Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av Huvud kamera och backup....

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ok tänkte bara stöta och blöta lite om mina tankar för den "perfekta kombon" för mig just nu.
Jag har grejer jag verkligen älskar att fota med , så egentligen sitter jag verkligen inte i sjön. Men det är nog D850 som fick mig att börja fantisera och tänka över vad en eventuell uppgradering skulle vara och innebära med tanke på det jag har.
Det jag har i nuläget:
Nikon Df och en D700 med objektiven jag behöver till detta ( 24f 1,4. 58 f1,4. 85 f1,4. 105 f1,4. 24-70 f2,8)...och den del manuella gluggar till Df)
Fuji X-T2 med gluggar och en X100F.

Så det jag känner att jag saknar eller drömmer efter stundtals:
Lite mer upplösning, har ju inte det bästa med Df eller D700 även om det är bra kameror. Lite mer DR skulle inte skada heller. jag saknar det ibland då jag gör eventuella jobb inom foto.
Mun X-T2 är jättefin, men tycker fortfarande inte riktigt filerna håller för professionell fotografi med tanken på RAW konverteringen etc, för privat bruk är den grym.
Dessutom saknar jag något som funkar lite bättre vid sport evenemang ibland. jag hade en D4a förut och äskade Af i denna, men sålde den tyvärr. Ägde även en D810 men sålde den med då jag tyckte att AF var lite slö i den. Där hade jag dock den fina upplösningen och högre DR.

Så det jag har funderat på är att antingen byta ut min Fuji utrustning eller sälja hela den och köpa en D850. Dock skulle jag verkligen sakna den då jag reser etc.
Har kollat på D500 och skulle då inte behöva sälja den. Frågan är hur kompetent den skulle vara för mig och vad den skulle fylla för plats, den har ju väldigt bra AF egenskaper, det vet jag. Men hur är den i DR och upplösning etc och ISO egenskaper i jämförelse med DF och D700 som jag redan har?
Kanske Df+D500 skulle bli en bra kombo och behålla min Fuji också då.
Kanske skaffa en D4a/D4s igen, eller är det dumt med tanke på hur bar alla andra nyare kameror blivit?
Där kommer jag kanske sakna högre upplösning också.
En D750 känns inte tillräckligt "proffsig" vill ha något med lite bättre bygge.

Skulle vara kul att höra hur era tankar går.
Vet ju att det är väldigt subjektiv, men vill bara bolla lite tankar för att enklare kunna bestämma sig :)
 
Ok tänkte bara stöta och blöta lite om mina tankar för den "perfekta kombon" för mig just nu.
Jag har grejer jag verkligen älskar att fota med , så egentligen sitter jag verkligen inte i sjön. Men det är nog D850 som fick mig att börja fantisera och tänka över vad en eventuell uppgradering skulle vara och innebära med tanke på det jag har.
Det jag har i nuläget:
Nikon Df och en D700 med objektiven jag behöver till detta ( 24f 1,4. 58 f1,4. 85 f1,4. 105 f1,4. 24-70 f2,8)...och den del manuella gluggar till Df)
Fuji X-T2 med gluggar och en X100F.

Så det jag känner att jag saknar eller drömmer efter stundtals:
Lite mer upplösning, har ju inte det bästa med Df eller D700 även om det är bra kameror. Lite mer DR skulle inte skada heller. jag saknar det ibland då jag gör eventuella jobb inom foto.
Mun X-T2 är jättefin, men tycker fortfarande inte riktigt filerna håller för professionell fotografi med tanken på RAW konverteringen etc, för privat bruk är den grym.
Dessutom saknar jag något som funkar lite bättre vid sport evenemang ibland. jag hade en D4a förut och äskade Af i denna, men sålde den tyvärr. Ägde även en D810 men sålde den med då jag tyckte att AF var lite slö i den. Där hade jag dock den fina upplösningen och högre DR.

Så det jag har funderat på är att antingen byta ut min Fuji utrustning eller sälja hela den och köpa en D850. Dock skulle jag verkligen sakna den då jag reser etc.
Har kollat på D500 och skulle då inte behöva sälja den. Frågan är hur kompetent den skulle vara för mig och vad den skulle fylla för plats, den har ju väldigt bra AF egenskaper, det vet jag. Men hur är den i DR och upplösning etc och ISO egenskaper i jämförelse med DF och D700 som jag redan har?
Kanske Df+D500 skulle bli en bra kombo och behålla min Fuji också då.
Kanske skaffa en D4a/D4s igen, eller är det dumt med tanke på hur bar alla andra nyare kameror blivit?
Där kommer jag kanske sakna högre upplösning också.
En D750 känns inte tillräckligt "proffsig" vill ha något med lite bättre bygge.

Skulle vara kul att höra hur era tankar går.
Vet ju att det är väldigt subjektiv, men vill bara bolla lite tankar för att enklare kunna bestämma sig :)

Du verkar inte riktigt ha koll på vad du vill ha och vad du behöver måste jag säga. Vad är viktigt, vad är bra att ha och vad klarar du dig utan? Varför behöver du en "proffsig" kamera (och vad är det, finns många proffs med D750 vad jag vet).

