Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

tony_p

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på att skaffa en filter hållare typ Cokin P.
Nu var det bara så att en kompis till mig var inne i en foto affär och diskuterade filter hållare. Där påstod personen han snackade med att det skulle vara sämre kvalitet på filtren som finns att köpa till filterhållaren om man jämför med vanliga runda skruvfilter.
Stämmer detta? eller vill han bara sälja det som de har inne i affären!
/tony
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det stämmer.

Det finns dock några andra skäl att använda plastkvadraterna. De är billiga t ex. Och så är de nästan en förutsättning för att man skall kunna använda avtonade filter där man vill kunna placera avtoningen i bilden. Och så använder man samma filter till alla objektiv.

Min personliga strategi är runda filter för sånt jag planerar att använda ofta och plastfilter för avtonade filter och sånt jag bara vill testa.
 

Bjarne

Aktiv medlem
Jag har samma strategi som Jim. Problemet med Cokin är att avtonade gråfilter kan ha färgstick och lätt repas. Jag köper numera Hitech filter system 85 från Dito i Stockholm. De är 1 mm bredare än Cokins, som är 84 mm, så lite slipning fordras för att de skall passa. Annars kan man använda Hitechs egen hållare, men jag har nu både Cokin och Hitechfilter, så därför får jag göra så!
 

tony_p

Aktiv medlem
Tackar för svaren

Undrar bara om Cokin filtren är allmänt dåliga?

Jag såg att ett Cokin pol filter kostar 475 kr på Scandinavian Photo. Men ni rekomenderar alltså att jag skaffar runda pol filter?
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har ett runt Cokin polfilter som passar i hållaren för kvadratiska filter. Polfiltret är i glas och fungerar bra, under förutsättning att du sätter på ett ordentligt motljusskydd på Cokin-hållaren. Antireflexbehandlingen är nämligen dålig/obefintlig.
 

acke

Avslutat medlemskap
tobias.o skrev:
Så Hitechs filter är tåligare än Cokin?
Jag kör Hitech avtonade gråfilter sen ett halvår. Kan ej avgöra ännu om de är mindre repkänsliga än Cokin. Jag tycker iaf att Hitech är mer neutrala i gråtonen.

En nackdel med Hitech är de usla mjuka plastfodralen som filtren levereras i. Hårt fodral borde det naturligtvis vara.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
tobias.o skrev:
Så Hitechs filter är tåligare än Cokin?
Jag har ett Cokinfilter och ett gäng Hitechfilter. Bara Cokinfiltret är helt repfritt. Men det har nog mest med förvaringen att göra. Cokinfiltret förvarar jag i plastlådan det kom i, Hitechfiltrena förvaras i sina plastfickor. Jag tror inte det är någon större skillnad i reptåligheten, det är nog samma sorts plast de är tillverkade i.
 
ANNONS