Gammal 2018-12-04, 23:34
Sten-Åke Sändh

Andreas i Uppsala skrev:
......….För hobbyfotografen är Lr mer mångsidigt men för den som jobbar mycket i studio är Capture One ett bra verktyg. Se Capture One som första länken i kedjan; plåtning i Capture One, katalog och vidare redigering i Lr för att sedan kunna ta ut de enskilda bilder som behöver lager/pixelredigering till Ps.

Jag håller med Alfin, Capture One är verkligt kompetent. Grejen med Capture One är ju exv. att det har en riktig lagerhantering, så i många fall behöver du inte ens tänka på Photoshop, för du kommer ofta se att du klarar dig bra bara med CO. Allt är lager i CO, så man har bättre kontroll av det skälet främst. Sedan har CO en väldigt bra och sinnrik färghantering och bättre markeringsfunktioner än de flesta andra RAW-konverterare. Ska man köra tethering mot dator, vilket jag gör mycket som reprofotar en del, så finns det bara ett val tycker jag. Jag har testat LR också och det var verkligt uselt åtminstone för oss som har Sony-RAW.

En annan viktig fördel är att man kan välja själv om man vill arbeta sessionsorienterat eller med en monolitdatabas. Arbetar man sessionsorienterat sp skapas en databas för varje session när sessionerna skapas.

Nackdelen med CO är kanske just det TS ger uttryck för. En del upplever en högre inlärningströskel men vem har sagt att allt ska gå utan ansträngningar? CO ger mycket till de som tar sig an det. En annan nackdel är priserna som nu ökats en hel del. Från början fick vi Sony-användare verkligt bra priser och de första Sony-specifika versionerna som kom kostade inte mer än 600 spänn. Nu kostar en uppgradering från näst senaste version (11) det dubbla och uppgraderar man från version 10 kostar det ännu mer.
Gammal 2018-12-05, 00:34
AWid

Sticker in en fråga och hoppas TS inte misstycker:-)
Jag tycker LRs utskriftsfunktion fungerar väldigt bra. Har nu köpt ny kamera som inte mitt LR 6.14 hanterar och jag tänker inte att ge mig in på något "LR-evighets-abonnemang". Eftersom jag skriver ut en hel del själv undrar jag förstås hur det ser ut med utskriftshanteringen i Capture One?
Gammal 2018-12-05, 01:26
plenty1

alfin skrev: Vill trådskaparen hitta ett alternativ till LR som är betydligt billigare än Capture One och som innehåller t.ex. HDR och panorama tillsammans med avancerad lagerhantering och flera andra Photoshopfunktioner, skulle jag föreslå ON1 Photo Raw 2019.
Jag söker inget billigare allternativ utan försöker förstå om jag får ut mer av bilderna i Capture one12// Jens
Gammal 2018-12-05, 08:57
Umi71

Co har ju även dne möjlighet att beta per månad men är 20 euro plus skatt
Gammal 2018-12-05, 13:52
unoengborg

AWid skrev: Sticker in en fråga och hoppas TS inte misstycker:-)
Jag tycker LRs utskriftsfunktion fungerar väldigt bra. Har nu köpt ny kamera som inte mitt LR 6.14 hanterar och jag tänker inte att ge mig in på något "LR-evighets-abonnemang". Eftersom jag skriver ut en hel del själv undrar jag förstås hur det ser ut med utskriftshanteringen i Capture One?
Utskriftshanteringen är väl vad man kan förvänta sig från ett bildbehandlingsprogram dvs icc-profiler hanteras av C1. Finns även möjlighet att skapa olika mallar.

Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut i LR så jag kan inte svara på de exakta skillnaderna men ta en titt på nedanstående video så kanske du kan lura ut eventuella skillnader eller potentiell problem för din del.

https://www.youtube.com/watch?v=8x151BfYJN0
Gammal 2018-12-05, 19:36
robban72

Der Steppenwolf skrev: Det jag upplever är bättre färger (mer stuns i dessa utan att dom ser överdrivna ut).
Bättre kontroll över brusreducering och det viktigaste ingen prenumeration på grejer jag inte behöver och inte använder som Adobe tvingar på mig.
Ska tilläggas att jag var Lightroom användare sedan version 3 så jag var också i exakt samma skor som du, dvs det tog nån vecka innan man kommer in i gränssnittet som jag upplever är bättre i Lightroom men nu funkar det klockrent och är glad att jag gick över.
Kan också rekomendera Photolab om du inte vill pilla alltför mycket själv på bilderna. Dess automatik är inget annat än mirakulös när det gäller att autoredigera. Finns demoversion att ladda ner.
Det är så jag upplever det också efter ett halvår med Capture One (v11) efter att gått över från Lightroom. Och kör C1 v12 sedan det släpptes förra veckan. Just färghanteringen är bättre i C1 och kan ge häpnadsväckande resultat även på gamla RAW-filer. Kul att återuppliva mina äldre bilder. Och menyerna har städats upp i och med v12 så det blivit tydligare.

