Gammal 2018-11-29, 21:55
iSolen.se

jonasfj skrev: Gränsen är 320.000 spänn...
Om inte säljaren betalar momsen (<320 000) är köparen skyldig att göra det vid importen.

Alltså rätt viktigt att en köpare får reda på om momsen är betald eller inte.
Gammal 2018-11-29, 23:11
jonasfj

iSolen.se skrev: Om inte säljaren betalar momsen (<320 000) är köparen skyldig att göra det vid importen.

Alltså rätt viktigt att en köpare får reda på om momsen är betald eller inte.
Fel igen Ola!

Om säljaren säljer för mindre än 320kpapp och varan skickas från ett annat EU-land så betalas moms i det landet. Köparen har inte skyldighet att kontrollera detta.

Jag länkade för flera dagar sen till dessa enkla regler, som du kommenterade men uppenbarligen inte orkade läsa.
Gammal 2018-11-30, 06:39
fotobollfoto

Astroscapist skrev: Varför skulle Tullen stoppa varor som transporteras inom EU?

/Stefan
Det vet inte jag. Jag försöker lära mig hur allt det här fungerar och hänger ihop.

Men det är nog sant att paket inom EU har egen gräddfil.
Gammal 2018-11-30, 07:22
iSolen.se

jonasfj skrev: Fel igen Ola!

Om säljaren säljer för mindre än 320kpapp och varan skickas från ett annat EU-land så betalas moms i det landet. Köparen har inte skyldighet att kontrollera detta.

Jag länkade för flera dagar sen till dessa enkla regler, som du kommenterade men uppenbarligen inte orkade läsa.
Jag läser.

Hur ska köparen veta när säljarens 320 000-gräns passerats? Jo genom att det står att moms istället för VAT är betalt och hur mycket, samt momsregistreringsnumret.
Gammal 2018-11-30, 07:30
iSolen.se

jonasfj skrev: "The import tax has already been handled and settled by our delivery company."

Diskussionen kan därmed avslutas!
Då ska det finnas ett momskvitto så köparen ser att momsen är betald och om köparen dessutom råkar vara egen företagare, kan dra av momsen.

Import tax är väl tull. Menar de moms skriver de VAT.
Gammal 2018-11-30, 07:38
jag&bilden

Köparens ansvar är att inte göra en icke-deklarerad affär. Kvittot är bekräftelsen för detta.

Importörens ansvar är att betala de avgifter som uppkommer.

Säljarens ansvar är att leva upp till de lagar och skyldigheter som åligger dem.

Importerar jag är det mitt ansvar.
Postnord ser numera till att det verkligen efterlevs.
Är DHL/UPS importör har de helt egna kanaler och logistikcentra för detta.
Nikon UK importerar från Japan/Kina till England. Vilket de ansvarar för. Nikon UK distribuerar till Nikon Nordic men de skulle då redan vara tullade.
Vi köpare i butiken kan inte ta ansvar för hur butiken sköter sin bokföring mera än att se till att vi får ett riktigt kvitto.

Fuskar butiken med momsredovisningen är det inte vi som begår felet.
Fuskar Nikon UK med något är det inte vi som begår felet.
Fuskar DHL med något är det inte vi som begår felet.
Fuskar vi med något är det vi som begår felet.

Har vi misstankar om något har vi alla rätten att göra en anmälan till en passande myndighet.
Säger myndigheten att de inte ser något problem så finns det inget mera i detta att prata om.
Gammal 2018-11-30, 10:26
PMD

iSolen.se skrev: Då ska det finnas ett momskvitto så köparen ser att momsen är betald och om köparen dessutom råkar vara egen företagare, kan dra av momsen.
Visst är det så att en hel del lagar och regler är gemensamma inom EU, men det finns också rätt många som är de medlemsländernas egna angelägenheter. Speciellt Storbritannien har rätt många undantag när det gäller EU-regler har jag förstått.

