Annons

Nikon Telekonverter Z 1,4x och Z 2,0x

Produkter
(logga in för att koppla)

SSD

Aktiv medlem
Kameradoktorn i Stockholm hade godheten att låna mig 1ex av de 2 nya Z telekonvertrarna. Jag har då tillbringat helgen med att testa och jämföra dessa monterade på mitt Z70-200/2,8 mot 180-400/4 och 300/4PF. Testade på min Z7ii vilket betyder att F-gluggarna satt med FTZ adaptern. Dels testade jag i "kontrollerad miljö" vilket betyder att jag fotade en karta inomhus som satts upp på väggen och belystes med LED lampor. Vid 400mm var avståndet ca 20m. Tog serier av bilder där jag dels satte fokuspunkten mitt i men också i övre högra hörnet. Valde sedan ut den bästa bilden ur varje serie och jämförde mot "kandidaten". Sedan var jag ute hela dagen idag och fotograferade småfåglar vid min matning i skogen. Försökte få likadana bilder mellan objektiven vilket blir hyfsat genomförbart när man kan strunta i att matningen syns. Talgoxar återkom gång på gång till matningen så det blev ju så lika det går.

Jag måste säga att jag är grymt imponerad över dessa TC. Jag har haft den vanliga 1,4iii till F-gluggarna samt givetvis den inbyggda i 180-400:an. 1,7 och 2,0 har aldrig varit aktuella då de tappar rejält i skärpa. 1,4iii har oftast använts på mitt 600mm/f4 men det blir "softare" och framförallt tappar du i AF speed så det har alltid känts som en nödlösning.
Även de nya Z TC tappar i skärpa men det är marginellt men framförallt tappar du ingenting i AF speed och träffsäkerhet. Jag kunde inte märka någon som helst skillnad mellan 300mm/4PF eller min 70-200mm/2.8 med 2,0x TC monterat. Betänker man att du får en 70-200 och en 2,0TC för runt 36,000:- och en 180-400 kostar 120,000:- så är det mycket pengar för den lilla skärpevinsten. Men visst, det blir en krispigare skärpa i 180-400:an och du "vinner" också 1steg i ljus men smakar det så kostar det.
1,4TC känns lite meningslös på en 70-200 kan jag tycka. Du går från 200mm till 280mm, tappar ett steg och får slanta 6500:-. Högst tveksam investering. Men jag är grymt spänd på vad dessa 2 TC kan levererar på de kommande 400mm och 600mm objektiven. Det känns oerhört lockande med en 400mm/2,8 kompletterat med dessa 2 TC. Du får då en 600mm/4 och en 800mm/5,6 i ett och samma objektiv.
Jag sålde min D850 och F-gluggarna 14-24, 24-70 och 70-200 och bytte till Z7ii och samma gluggar fast Z varianten. Herrejädrar vilka gluggar detta är! 14-24:an är lätt och smidigt mot tidigare tung och otymplig. Du kan monter 100x100 filter på den och det är skarp över hela bildrutan. 70-200 är ännu skarpare, och då var inte 70-200FL direkt dålig. Lite inväjning är det med Z7ii, framförallt är det ovant med sökarbilden men samtidigt elegant att se histogram mm direkt i sökaren. AF märker jag väldigt liten skillnad mot D850. GRP fokus är bättre i D850 än i Z7ii men den har å andra sidan en "Brett AF område small" som då är närmare GRP fokus i D850. Sedan är RAW filerna riktigt fina i färgerna från början i Z7iii.

Nikon må vara något efter på spegellöst just nu, mest då vad gäller AF, men jag är helt övertygad om att innan 2021 är slut så har vi några ytterligare grymma Z gluggar och en Z8/Z9 som blir arbetshästen för Sport, Press och Natur.
 

