Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Damm på sensorn - officiell tråd
- Trådstartare erro.se
- Start datum
Mattias Andersson
Aktiv medlem
Smuts på sensorn??
Var ute och fotade i måndags kväll och när jag kolladeigenom bilderna så hittade jag detta:
VAd kan detta vara, det fanns bara på c.a 30-40 av 150 bilder och vid varierande förhållanden, använd utrustning är Nikon D300, Tamron 70-200/2.8 och Nikon 28/2,8
Var ute och fotade i måndags kväll och när jag kolladeigenom bilderna så hittade jag detta:
VAd kan detta vara, det fanns bara på c.a 30-40 av 150 bilder och vid varierande förhållanden, använd utrustning är Nikon D300, Tamron 70-200/2.8 och Nikon 28/2,8
Bilagor
Mattias Andersson
Aktiv medlem
Tibor
Aktiv medlem
Luddus Sensoris
ett fint exemplar av den tyvärr inte alls rara arten Luddus Sensoris - dvs "skit på sensorn"...
finns 100 trådar om hur du tar bort det. apotekets blåsa, Hama blåsa , olika "swabbar" mm
Den verkar flytta lite på sig mellan bilderna så den sitter nog inte så hårt. Försök med en apoteksblåsa innan den fastnar. Blås INTE med munnen....
P.S. snygg bild den första...
ett fint exemplar av den tyvärr inte alls rara arten Luddus Sensoris - dvs "skit på sensorn"...
finns 100 trådar om hur du tar bort det. apotekets blåsa, Hama blåsa , olika "swabbar" mm
Den verkar flytta lite på sig mellan bilderna så den sitter nog inte så hårt. Försök med en apoteksblåsa innan den fastnar. Blås INTE med munnen....
P.S. snygg bild den första...
Oskari Ylitolva
Avslutat medlemskap
behov av sensorrengöring
har efter senaste sessionen fått en hel del damm på sensor och behöver hjälp omgående att bli kvitt dammet har försökt själv ett ex antal gånger utan framgång så jag behöver tips på verkstäder som kan fixa det utan att jag behöver skicka iväg kameran o bli utan kamera i veckor
/Oscar (med nästa session 19/6 2009)
har efter senaste sessionen fått en hel del damm på sensor och behöver hjälp omgående att bli kvitt dammet har försökt själv ett ex antal gånger utan framgång så jag behöver tips på verkstäder som kan fixa det utan att jag behöver skicka iväg kameran o bli utan kamera i veckor
/Oscar (med nästa session 19/6 2009)
bengt-re
Aktiv medlem
Har du köpt vettiga prylar för att göra rent med då? Det blir inte så mycket bättre på verkstad än om man gör rätt med rätt prylar hemma.
Annars så kan
http://www.intervision.se/
hjälpa dig. De ligger i Solna.
Annars så kan
http://www.intervision.se/
hjälpa dig. De ligger i Solna.
Senast ändrad:
Oskari Ylitolva
Avslutat medlemskap
kör med blåsbälg oftast men även sensor swaps har det blit
Helmetrock
Aktiv medlem
Skit på sensorn? Släng er i väggen
Här är en som verkligen har dammproblem!!
Bilden är på huvudspegeln till teleskopet på Ångströmlaboratoriet i Uppsala.
De har till och med en vit skiva på insidan av kupolen som de använder för att ta referensbilder! Killen som skötte teleskopet berätta så stolt över hur man kunde fixa det dammet, och hur man kunde stacka bilder och en massa grejer med teleskopet. Det kan jag med min D200 också sa jag
(Och ja, jag vet att det inte är samma sak som skit på sensorn egentligen
Edit: Tyvärr är fotosidan ett rätt dåligt ställe för foton, så ni får lita på mig när jag säger att spegeln är dammig....
Här är en som verkligen har dammproblem!!
Bilden är på huvudspegeln till teleskopet på Ångströmlaboratoriet i Uppsala.
De har till och med en vit skiva på insidan av kupolen som de använder för att ta referensbilder! Killen som skötte teleskopet berätta så stolt över hur man kunde fixa det dammet, och hur man kunde stacka bilder och en massa grejer med teleskopet. Det kan jag med min D200 också sa jag
(Och ja, jag vet att det inte är samma sak som skit på sensorn egentligen
Edit: Tyvärr är fotosidan ett rätt dåligt ställe för foton, så ni får lita på mig när jag säger att spegeln är dammig....
Bilagor
PeterWem
Aktiv medlem
Har när jag använt våtsvabbning stoppat ned en visible dust-spatel, dragit från höger till vänster och sedan tillbaks igen. Nu när jag läser på förpackningen står det att det enbart är ett drag, och på Cyberphoto står det att man kan använda den torr. Stämmer detta?
Nu börjar jag märka skillnaden mellan automatisk sensorregöring på min 40D kontra min 5D.
Nu börjar jag märka skillnaden mellan automatisk sensorregöring på min 40D kontra min 5D.
JOLidman
Aktiv medlem
Zoomar suger in föroreningar !!!
Jag har gjort som du, först åt ena hållet och sedan åt andra. Spatteln får ju "två framsidor". Hur mycket vätska använder du? Det står i anvisningarna 3 droppar, jag använder inte mer än så.
Har en Nikon D300 och var i Spanien okt-08 med 18-200mm. Jag har en känsla av att det objektivet inte är vädertätat till 120% utan att objektivet suger in skitig och fuktig luft när jag zoomar, kanske inte lika märkbart här uppe i Skandinavien. I vilket fall så var jag tvungen att rengöra sensorn. Har dock fortfarande dammpartiklar på pentaprismat, irriterande.
