Fotosidans Forum > Handla > Butiker och leverantörer > Varning för internetköp med UPS som leverantör

Besvara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne
  #31  
Gammal 2014-01-25, 18:00
Michael Johansson
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 735
Jag beställde färgpatroner till min Epsonskrivare men tänkte inte så noga på att det var UPS som skulle leverare (första gången med dem). När jag kom hem från jobbet en dag så låg det en lapp i brevlådan att de sökt mig för att leverera ett paket samt att jag kunde ringa för att avtala tid och plats för nytt försök.

Inga problem tänkte jag och bad dem komma hem nästa dag eftersom jag var ledig då. Jag vaktade hemmet hela dagen och var bara ute i vår trädgård ett par gånger varvid jag lät husdörren stå på vid gavel (sommar) när jag inte var inne. UPS behagade inte visa sig på hela dagen. På kvällen ringde jag och då hade de mage att påstå att de hade varit hemma hos mig och försökt leverera.

Skitsnack! Vår trädgård är triangulär med sidorma ungefär 25 x 25 x 35 meter och en grusgång från grinden till husets entré. Som att jag inte skulle ha hört dem om de gick över grusgången från grinden till husdörren om det var under den stund som jag var i trädgården.Jag hade inte sett dem, hört dem eller på annat sätt varseblivit att de skulle ha försökt leverera under dagen. Någon lapp låg det inte heller i brevlådan om något leveransförsök nummer två. Det var alltså ren lögn att de skulle ha varit där och försökt leverera! Jag tror snarare att leverantören på sin körning från Sturup räknat med att jag inte skulle vara hemma denna dag heller eftersom det var en privatadress och då tagit tillfället i akt att ta sig ett dopp i böljan den blå. Vädret denna dag var fantastiskt; sol, varmt i vattnet och Sandskogens långa stränder utanför Ystad ligger på vägen till vårt hem.

Kommer aldrig att beställa något från någon säljare som levererar med UPS efter det.

Tyvärr verkar det bli allt vanligare att leveranser till privatpersoner sker med någon form av budfirmor som bara jobbar under normala kontorstider. Hur har de tänkt att leveransen skall fungera om motagaren jobber normala kontorstider? Jag tycker att det visar på en otrolig nonchalans mot kunderna. Det finns ju faktiskt privatpersoner som vill ha lite udda saker som inte går att köpa i den lokala ICA-butiken.
  #32  
Gammal 2014-01-25, 18:02
Lars Hoffman
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 163
När jag har handlat på nätet och UPS ska leverera paketet har det aldrig strulat. Och jag bor på en liten ort mellan Halmstad och Falkenberg. Sen är det ju faktiskt så mitt paket är ju inte det ända paketet som ska levereras,Så om det strular allt i mellan åt så är det inte så konstigt. Och visst är det inte kul när grejorna inte kommer fram.Då tar man sitt kolli nummer och kollar med transportören var paketet är.Det brukar gå fort efter att man pratat med dom.
Sist jag beställda grejer från Holland kom dom kvällen efter. Alltså knappt 24 timmar senare.
men när man beställer ta inte det billigaste alternativet då kan det ta lite längre tid.
  #33  
Gammal 2014-01-25, 20:48
tommypeters
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 350
Fredrik AVT skrev: Det finns statistik för borttappade paket och där ligger UPS mycket sämre till än FedEx. Nu är B&H ett bra företag. Då frakten bokades borde du fått ett mejl med ett UPS tracking nummer. Det finns spårninglänkar i mejlet. Hittar du det inte den vägen ringer man UPS Sverige. Hittar dom det inte då ringer man till B&H och de kollar upp det. Är det borta brukar B&H vara måna om sitt rykte och skickar en ny och tar upp det med UPS sedan. Så det löser sig nog.

Samma hände mig hösten 2012 och det löste sig med två samtal till B&H.
Enligt information jag fått är "UPS tracking number" inget riktigt spårningsnummer utan ett tullnummer, när paketet passerar gränsen mellan två länder går det inte längre att spåra det.

