Annons

Ett Fotosidan-light för smartphones & handdatorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns några planer eller har diskuterats huruvida man kan göra en light-variant av Fotosidan för att snabbare & billigare kunna nå FS från sin smartphone/handdator.

Fotosidan är optimal för webben på datorn men väl så tung för att nå via GPRS, själv så surfar jag en del på mobilen & deltar i en del forum som finns både som web & mobilvariant.

Ett exempel.

Jag vet att jag via Avantgo kan ladda hem FS men jag gillar inte den varianten då man inte kan delta i forum i realtid.

Är detta något som kan vara intressant? Finns intresse hos Fotosidans medlemmar?

/Larsa
 
Lånar tråden liiiiiiite bara =), hur hämtar jag ner FS till Palmen med Avantgo ? brukar hämta Aftonbladet så om ngn kunde förklara vore det vänligt!.


//Mats.
 
Jo förvisso...

Själv så har jag dock mycket svårt för att ta mig fram till datorn hemma då kön är lång (ungj....!)

Jag kan inget om hur man bygger upp sådant här & vet inte om det är en stor grej att göra? Antar dock att man bygger upp det hela & att den normala FS sedan bara länkas in i Light-sidan, är det så?
 
honkan skrev:
Lånar tråden liiiiiiite bara =), hur hämtar jag ner FS till Palmen med Avantgo ? brukar hämta Aftonbladet så om ngn kunde förklara vore det vänligt!.


//Mats.
Jag har inte fått det att funka speciellt bra, länkningen man valt fungerar inte alltid & jag har aldrig fått nån känsla för detta med att sitta & tanka hem via PC:n varje dag. Nu ska tilläggas att jag inte har handdator utan en SE-P900, Avantgo till den är inte lika bra som till handdatorerna.

Ex. aftonbladet läser jag samma innehåll som i avantgo i realtid via GPRS, nyuppdaterat & billigt genom att sidorna är "lätta". Jag förstår dock vitsen med Avantgo om man inte har tillgång till uppkoppling via GPRS eller 3G...
 
.Z. skrev:
Jag kan inget om hur man bygger upp sådant här & vet inte om det är en stor grej att göra?
Nu vet jag inte något om hur fotosidan är byggt, men jag kan ju gissa lite. Forumet är ett vBulletin-forum och använder således deras mallsystem, säkert lite hackat för att kunna kombineras med fotosidans mallsystem utan handpåläggning.

Jag gissar att vBulletin kan ha flera uppsättningar mallar samtidigt på samma sätt som phpBB och andra liknande forum. Kollar man på vBulletins hemsida finns det där en del färdigsnickrade PDA-mallpaket.

I en värld utan Murphy skulle det säkert vara en lätt operation att lägga in ett sånt mallpaket. Lite hackande krävs säkert för att låta mallanvändningen styras av annat än vilken användare som är inloggad (jag gissar att det är det som är standardmetoden).

Men i slutänden handlar det nog mest om hur mycket jobb det är värt för Christer & co i förhållande till vilken nytta det gör relativt andra utvecklingsinsatser. Det är nog förhållandevis få som skulle använda fotosidan mobilt gissar jag.

Själv tycker jag det skulle vara riktigt trevligt. Min Treo 600 är en rätt trevlig surfmaskin, om sidorna är tillräckligt enkla.
 
Tack för svaret Jim.

Jag undrar också hur många som skulle använda det, fler än man tror har idag mobiler som grejar sånt här (ofta utan att dom själva vet om det) & jag tror att många skulle bli i eld & lågor om dom upptäckte hur kul det kan vara.

Om man dessutom då har en lättare FS-sida med forum & nyheter så behöver det ju dessutom inte bli så dyrt att surfa.

En annan variant är ju en wap-sida, dom flesta har ju idag wap på sin mobil så det är ju också en variant. Nu tycker jag dock att wappen känns lite utdaterad & svårnavigerad så en light-websida vore intressantare...
 
Då är väl frågan vad som skulle vara med på sidan. Bilder är väl knappast aktuellt. Det ska kanske vara forumsidor då med sökfunktionen, plus nyheter...och kanske annonser etc.etc...
 
jimh skrev:
Min Treo 600 är en rätt trevlig surfmaskin, om sidorna är tillräckligt enkla.

Har du testat FS på den?

Min P900 hänger inte riktigt med vad det gäller RAM (16MB) om man surfar runt på FS en stund, faktiskt den enda sidan tillsammans med Aftonbladet.se som jag stött på som ger såna problem! Detta trots att jag stängt av bildvisning. Att man sen blir ruinerad på GPRS-kostnaden är ju också en sak...

En mobilanpassad sida typ exemplet jag gav är däremot mycket billig att surfa på.
 
.Z. skrev:
Har du testat FS på den?
Ja, men det är för trögt för att vara hanterligt. Även med bilder avstängda är overheaden på en tom sida över 100 kb och tar dessutom lång tid att rita upp utöver själva nedladdningen. Treon är också rätt kass på att göra något vettigt av komplicerade nästlade tabeller.
 
Jag gör ett sista försök för att få upp intresset för det här, verkar svårt (kanske bara jag som är intresserad?)...