I vilket fall som helst så var kamera och objektiv 6 månader när jag rengjorde kameran. Efter det har jag inte varit utomlands med 18-200. Var dock på Mallorca första veckan i juni i år utan att behöva rengöra sensorn. Då hade jag med mig 16-85 + 70-300 och växlade faktiskt objektiv några gånger. Nerja okt-08 satt 18-200 på hela tiden, medvetet för att inte släppa in föroreningar, men vad hjälper det när objektivet läcker!
Jag har gjort som du, först åt ena hållet och sedan åt andra. Spatteln får ju "två framsidor". Hur mycket vätska använder du? Det står i anvisningarna 3 droppar, jag använder inte mer än så.
Har en Nikon D300 och var i Spanien okt-08 med 18-200mm. Jag har en känsla av att det objektivet inte är vädertätat till 120% utan att objektivet suger in skitig och fuktig luft när jag zoomar, kanske inte lika märkbart här uppe i Skandinavien. I vilket fall så var jag tvungen att rengöra sensorn. Har dock fortfarande dammpartiklar på pentaprismat, irriterande.
I vilket fall som helst så var kamera och objektiv 6 månader när jag rengjorde kameran. Efter det har jag inte varit utomlands med 18-200. Var dock på Mallorca första veckan i juni i år utan att behöva rengöra sensorn. Då hade jag med mig 16-85 + 70-300 och växlade faktiskt objektiv några gånger. Nerja okt-08 satt 18-200 på hela tiden, medvetet för att inte släppa in föroreningar, men vad hjälper det när objektivet läcker!
PeterWem
Aktiv medlem
Använder tre droppar som mest, och låter det helst dra in ett tag.
Henrik_L
Aktiv medlem
För alla er andra som är som mig. Dvs klumpiga och rädd att ens vara i närheten av sensorn med nåt rekommenderar jag att traska in på fotovideo i stockholm med kameran och få den rengjord för en billig slant. Jag säger inte att det är farligt att rengöra kameran om man kan. Bara att jag är klumpig och har sabbat det mesta jag försökt "laga" förut.
gorse
Aktiv medlem
Nu tror jag mig upptäckt hur det mesta skiten hamnar på sensorn. Kanske lite naivt att inte ha tänkt på det innan, men jag slavar ofta med att sätta på locken på objektiven utan slänger ner dem i väskan utan lock när jag byter objektiv. Tanken är att sätta på locken lite senare när fotoobjekten har flygit bort.
En dag försvann ett objektivlock och jag vände bokstavligen upp och ner på väskan. Jisses vad skit jag hade i väskan. Och håller man upp objektiven mot ljuset och kollar in... jisses vad skit det var inne i objektiven. Och så mycket lättare det är att dammsuga ur objektiven än att rengöra sensorn, särkilt med smala munstycket på dammsugaren.
Nu plötsligt är rengöringsfrekvensen av sensorn mycket glesare än förut.
En dag försvann ett objektivlock och jag vände bokstavligen upp och ner på väskan. Jisses vad skit jag hade i väskan. Och håller man upp objektiven mot ljuset och kollar in... jisses vad skit det var inne i objektiven. Och så mycket lättare det är att dammsuga ur objektiven än att rengöra sensorn, särkilt med smala munstycket på dammsugaren.
Nu plötsligt är rengöringsfrekvensen av sensorn mycket glesare än förut.
baski
Aktiv medlem
Fläckar på bilderna?
Tjena!
Har upptäckt skumma fläckar på mina bilder, i särskilt bilder då jag fotar himlen eller i bra ljus. Jag har försökt lite lätt att blåsa bort lite damm på spegeln (med en sån där ballongliknande grej med en dammvippa längst ut)
men mitt problem kvarstår. Vad tycker ni jag ska göra åt det här?
Här kommer några bilder där man ser mitt problem:
http://img197.imageshack.us/i/img19553.jpg/
http://img140.imageshack.us/i/img22962.jpg/
Bör tilläggas att dessa fläckar inte syns på alla bilder.
Till exempel denna bild så finner jag ingen fläck:
http://img529.imageshack.us/i/bild270.jpg/
Tjena!
Har upptäckt skumma fläckar på mina bilder, i särskilt bilder då jag fotar himlen eller i bra ljus. Jag har försökt lite lätt att blåsa bort lite damm på spegeln (med en sån där ballongliknande grej med en dammvippa längst ut)
men mitt problem kvarstår. Vad tycker ni jag ska göra åt det här?
Här kommer några bilder där man ser mitt problem:
http://img197.imageshack.us/i/img19553.jpg/
http://img140.imageshack.us/i/img22962.jpg/
Bör tilläggas att dessa fläckar inte syns på alla bilder.
Till exempel denna bild så finner jag ingen fläck:
http://img529.imageshack.us/i/bild270.jpg/
skogsbaronen
Aktiv medlem
Spegeln fälls upp när bilden tas, så det påverkar inte bilden om den är smutsig.
Du ser ut att ha smuts/damm på sensorn. Syns mot homogena bakgrunder och mest vid små bländaröppningar. Använd kamerans funktion för sensorrengöring så kommer du åt att blåsa rent sensorn. Oftast räcker det att blåsa, men vid mycket smuts kan det krävas att du våttvättar den.
Du ser ut att ha smuts/damm på sensorn. Syns mot homogena bakgrunder och mest vid små bländaröppningar. Använd kamerans funktion för sensorrengöring så kommer du åt att blåsa rent sensorn. Oftast räcker det att blåsa, men vid mycket smuts kan det krävas att du våttvättar den.