverter till mitt Nikon 80-200/2,8 AF-s och jag har hört att denna nya konverter från Kenko ska funka bra till Nikonoptiken? Alternativ är att köpa Sigmas 2,0x??

Synpunkter tas gärna emot

Jesper

1.4x-konvertern funkar utmärkt till min 80-200/2.8 AF D New, 2x-konvertern gör det inte, men den är dock bättre än gamla TC-201.

Det var en testredovisning i tyska Photomagazine där Kenkon var klart bättre än Sigma. Nikons egen var skyhögt bättre, bara slagen av Minoltan.

mvh
Staffan
 

Clouseau

Aktiv medlem
Jag lånade en Sigma 2x EX APO och tog några bilder på månen inatt. Optiken jag använde den med var en Tokina 80-200 ATX 828 PRO f/2,8. Resultatet finns på min sida. Dock är den största förstoringen körd genom oskarp mask i PS då den blev allt för "mjuk" annars.
 
Senast ändrad:

Roben

Aktiv medlem
Visst kommer du nära med Kenko 2x & 80-200 men, det finns också problem;

Främst är det AF som tar stryk.
Rörliga mål är mycket svårfokuserade och skärpedjupet är obefintligt.

Vill minnas att sökarbilden blir ganska mycket mörkare också...

Men skärpan är ok och som sagt, du kommer nära...

r
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag lånade en Sigma 2x EX APO och tog några bilder på månen inatt. Optiken jag använde den med var en Tokina 80-200 ATX 828 PRO f/2,8. Resultatet finns på min sida. Dock är den största förstoringen körd genom oskarp mask i PS då den blev allt för "mjuk" annars.
Med sigmas 2x behöver man blända ner så den fysiska bländaröppningen är mindre än 40mm för att det ska vara riktigt skarpt. Ung 2steg ner till F5.6 på ett 200/2.8.

40mm är altså F5 på 200mm(altså typ 10 på 200x2).
 
ANNONS