Med en lättsam fotosida gjord för mobil så kan alla som har exempelvis en Ericsson T610 eller någon av dess efterföljare surfa på FS via GPRS på ett förhållandevis billigt & snabbt sätt, medverka i forumen m.m, låter kul va?

Vad säger FS-killarna?

//Mobile Larsa...
 
Redaktionen är off-line. Det är bara jag som kommer internet då och då. Troligt är att ett svar kommer efter nyårshelgen.
 
Jag är mestadels offline, läser bara våra RSS-feeds och surfar in med handdatorn... ;-)

Jag har faktiskt fixat till en slimmad layout för mitt eget bruk, den detekterar bara den extra header som min DELL Axmin X30 Pocket PC med Internet Explorer skickar. Det klurigaste med handdatoraccessen är att klura ut när en sådan används - antingen via HTTP-headers, eller enklare med en egen adress; man kan tänka sig tex pda.fotosidan.se

Så, för onlineläsning via mobila enheter kan jag enkelt fixa en slimmad layout utan toppmeny och reklam (!). Att slimma mer än så, tex skicka ut mer förminskade bilder, är en massa jobb - det ligger långt fram isåfall.

Några WAP-sidor kan man ju sno ihop också, men inte hela sajten... vad är mest intressant att läsa via telefonen?

För offline-läsning kan vi fn erbjuda några RSS-feeds.

Är det många här som fortfarande använder AvantGo?

Finns det andra offline-lästekniker som är intressanta?
 
clindh skrev:
Jag är mestadels offline, läser bara våra RSS-feeds och surfar in med handdatorn... ;-)

Jag har faktiskt fixat till en slimmad layout för mitt eget bruk, den detekterar bara den extra header som min DELL Axmin X30 Pocket PC med Internet Explorer skickar. Det klurigaste med handdatoraccessen är att klura ut när en sådan används - antingen via HTTP-headers, eller enklare med en egen adress; man kan tänka sig tex pda.fotosidan.se

Så, för onlineläsning via mobila enheter kan jag enkelt fixa en slimmad layout utan toppmeny och reklam (!). Att slimma mer än så, tex skicka ut mer förminskade bilder, är en massa jobb - det ligger långt fram isåfall.

Några WAP-sidor kan man ju sno ihop också, men inte hela sajten... vad är mest intressant att läsa via telefonen?

För offline-läsning kan vi fn erbjuda några RSS-feeds.

Är det många här som fortfarande använder AvantGo?

Finns det andra offline-lästekniker som är intressanta?

Jag har en Ericsson P900 & använder den mest i forumen men även till nyheterna, är inte så himla kunning & märkte i förrgår att det flyter på riktigt bra när jag stängde av Java script i opera-webäsaren, innan dess så var det en katastrof i tröghet & dyrt blev det.

Ang. avantgo så är den inte speciellt bra till P-serien (finns som beta), dessutom så vill jag vara online & är sällan uppkopplad mot PC:n...

Ang. Wap så är det helt klart, för min del, senaste inlägg i forumen som känns intressantast & att enkelt kunna svara på dem. Wap är ju också intressant för i princip alla med en mobil då det ju är riktigt billigt att använda & i princip alla mobiler idag grejar det, antar att många skulle uppskatta det om dom testade.

Den här slimmade layouten du nämner låter superintressant, nu vet jag dock inte om det blir nån skillnad för oss med P-mobiler då vi ända oftast kör med bildvisning avstängd för att spara pengar. Blir det skillnad ändå? Tilläggas ska är att när jag vill titta på en speciell bild så laddar jag in den, har även en tjänst via opera som komprimerar ner data på sidorna & ungefär halverar datamängden vid surfning...

//Larsa
 
Senast ändrad:
clindh skrev:
Jag har faktiskt fixat till en slimmad layout för mitt eget bruk, den detekterar bara den extra header som min DELL Axmin X30 Pocket PC med Internet Explorer skickar. Det klurigaste med handdatoraccessen är att klura ut när en sådan används - antingen via HTTP-headers, eller enklare med en egen adress; man kan tänka sig tex pda.fotosidan.se
Den här listan brukar jag använda. Den är säkert långtifrån komplett, men den grejar åtminstone min Treo, min iPaq och kollegernas mobiltelefoner:
PHP:
$device_list = array('Windows CE','WebTV','AvantGo','Blazer','PalmOS', 'lynx',
'Go.Web','Elaine','ProxiNet','ChaiFarer',
'Digital Paths','UP.Browser','Mazingo','Mobile',
'CE','links','T68',	'Syncalot','NetFront','Danger','Symbian','Nokia','Xiino','AU-MIC','EPOC','POCKET PC');
clindh skrev:
Så, för onlineläsning via mobila enheter kan jag enkelt fixa en slimmad layout utan toppmeny och reklam (!). Att slimma mer än så, tex skicka ut mer förminskade bilder, är en massa jobb - det ligger långt fram isåfall.
Det skulle räcka mycket långt!
clindh skrev:
vad är mest intressant att läsa via telefonen?
Det är ju det textbaserade som är intressant på en begränsad apparat och då i första hand forumet.
 
ANNONS