Annons

Info om en D750 (garanti, inköpsdatum mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Just det, men konsumentköplagen gäller bara när en konsument (privatperson) har köpt en vara av en näringsidkare (en butik eller liknande). Den gäller alltså inte andrahandsköp.
Stämmer bra men garantier är väl inte samma sak?

"Garantin är produktspecifik
Garantin gäller produkten och förblir i kraft även om produkten byter ägare. Garantin kan alltså inte begränsas till den första ägaren, utan garantigivaren ansvarar för sitt åtagande under hela garantitiden oberoende av vem som äger varan. Varans användningsändamål får ändå inte förändras väsentligt, till exempel från privatbruk till yrkesbruk. Garantigivaren kan också kräva att få ett skriftligt meddelande om ägarbytet."

Finsk sajt så vi har kanske andra regler?

Edit: Jo, det verkar vara tvärtom i sverige. Det är frivilligt med överlåtning av garanti.
 
Senast ändrad:

148637

Avslutat medlemskap
Är inte det för Finland?

/Stefan
Genant, gjorde en sökning och hittade en sida med svensk text. Sorry!
Det som stod där stämde in på det jag menar gäller så jag reflekterande inte över källan.
Men är det inte så att våra konusmentregler är väldigt lika inom EU? Vill minnas att det är ett krav. För att gynna den fria rörligheten av varor.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Genant, gjorde en sökning och hittade en sida med svensk text. Sorry!
Det som stod där stämde in på det jag menar gäller så jag reflekterande inte över källan.
Men är det inte så att våra konusmentregler är väldigt lika inom EU? Vill minnas att det är ett krav. För att gynna den fria rörligheten av varor.
Mer tydligt

"Fråga:
Jag har köpt en tv på Blocket som är ett år gammal. På det gamla kvittot stod det att det ingick en garanti under två år. Efter en månad gick tv:n sönder, kan jag utnyttja garantin?

Svar:
Det beror på hur garantin är utformad. Oftast gäller garantin bara för den första köparen. Om du och säljaren inte är överens om vad som gäller kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan pröva tvisten. Det är ARN eller en domstol som i slutändan beslutar om du har rätt att utnyttja garantin som andrahandsköpare.

Detsamma gäller rätten att reklamera. Enligt lag har du alltid tre år på dig att reklamera en vara som går sönder men precis som med garanti är det inte säkert att du övertar den rätten när du köper i andrahand."

- Källa Konsumentverket
Granskad 21 juni 2016
 

Umi71

Aktiv medlem
Som sagt att ge garanti på en vara är frivilligt från försäljare. Men har man väl gett en garanti gäller den tills tiden går ut. Det går alltså inte att begränsa garantin till första ägaren eftersom garantin gäller produkten.

Däremot reklamationsrätten som är 3 år går EJ att avtala bort eftersom det står i konsumentköplagen.

Har du ej kvitto måste ju den du har köpt kameran av veta var den köpt den och när. Då är det bara att ta kontakt med den butiken och be dom gräva fram kvittot. Det måste dom spara i minst 7 år pga bokföringslagen.

Sen är det helt oväsentligt när första bilden togs utan när varan köptes som är intressant hur garanti hänseende.

garantin gäller endast mot företaget och köparen i första led då det är dom som avtalar om det.

Sen hanteras det olika, men man kan inte förutsätta och kräva att garantin gäller hela ledet vid begagnat varor som säljs vidare. Där är det endast godwill som gäller.
 

Umi71

Aktiv medlem
Mer tydligt

"Fråga:
Jag har köpt en tv på Blocket som är ett år gammal. På det gamla kvittot stod det att det ingick en garanti under två år. Efter en månad gick tv:n sönder, kan jag utnyttja garantin?

Svar:
Det beror på hur garantin är utformad. Oftast gäller garantin bara för den första köparen. Om du och säljaren inte är överens om vad som gäller kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan pröva tvisten. Det är ARN eller en domstol som i slutändan beslutar om du har rätt att utnyttja garantin som andrahandsköpare.

Detsamma gäller rätten att reklamera. Enligt lag har du alltid tre år på dig att reklamera en vara som går sönder men precis som med garanti är det inte säkert att du övertar den rätten när du köper i andrahand."

- Källa Konsumentverket
Granskad 21 juni 2016
Är det sålt i andra hand så är det endast tingsrätten man kan vända sig till. ARN är endast mot företag inte mellan privatpersoner.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är det sålt i andra hand så är det endast tingsrätten man kan vända sig till. ARN är endast mot företag inte mellan privatpersoner.
Tror knappast tråden handlar om garantier mellan privatpersoner eller problem sinsemellan.
Det handlar om garanti som som 1e ägaren har där denne har köpt produkten. Och om denna är valid för en ny ägare.
 

iSolen.se

Guest
Tror knappast tråden handlar om garantier mellan privatpersoner eller problem sinsemellan.
Det handlar om garanti som som 1e ägaren har där denne har köpt produkten. Och om denna är valid för en ny ägare.
Umi har rätt på så sätt att ARN kan inte hjälpa nya ägaren, konsumentköplagen gäller bara relationen mellan företaget som säljer och privatpersonen som köper.

Garantin är inte heller giltig i Sverige.
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag startade tråden och min utmaning är redan löst, men jag kan ändå dela med mig vad jag fått för info.

Nikon svarade mig så här:
Garantin gäller för produkten lika länge oavsett om den byter ägare eller ej.
Däremot gäller reklamationsrätten endast den första ägaren. Så ska du reklamera produkten måste du göra det via den person som köpte produkten. Hoppas att det svarade på din fråga!
 
ANNONS