Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

afe

Aktiv medlem
Jag har rapporterat till redaktionen, och det är vad ni andra också bör göra. Att skriva om det här tar inte bort annonsen.
 

barq83

Aktiv medlem
Gjorde idag en Polisanmälan på Lars Näsström eller Lasse Näsström som han heter. Kan man göra något mer? Kronofogden eller liknande?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu är annonsen borttagen.
Berätta gärna vidare hur det går i ärendet.
Det verkar ju helkonstigt att försöka lura någon när man samtidigt är så pass offentlig FS-, FB-, och insta-konton.
 

Photocon

Aktiv medlem
Frågan är om det är annonsören själv som tagit bort annonsen eller om det är ledningen för FS.

@barq83- Du frågar om det är något mer du kan göra? Tror att du bör först fråga Polisen om det gäller mer drastiska metoder. Annars är det bara att bestämt ligga på och skicka meddelanden om att antingen ska pengar eller objektiv skickas till dig. Men det kanske inte alls hjälper. Att rådfråga Kronofogden kan ju var en bra idé som du var inne på.

Hur som helst har du mu gjort en anmälan och förhoppningsvis utreds ditt ärende. Dock är Polisen tyvärr överlastad vad gäller nätbedrägerier efter vad jag har förstått. Lycka till!
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Skumma annonser

Denne annonsör blev medlem idag, och har redan lagt in fem annonser. Underlig prissättning och kontakt ska tydligen ske via WhatsApp. Behöver ju inte vara något lurt men det känns allt bra underligt...
Grejorna anges finnas på tre olika orter och texten känns klart översatt i Google Translate.

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=281633

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=281632

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=281631

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=281630

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=281629

Edit: Har skickat en länk till redaktionen.
 

Photocon

Aktiv medlem
Går det inte att filtrera bort/spärra förstadagsmedlem som vill sälja?
Det har debatterats flitigt om det på FS. Många är för det men också många emot. Själv anser jag att man bör ha varit med på FS ett tag och har en viss historik här ( deltagit i forum och lagt upp några bilder).

Vidare kom jag med förslaget att endast betalande medlemmar skulle ha tillgång till köp o sälj. Lägsta avgiften motsvarar som medlem (brons) sparas snabbt in om man jämför med kostnaden för att lägga ut ett par annonser på exempelvis Blocket.

Det kom mycket medhåll ang det sistnämnda förslaget, men också protester. Så jag återgår till att grundläggande krav för att annonsera på FS ska vara viss karenstid och en historik.

Å andra sidan går det ju att anmäla misstänkt annons till FS och låta ledningen agera. Men det kan vara ett lite trubbigt verktyg eftersom man riskerar att anmäla en person som har rent mjöl i påsen.

Jag tror att den stora majoriteten är hederliga, men jag kan inte riktigt förstå varför man går med i FS bara för att köpa och sälja. FS är väl en samlingsplats för folk som tycker om att fotografera, deltaga i forum och lära av varandra samt ta del av de många intressanta artiklar som går att läsa här.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Det syns i annonsen hur länge annonsören har varit medlem, så den som inte vill köpa av färska medlemmar kan enkelt undvika det.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det syns i annonsen hur länge annonsören har varit medlem, så den som inte vill köpa av färska medlemmar kan enkelt undvika det.
Förvisso! Det är kanske dock är enkelt om man INTE VILL KÖPA men värre om man är intresserad av att köpa just den prylen som annonseras ut. Sedan är det ju upp till var och en om man vill ta risken.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Det är dumt när "nytt folk" lägger up grejer med låga dvs lockpriser o sen när man själv skall sälja så vill inte folk betala vad det egentligen kostar iom dem refererar till "den där annonsen". Betalande medlemmar annonserar/kan se annonser - självklart!
 

iSolen.se

Guest
Det är dumt när "nytt folk" lägger up grejer med låga dvs lockpriser o sen när man själv skall sälja så vill inte folk betala vad det egentligen kostar iom dem refererar till "den där annonsen". Betalande medlemmar annonserar/kan se annonser - självklart!
Då ska du fråga varför de inte köper från "den där annonsören" utan kontaktar dig istället.
 
Jag fick lite mer info nu av kollegan som kände (inte längre känner) honom:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/leksand/article23404107.ab
Jag har samma problem, betalade för en lins i förskott (tyckte det var var ok då han var långvarig medal. fotosidan och aktiv fotograf) har inte sett röken av linsen eller återbetalning av förskott, han svarar inte på mail telefon eller sms, avser göra polisanmälan samt stemming i tingsrätten. trist!!
 
Gjorde idag en Polisanmälan på Lars Näsström eller Lasse Näsström som han heter. Kan man göra något mer? Kronofogden eller liknande?
Har också blivit blåst av denne Lasse Näsström, betalade i god tro förskott då han var medl. i fotosidan sedan länge och föreföll aktiv som fotograf. Han svarar inte på mail tel eller sms. avser att polisanmäla samt överväger också stämning via tingsrätten (får göra kredit koll först )
 
Vänligen återkom/svara på mina mail och sms och telefon eller återbetala förskottet

Hej!

Många som spekulerar kring mig och denna affärer. Vad som hänt kommer redas ut med berörd person, inte publikt i ett forum på Internet med folk som tror sig veta saker om mig.

Det stod i annonsen att jag skulle till Norge och jobba i dryga veckan, inte att jag skulle ta med mig paketet eller skicka från Norge. Nej jag är inte utbränd.

Paketet reklamerat då det är märkt som uthämtat. Jag lär få besked på det idag.

Svår att ni, jag har fått samtal från olika oregistrerade telefonnummer kring detta. Alltså, paketet ser uttaget ut och samtidigt får jag krav på återbetala.

Jag påstår INTE att köparen är bedragare eller liknande.

Detta är mitt första och sista inlägg kring detta. Denna soppa reder jag ut med köparen.
återkom och red ut denna soppa snarast då!!
 

barq83

Aktiv medlem
Har också blivit blåst av denne Lasse Näsström, betalade i god tro förskott då han var medl. i fotosidan sedan länge och föreföll aktiv som fotograf. Han svarar inte på mail tel eller sms. avser att polisanmäla samt överväger också stämning via tingsrätten (får göra kredit koll först )

Hej, det var som jag misstänkte då, att flera har blivit lurade av denna Lasse Näsström. Ju fler vi är som gör polisanmälan desto större blir chansen att han åker dit för sitt brott. Gör en polisanmälan och berätta även att flera har blivit lurade av Lasse. Hänvisa även till detta forumet och skicka in en bild på annonsen.
 
ANNONS