Du kan kolla på vad Bill Claff har för data om D700 vs D500. Har för mig DR faktiskt är bättre på D500 än D700. Dessutom fler pixlar.

Personligen använder jag min D750 kanske 90 % av tiden och D500 resterande tid. Nackdelen med D750 för mig är för liten buffert. Fördelen är prestanda i högre ISO, särskilt kontra D500. Däremot är D500 bättre när det handlar om AF och seriebildtagning, typiskt vid sportoch fågelfoto. Så jag kommer köpa en D850. Men har inte alls bestämt vilken kamera jag ska sälja...
 
hehe nej så kan det verka. Är mest ute efter lite erfarenheter när det gäller D500 och lite tankar från andra för att få igång mina egna tankar om vad jag ska välja i slutändan. har rätt bra koll på vad jag vill ha av kameran jag vill ha, som jag skrev, lite högre DR gärna lite mer upplösning men även något med bra AF.
Vet att det jag har klarar det mesta av det jag gör bra redan. Men det jag saknar när jag gör en del jobb är just en lite modernare kamera med mer DR och högre upplösning och Af som är bättre än i exempelvis en Df som jag har nu.
Det perfekta vore naturligtvis en D850. Men den är lite för dyr för mig just nu och då behöver jag ju sälja min Fuji utrustning.
Vad jag menar med proffsbygge, är en lite "robustare" kamera än D750. har känt på den och gillade den inte riktigt, Vet att det är en väldigt kompetent kamera annars.
Har som sagt funderat på en D4s ( vet att inte upplösningen är bättre) just för proffskänslan och grym Af, och då skulle jag inte behöva sälja Fuji heller.
 
Ägde även en D810 men sålde den med då jag tyckte att AF var lite slö i den. Där hade jag dock den fina upplösningen och högre DR.

Hmm.. Rätta mig gärna om jag har fel, men Slö AF beror väl till största del på hur objektivet presterar?
Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan D810 och D850.
Men kan säga att mitt 70-200 FL-ED VR är grymt snabb. Och då kör jag på en D750.
 
Beror på båda två, men det objektivet är grymt snabbt , Hade själv 70-200 VR2 förut och det var riktigt snabbt. Men på min Df skulle det inte vara så snabbt ändå. Når ett tak med kameran beroende på hur snabb den motorn är antar jag. På min D4 var det grymt dock.
 
hehe nej så kan det verka. Är mest ute efter lite erfarenheter när det gäller D500 och lite tankar från andra för att få igång mina egna tankar om vad jag ska välja i slutändan. har rätt bra koll på vad jag vill ha av kameran jag vill ha, som jag skrev, lite högre DR gärna lite mer upplösning men även något med bra AF.
Vet att det jag har klarar det mesta av det jag gör bra redan. Men det jag saknar när jag gör en del jobb är just en lite modernare kamera med mer DR och högre upplösning och Af som är bättre än i exempelvis en Df som jag har nu.
Det perfekta vore naturligtvis en D850. Men den är lite för dyr för mig just nu och då behöver jag ju sälja min Fuji utrustning.
Vad jag menar med proffsbygge, är en lite "robustare" kamera än D750. har känt på den och gillade den inte riktigt, Vet att det är en väldigt kompetent kamera annars.
Har som sagt funderat på en D4s ( vet att inte upplösningen är bättre) just för proffskänslan och grym Af, och då skulle jag inte behöva sälja Fuji heller.

Jag har senaste veckan lagt lite mer tid på att jobba på filerna från D500 och det är inte så stor skillnad trots allt, men det är ca ett steg i ISO jämfört med D750 tippar jag. Så är det viktigt för dig kanske inte D500 är så mkt. Däremot är AF klart bättre, men vet inte om den lilla ökningen i upplösning fr Df spelar så stor roll i praktiken.

Det stora problemet är snarare vilken brännvidd du behöver på objektiven om du även skaffar en DX-kamera.

Sedan håller jag med John, AF hänger ju också mycket på objektiven, och har inte testat alla du har, men det är väl endast 24-70/2,8 som hamnar i kategorin snabb av dem, eller?
 
Nä ingen av dom är speciellt snabba, tror 105 är ok, och även 24 men inte som de riktigt snabba direkt. Om jag skaffar d500 ska jag nog skaffa ett 70-200 istället .
 
Är du säker på att du skulle bli helt nöjd med DX formatet i D500?
Med tanke på vilka objektiv du har så borde det vara en mycket bra FX kamera som gäller.
I slutändan finns det nog inget alternativ för dig, eftersom du inte gillar D750, det blir en D850....;-)
 
Är du säker på att du skulle bli helt nöjd med DX formatet i D500?
Med tanke på vilka objektiv du har så borde det vara en mycket bra FX kamera som gäller.
I slutändan finns det nog inget alternativ för dig, eftersom du inte gillar D750, det blir en D850....;-)

Haha ja, om pengarna inte hade varit en faktor hade det redan blivit en tror jag 🙈😁 nä vet inte om jag hade blivit helt nöjd eller skulle bli det. Lutar åt en till D4 så får jag ha lite is i magen några eller något år😄
 
ANNONS