NGS

Medlem
Jag har Z6II:an och Z70-200/2,8 och är jätte sugen på att prova Z TC 2,0 och se om jag tycker att skärpan duger för mig. Det vore så bra om det vore så. Men dom finns ju knappt att få tag på. Har dom alltså en nere på Kameradoktorn man får testa om man går dit med sin Kamera? Det vill ju jag göra isåfall.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Provade du någon gång 70-200 med TC2,0 mot 300pf och TC1,4iii? Jag vet att Z objektiven är riktigt bra, men än så länge har jag enbart objektiv med F, får se hur det blir med detta i framtiden, har ju kvar DSLR och det kommer jag säkert att ha kvar så länge det inte finns en D500 i Z. Det bästa AF läge jag har hittat i Z6ii är wide small, tycker det fungerar bättre eller iaf lika bra som GrP. Däremot har jag problem med en punkt AF som är det läge jag använder mest i DSLR, tycker Z6 får svårt att hitta fokus där och det måste vara rätt exponering inställd innan fokus har en chans. Är nu mest intresserad av 105 makro i Z samt deras 200-600 vad det kommer att bli, om de blir lika bra som andra Z så kan det vara något
 

lonian

Aktiv medlem
Jag vill ha nikon z 14-24 f2.8

Idag har jag z 14-30f4s och är villig att byta ut den men jag hittar ingen jämförelse mellan 14-30 och 14-24.

Mycket märkligt, är det så stor skärpeskillnader?

Jag har bytt ut z24-70f4s mot Z24-70f2.8 och är grymt nöjd.
 

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag väntar på 2x-konverten som är anpassad till Nikon Z! :)
-> Hoppas att denna är bra när den väl är ute på marknaden! :)

Har nyligen en ny Z7 2 och Z 70-200mm :)

MVH at1981 !!
 
  • Gilla
Reaktioner: NGS

SSD

Aktiv medlem
Jag har Z6II:an och Z70-200/2,8 och är jätte sugen på att prova Z TC 2,0 och se om jag tycker att skärpan duger för mig. Det vore så bra om det vore så. Men dom finns ju knappt att få tag på. Har dom alltså en nere på Kameradoktorn man får testa om man går dit med sin Kamera? Det vill ju jag göra isåfall.
Jo, Kameradoktorn har ett demoex av 2.0, som, precis som du skriver, inte kommit ut i handeln fullt ut ännu. Men gå förbi dem så får du garnterat prova den på plats. De fick också en USB sticka med mina bilder så de kan kanske t.o.m visa jämförelsebilder :)
 
  • Gilla
Reaktioner: NGS

SSD

Aktiv medlem
Provade du någon gång 70-200 med TC2,0 mot 300pf och TC1,4iii? Jag vet att Z objektiven är riktigt bra, men än så länge har jag enbart objektiv med F, får se hur det blir med detta i framtiden, har ju kvar DSLR och det kommer jag säkert att ha kvar så länge det inte finns en D500 i Z. Det bästa AF läge jag har hittat i Z6ii är wide small, tycker det fungerar bättre eller iaf lika bra som GrP. Däremot har jag problem med en punkt AF som är det läge jag använder mest i DSLR, tycker Z6 får svårt att hitta fokus där och det måste vara rätt exponering inställd innan fokus har en chans. Är nu mest intresserad av 105 makro i Z samt deras 200-600 vad det kommer att bli, om de blir lika bra som andra Z så kan det vara något
Nej, inte just vid detta test men jag har fotat samma karta på samma sätt med 300PF och 1,4iii TC tidigare. Ska kontrollera de bilderna när jag kommer hem så återkommer jag i frågan.
 