B&H ger ju flera alternativ till UPS för frakt. "Priority mail" - samma pris, men långsammare eller "FedEx" - samma tid, men dyrare...
  #34  
Gammal 2014-01-27, 16:23
Josef430
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 106
Visst går det att spåra på "UPS Tracking Number"
tommypeters skrev: Enligt information jag fått är "UPS tracking number" inget riktigt spårningsnummer utan ett tullnummer, när paketet passerar gränsen mellan två länder går det inte längre att spåra det.

B&H ger ju flera alternativ till UPS för frakt. "Priority mail" - samma pris, men långsammare eller "FedEx" - samma tid, men dyrare...
Jag har över 20 års erfarenhet av att använda UPS som fraktföretag från leverantörer i USA, EU och också inom Sverige, både i jobbet och som privatperson. UPS var en av de första att erbjuda möjligheten att med "Tracking Number" följa ett pakets väg från det leverantören beställer transporten tills kollit har ankommit till leverantören. Att numret man får från ex. vis B&H inte skulle gå att söka på, måste vara någon slags missförstånd eller oförmåga att söka på rätt ställe. Jag har alltid upplevt UPS som mycket pålitliga och vad jag kan minnas har aldrig någon försändelse kommit på avvvägar.
Utkörning till privatpersoner är ju något som de flesta transportföretag ogillar och ofta har bekymmer med, då adressaten av naturliga skäl inte finns på plats när chaufförerna arbetar, men det brukar gå bra att ändra utkörningsadress eller på annat sätt komma överens om hur överlämnandet kan ske. På större orter levererar UPS med egen personal och i egna fordon, men på mindre orter sköts det här av underleverantörer och då kanske man kan ha otur att drabbas av någon som är mindre pålitlig.
  #35  
Gammal 2014-01-27, 17:06
Michael f8
 
Medlem sedan: sep 2001
Inlägg: 1 040
Fråga
Josef430 skrev: ... men på mindre orter sköts det här av underleverantörer och då kanske man kan ha otur att drabbas av någon som är mindre pålitlig.
UPS är ofelbara, är det det du vill säga?

Michael - Undrar om det finns ofelbara företag -
  #36  
Gammal 2014-01-27, 17:33
Josef430
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 106
Ofelbar är väl ingen!?
Michael f8 skrev: UPS är ofelbara, är det det du vill säga?

Michael - Undrar om det finns ofelbara företag -
Nej, ingen är väl ofelbar vad jag vet. Jag ville bara förmedla min egen erfarenhet av en lång tid som importör av paket från en stor del av världen och som levererats med olika fraktbolag. Det finns tydligen de som har andra erfarenheter av UPS än jag och då är det väl så, men då man framför att det inte går att spåra på UPS Tracking Number, då börjar jag undra hur berättigad kritiken egentligen är.
Numera köper jag bara prylar som privatperson och ofta kommer de med UPS, men nu är jag ju hemma för det mesta och kan ta emot, så hitills har det fungerat utan problem.
  #37  
Gammal 2014-01-27, 22:52
jpp
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 110
Josef430 skrev: Nej, ingen är väl ofelbar vad jag vet. Jag ville bara förmedla min egen erfarenhet av en lång tid som importör av paket från en stor del av världen och som levererats med olika fraktbolag. Det finns tydligen de som har andra erfarenheter av UPS än jag och då är det väl så, men då man framför att det inte går att spåra på UPS Tracking Number, då börjar jag undra hur berättigad kritiken egentligen är.
Numera köper jag bara prylar som privatperson och ofta kommer de med UPS, men nu är jag ju hemma för det mesta och kan ta emot, så hitills har det fungerat utan problem.
Om UPS fungerar bra i ditt område så är det bra, men tyvärr anser jag att de inte är ett alternativ för mig. Jag bor i ett flerbostadshus i centrala Göteborg, och har hittills aldrig lyckas få UPS att leverera till min dörr. Dels är jag oftast inte hemma dagtid, dels är porten låst, utan kod. Att den dessutom ligger på en innergård hjälper säkert inte till.