Sedan är kataloghanterigen sämre helt klart än LR och jag har varit tvungen att läsa på lite och titta på Youtube för att organisera på bästa sätt i C1. Men efter ett tag är det inga problem.

Rekommenderar att prova 30-dagars provversion av Capture One och prova själv.
Gammal 2018-12-05, 20:23
plenty1

Har testat lite nu och lagerhanteringen är riktigt bra. Färghanteringen verkar också riktigt bra men lite svårare att lära sig. Klona och laga får jag inte fungera så bra men det kanske är en inställningsak
Gammal 2018-12-05, 23:15
unoengborg

plenty1 skrev: Har testat lite nu och lagerhanteringen är riktigt bra. Färghanteringen verkar också riktigt bra men lite svårare att lära sig. Klona och laga får jag inte fungera så bra men det kanske är en inställningsak
Tyvärr Inte så säker på det. Det här är nog det som C1 är sämst på. Problemet är att man bara kan ha en källpunkt per lager samt att det är ganska dåligt på att gissa rätt yta att klona från. Se:

https://www.youtube.com/watch?v=eq9890wrc2E

Ska man göra mycket pixelflyttningar är det bättre att högerklicka på bilden och editera med photoshop eller som jag gör med affinity photo. För att det ska gå smidigt kryssa i 'Enable "Save" over imported psd files' i Affinity photos inställningar
Gammal 2018-12-06, 12:37
plenty1

Fråga
Jag hittar inte ngn funktion för att se "före/efter" bild då man gjort sina justeringar som det finns i LR
Gammal 2018-12-06, 13:23
alfin

plenty1 skrev: Jag hittar inte ngn funktion för att se "före/efter" bild då man gjort sina justeringar som det finns i LR
Antingen kan du göra en ny variant om du vill se två bilder vid sidan om varandra när du redigerar eller kan du temporärt återställa genom att hålla ner Alt/Option-tangenten och klicka på den svängda vänsterpilen med ett streck uppe i vänstra hörnet. Se hjälpen:

https://help.phaseone.com/en/CO12/Op...ols.aspx#item7
https://help.phaseone.com/en/CO12/Op...ols.aspx#item5
Gammal 2018-12-06, 15:44
ztenlund

alfin skrev: Antingen kan du göra en ny variant om du vill se två bilder vid sidan om varandra när du redigerar eller kan du temporärt återställa genom att hålla ner Alt/Option-tangenten och klicka på den svängda vänsterpilen med ett streck uppe i vänstra hörnet. Se hjälpen:

https://help.phaseone.com/en/CO12/Op...ols.aspx#item7
https://help.phaseone.com/en/CO12/Op...ols.aspx#item5
Ett tillägg är att ctrl+r nollar allting. Detta är permanent, men kan ångras med ctrl+z så länge man inte har gjort något efter att man tryckte ctrl+r.
Gammal 2018-12-07, 09:56
plenty1

Fråga
Vitbalans, varför får jag end värdena på jpeg bilder ?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2018-12-07 kl. 09.54.32.jpg
Visningar:	20
Storlek:	1.26 MB
ID:	147009  

Gammal 2018-12-07, 11:24
thommya

plenty1 skrev: Jag har laddat ner en 30 dagars gratis version och har provat lite nu. Jag är van vid Lightroom så Capture One ser för mig rätt rörigt ut.
Jag har redigerat ett antal bilder och förutom min personliga åsikt hur programmet ser ut, kan ngn förklara några fördelar med Capture One jämfört med LR ?
Jag har inget behov av att ha kameran uppkopplad mot programmet.
Hej Jens

Denna artikel och jämförelse ger dig de flesta svaren angående Capture Ones fördelar och nackdelar jämfört med LR. Tycker den är relativt opartisk.
http://fixthephoto.com/capture-one-vs-lightroom.html

Thommy
Gammal 2018-12-07, 16:39
alfin

plenty1 skrev: Vitbalans, varför får jag end värdena på jpeg bilder ?
Det är en bugg i ver 12.0 för de kameror som har egna kameraprofiler. Om du på fliken Color under Base Characteristics istället för Auto väljer t.ex. Film Standard som Curve fungera det för råfiler. Auto väljer den kameraprofil som var inställd i kameran när bilden togs. Finns det inga kameraprofiler till ett visst kameramärke väljer Auto istället Film Standard.
Gammal 2018-12-07, 18:03
plenty1

alfin skrev: Det är en bugg i ver 12.0 för de kameror som har egna kameraprofiler. Om du på fliken Color under Base Characteristics istället för Auto väljer t.ex. Film Standard som Curve fungera det för råfiler. Auto väljer den kameraprofil som var inställd i kameran när bilden togs. Finns det inga kameraprofiler till ett visst kameramärke väljer Auto istället Film Standard.
Tack :-) ska prova detta, börjar att vänja mig vid alla reglage och har tagit bort några. Forfarande tycker jag LR har bra reglage ( ta bort dis, vita,svärta) dessa gör mitt arbete snabbare nu.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:07.