SSD

Aktiv medlem
Nej, inte just vid detta test men jag har fotat samma karta på samma sätt med 300PF och 1,4iii TC tidigare. Ska kontrollera de bilderna när jag kommer hem så återkommer jag i frågan.
Då har jag kikat på bilder tagna med Z7ii och 300PF+TC1.4iii och jämfört med Z7ii och 70-200+TC2,0. I det första fallet blir det ju 420mm och i det andra 400mm men det får väl anses vara marginell skillnad. Oavsett så ser jag ingen skillnad i skärpa dem emellan, inte ens vid 200% förstoring. Vid 300mm levererar 300PF skarpare än 70-200+TC2,0. Men med TC på 300PF är det dött lopp.
Jämförde också 300PF vid 300mm och 70-200+TC1,4 vid 280mm. Intressant är att det är en marginell fördel 300PF i mitten medan det i kanterna är marginell fördel för 70-200+TC1,4. Vi snackar seriös pixelpeeping men skillnaden finns där. Är väl ett kvitto p att de nya Z gluggarna levererar mycket bra över hela bildytan och när det t.o.m blir bättre med en TC monterad så får man ändå bli rejält imponerad.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Då har jag kikat på bilder tagna med Z7ii och 300PF+TC1.4iii och jämfört med Z7ii och 70-200+TC2,0. I det första fallet blir det ju 420mm och i det andra 400mm men det får väl anses vara marginell skillnad. Oavsett så ser jag ingen skillnad i skärpa dem emellan, inte ens vid 200% förstoring. Vid 300mm levererar 300PF skarpare än 70-200+TC2,0. Men med TC på 300PF är det dött lopp.
Jämförde också 300PF vid 300mm och 70-200+TC1,4 vid 280mm. Intressant är att det är en marginell fördel 300PF i mitten medan det i kanterna är marginell fördel för 70-200+TC1,4. Vi snackar seriös pixelpeeping men skillnaden finns där. Är väl ett kvitto p att de nya Z gluggarna levererar mycket bra över hela bildytan och när det t.o.m blir bättre med en TC monterad så får man ändå bli rejält imponerad.
Tackar, jag tycker 300pf med TC1,4 levererar helt OK skärpa, imponerande att en zoom med TC2,0 kan hålla den nivån.
 
  • Gilla
Reaktioner: SSD

NGS

Medlem
Jo, Kameradoktorn har ett demoex av 2.0, som, precis som du skriver, inte kommit ut i handeln fullt ut ännu. Men gå förbi dem så får du garnterat prova den på plats. De fick också en USB sticka med mina bilder så de kan kanske t.o.m visa jämförelsebilder :)
Ja toppen, det skall jag göra. Tack! :)
 
  • Gilla
Reaktioner: SSD

Astacus

Aktiv medlem
Detta är möjligen en dum fråga och jag ber om ursäkt om jag i någon mån är lite off-topic men jag testar.
Jag har en 300 PF (och en 500 PF på väg från Cyberphoto). Har använt 300:an mycket med TC 1.4, version II. Har funderat på att uppgradera TC:n till version III.
Efter att ha läst denna tråd har det slagit mig att jag kanske istället ska köpa en TC 1.4 med Z-fattning istället (har både D500 & Z6) eftersom det i framtiden troligen blir mer aktuellt att köpa Z-optik. Fungerar det att montera TC:n på Z6:an och därefter EF 300/500 med EF-Z adapter på denna? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
 

SSD

Aktiv medlem
Detta är möjligen en dum fråga och jag ber om ursäkt om jag i någon mån är lite off-topic men jag testar.
Jag har en 300 PF (och en 500 PF på väg från Cyberphoto). Har använt 300:an mycket med TC 1.4, version II. Har funderat på att uppgradera TC:n till version III.
Efter att ha läst denna tråd har det slagit mig att jag kanske istället ska köpa en TC 1.4 med Z-fattning istället (har både D500 & Z6) eftersom det i framtiden troligen blir mer aktuellt att köpa Z-optik. Fungerar det att montera TC:n på Z6:an och därefter EF 300/500 med EF-Z adapter på denna? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Nej, de nya Z konvertrarna fungera endast på Z objektiv och i dagsläget endast på 70-200. Så vill du fortsatt använda 300PF och 500PF med konverter på ett Z hus är det FTZ adapter, sedan F konverter (gärna 1,4iii) och ditt 300PF alt 500PF som gäller. Är dock ingen dålig kombo på något sätt så köp en 1,4iii och du kommer bli nöjd
 

pdahlen

Aktiv medlem
Intressant video, ganska snarlikt resultat. När jag ändå hade Ricci på tråden så tittade jag på 70-200 i Z vs 70-200 FL, där var det större skillnader med klar fördel för Z varianten. Problemet är att jag nu vill växla mellan D500 och Z6 och då är inte Z fattningen optimal
 
ANNONS