Annons

Analog Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar vara med gamla kameror som med gamla bilar, att det är nåt särskilt med dem och att de känns bättre byggda och verkar mer hållbara... och ofta är de snyggare också! Nu blev jag påmind om att jag ska se "Top Gear" ikväll! Tänk om det kunde finnas liknande program för kameror också! :eek:)))
 
Visst är det så. Spotmaticarna är ju sanslöst snygga, precis som Leica III och Nikon SP. Det ligger en särskild glädje i att använda ett vackert och välbyggt verktyg.

Jag ställer gärna upp som programledare för "Full Aperture", Gärna tillsammans med Bengan och Nils :D

-- MW
 
Något för "Top Gear"? Fotad med Diana at "Full Aperature". Nä tillbaka till ämnet: en Pentax original hade inte varit fel i handskfacket.
 

Bilagor

  • american car2ny.jpg
    american car2ny.jpg
    83.4 KB · Visningar: 274
Nä en svart Pentax MX ska det va! =)
svårt att hitta billiga nu bara annars så hade jag själv köpt en,
den saknas i min Pentax samling

men svågern ha en,var där häromdagen och
givetvis så klämde jag lite på hans MX

den är inte dum alltså

.Helmekanisk=alltid redo
.liten och nätt
.fin sökakare den är stor!!!!!och
så kan man byta mattskivan
tror att dom fån LXen passar
.Horisontell tygridåslutare tyst och fin
verka som den horisontella rörelsen tar ut
spegelslaget i viss mån.
.Går att blända ner för att kolla skärpedjupet

mmm det är en trevlig liten kamera!!
 
Autofokus?

Ja Susanne, Pentax K1000 är en enkel och mycket robust kamera som bör vara lätt att hitta.
Allt är helt manuellt utom att du ser med full öppning i sökaren.
MX är oxå en manuell och robust kamera som är liten och lite lättare, den har nedbländningsknapp.
Tillverkades 1977 till början på -80talet.
MX användes av en del proffs och dom är slitna...
Mitt stora misstag 1977 när jag valde Pentax ME istället för MX.
1982 kom Pentax LX ut och den har många finesser tex att dra tillbaka till en tidigare bildruta och exponera den igen, tidsautomatik. Den har sjunkit i pris men kostar säkert runt 2000kr.
Med Pentax super A (fin kamera)kom programautomatik, super A var toppkameran och övriga program A och P30/50.
Senare på 80 talet kom autofokus med Pentax SF, SF7, SFX och senare SFXn vilken var bäst.
1991-2 kom Pentax Z10 och Z1 ut vilka var fina kameror varav den sista var avancerad den blev -94 avlöst av Z1p, den har multiexponering, motorzoom, gaffling, hyperprogram mm.
Ca 1995 kom Pentax MZ5 senare MZ5n vilka var mer kompakta men saknade bla multiexponering. Dom hade en mer manuell känsla utan programeringsmöjligheter (har själv en MZ3).
För 250kr kan du tydligen få en Pentax Z10, om den är fin är det ett kanonköp med autofokus och dom viktigaste funktionerna om jag minns rätt.
Bryr du dig inte om autofokus men vill ha kreativa finesser heter kameran Pentax LX.
Mer info på http://kmp.bdimitrov.de/.
 
Graal skrev:
Ja se där, den länken bekräftar att jag hade rätt när jag opponerade mig mot uppgifterna i denna faktaartikel på fotosidan. Pentax var inte först i Japan med en SLR med inbyggt pentaprisma. Miranda kom före med sin Orion-modell. Men Pentaxen är snyggare, det kan jag skriva under på.

Det här med att vara först med vissa saker,
är oftast den som marknadsförde sig först,
och högst! ;)

Och artikeln om Pentax här på FS,
som du redan berättat om Nils:
"den döptes till Asahi Pentax Original efter kamerans Pentaprisma och spegelreflex
(det hävdas även att x:et kommer från Asahiflex)"

Alexander Schultz har nog rätt i sin förklaring till Pentax-namnet!
Kollade nyss i boken, att Stephen Gandy citerat honom rätt! ;)

Och direktåtergående speglar...
det hade även Praktiflex, på nåt sätt...
omkring 1939-1940..tror jag..


Och varför jag har boken om Contax S...
Gissa!! ;)

Ordning!
Åter till ämnet!!
Pentax-snack er'e nu!!! ;)

OK då,
så en liten svart analog Pentax,
kanske en Spotmatic SPII ?
Det skulle även en insnöad Leica-nisse mycket väl kunna tänka sig!! :) :)


Ps. Ursäkta, ifall..ifall någon är intresserad ;)
Ursäkta alla Pentax-fans!! :)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7610
 
Senast ändrad:
Nu, pojkar och flickor, har det hänt grejer! I väntan på min önskekamera K10D (som ju inte är analog...schhhh...) så har jag en analog Pentax på gång, och några roliga objektiv också - ett Vivitar 135/2,8 macro och ett Tokina 28/2,8. Jag la bud på en fin Pentax MX också, men fick ge mig. Det var kanske tur i oturen för när ni beskriver LX så låter den mycket intressant med sina extra finesser.

... och för att inte göra min digitala kamera avundsjuk så har jag också köpt ett par objektiv till den också, bland annat ett helkul supertele att leka med som min lilla 350D knappt kommer att synas bakom. *fnissar*

Det viktiga är ju trots att få utlopp för kreativiteten och ha roligt med fotograferingen! Livet leker, sägs det ju, men jag säger lek i livet istället! :eek:)



PS. Och mig gör det då alls inget att andra analoga märken "råkar nämnas" här i tråden. ;o) DS.
 
ANNONS