(Och en del saker finns det inte gemensamma EU-regler för).
Gammal 2018-11-30, 10:30
PMD

jag&bilden skrev: Postnord ser numera till att det verkligen efterlevs.
Är DHL/UPS importör har de helt egna kanaler och logistikcentra för detta.
Postnord har också en egen avdelning för tullklarering. Vad som har ändrats sen början av detta år är att Postnord numera behandlar alla paket som importeras via dem. Innan dess så brydde de sig inte om att tullklarera paket för små värden. Dyra grejer släpptes inte in utan vidare förut heller.
Gammal 2018-11-30, 18:48
ErlandH

iSolen.se skrev: Hur ska köparen veta när säljarens 320 000-gräns passerats? .
Det behöver köparen inte bry sig om. Antingen är företaget reggat för svensk moms, eller tar ut moms i sitt ”hemland”, i detta fallet tydligen brittisk VAT.
Gammal 2018-11-30, 19:55
Visom

iSolen.se skrev: Då ska det finnas ett momskvitto så köparen ser att momsen är betald och om köparen dessutom råkar vara egen företagare, kan dra av momsen.
Som jag förstått det så måste företagare bifoga sitt momsregistreringsnummer vid köpet för att slippa begära in/räkna ut detta i efterhand. Har dock ingen egen erfarenhet av detta...
Gammal 2018-11-30, 21:10
jonasfj

iSolen.se skrev: Jag läser.

Hur ska köparen veta när säljarens 320 000-gräns passerats? Jo genom att det står att moms istället för VAT är betalt och hur mycket, samt momsregistreringsnumret.
I länken till Skatteverket står att köparen inte har något ansvar att kontrollera vilket som gäller. Om du är nyfiken så får du ringa till Hong Kong.
Gammal 2018-11-30, 21:15
jonasfj

Eftersom det är helt klarlagt att de inte specificerar moms på kvittot så får den som behöver dra av momsen handla någon annanstans.

Det verkar inte vara raketforskning att räkna ut det.
Gammal 2018-11-30, 21:42
fotobollfoto

iSolen.se skrev: [...]
En gång till.

På direkt fråga i mail till E-Indinity om huruvida moms, tull och administrativa avgifter ingår i deras definition av ”import tax” svarade de så här:

we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives. There is nothing for you to worry about.

The import tax has already been handled and settled by our delivery company.

På tullverkets sida om import kan man läsa under rubriken
Vilka skatter och avgifter kan du behöva betala?
att det handlar om tull, moms, skatter och andra avgifter.

https://www.tullverket.se/sv/privat/...3a4d311a5.html

Alla dessa har alltså E-Infinitys fraktare redan hanterat enligt uppgift från E-Infinity.
Gammal 2018-11-30, 21:49
fotobollfoto

iSolen.se skrev: Då ska det finnas ett momskvitto så köparen ser att momsen är betald [...].
Kvittot är utfärdat i momsfria Hong Kong.

Den som vill veta hur mycket moms som lagts på vid importen får nog leta i frakthandlingarna.

Tyvärr(?) sker importen i två steg.
Först till Storbritannien. Dessa frakthandlingar är nog svåra att få tag i. Dessutom verkar det finnas något avtal dessa nationer emellan så ingen moms läggs på.

Sedan import från Storbrittanien till Sverige. Dessa handlingar kanske man kan få tag i. Men i den importen inom EU tillkommer ingen moms, så man har inget att hämta där.

Vilket A.A. Beskrev för över ett år sedan https://www.fotosidan.se/forum/showp...0&postcount=23
men tog mig flera dagar i denna tråd nu i veckan att till slut fatta.

Senast redigerad av fotobollfoto den 2018-11-30 klockan 22:15.
Gammal 2019-02-12, 11:20
PMD

iSolen.se skrev: Det här har vi pratat om, varför skulle svensk tull öppna ett EU-paket? Varorna har ju packats om på Irland.
Tullen bör väl stoppa smuggling?

Det är bara att läsa innantill det står svart på vitt att det ska läggas på moms på import till UK. Vari ligger otydligheten?
Citera gärna de exakta regler som du påstår stödjer din tes. Leta sen också rätt på var GB har för handelsavtal med HK och vad EU säger om dem.

Framförallt så tycker jag att du inte ska försöka avskräcka folk från att handla av en välrenommerad handlare utan att referera till stöd för det. Som i reatråden.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.

Elinchrom Rotalux Softboxes