Dock, jag har fått hemleveranser av paket från Posten, FedEx och DHL utan problem. Dessa chaufförer har oftast en mobiltelefon som de ringer upp ifrån för att bestämma en tid, eller få en alternativ leveransadress. Det har till och med hänt att jag blivit uppringd av terminalen/kundtjänst som kollat om jag var hemma dagtid eller hellre ville ha leverans kvällstid. Det är en helt annan nivå av service som jag gärna sett att UPS tog efter. Då hade de kunnat vara ett alternativ. Alternativt så släpper de helt privatmarknaden och helt enkelt meddelar att de inte kan leverera till privatpersoner.

För övrigt beställde jag prylar från B&H precis efter nyår, med önskemålet om att de skulle använda FedEx och det var inga problem, paketet tog 4 arbetsdagar och FedEx ringde på morgonen och kollade om jag var hemma. Möjligen blev frakten någon dollar högre jämfört med UPS, men jag var säker att få varorna med minimalt krångel.
  #38  
Gammal 2014-01-28, 08:58
tommypeters
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 350
När det gäller UPS tracking number så var det uppgifter direkt från B&H...
  #39  
Gammal 2019-10-10, 04:43
Canalog
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 379
Obs! Väntar på UPS-leverans...
Jag väntar på UPS-leverans från Tyskland, planerad att ankomma här i morron fredag 11/10 "före dagens slut"....(när? solnedgången här uppe i Östersund kl. 17:58??)

Det blir spännande att se om dom fixar det, om det är leveransen eller jag som är UTKÖRD tills dess...

Ytterligare rapporter från mig kommer - jag tycker att det är viktigt att vi Fs-medlemmar som köper dyra prylar från utlandet håller ihop och agerar om möjligt gemensamt för att påverka dålig leveransservice mm!

/B

Senast redigerad av Canalog den 2019-10-10 klockan 05:10.
  #40  
Gammal 2019-10-10, 10:07
Sten-Åke Sändh
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 12 216
iSolen.se skrev: UPS, DHL...har blandad erfarenhet. Ibland är de extremt flexibla och jagar en tills de kan leverera någonstans.

Men det enklaste är att beställa till något ställe med bemannad reception. Senast till ett ställe där de inte kände mig men jag förvarnade receptionen. Gick hur bra som helst. Det var en dyr laptop.
Även jag beställde från B&H i New York som jag skrivit tidigare på sid 2. Problemen som jag upplevde med UPS är minst två:

- Dels att de bara kan leverera till hemadressen och jobbar man och inte är hemma så kan man alltså inte leverera i praktiken överhuvudtaget och den erfarenheten ser jag här att flera haft.

- Dels att man p.g.a. avtalet med sändaren B&H, som tydligen stipulerar att adressen inte får ändras av p.g.a. en överenskommelse mellan transportör och kund. Enligt uppgifter jag då fick från UPS så hade man åtminstone då inte rätt att styra om leveransen till annan överenskommen plats än den som säljaren uppgivit initialt.

Av det följde för min del att jag alltså själv till slut måste hämta mitt paket hos UPS hub i Bromma.

Personligen tycker jag att det finns både positivt och negativt med avregleringen av gamla Posten och att det kommit nya lösningar för paketdistribution. För mig personligen så funkar Post Nord numera klart bäst om det gäller inrikespaket men så fort det ska betalas tull har de ju haft urstruliga rutiner som bara måste gå att rationalisera. I övrigt är mitt näst värsta problem efter UPS Schenker och det har ju mest att göra med att de inte har ett ombud i närheten. Hos vissa internetsiter så kan man ju heller inte välja transportör p.g.a. deras mycket begränsade valmöjligheter när det gäller transportörer. Alla transportörer har ju inte ett lika finmaskigt nät av utlämningsställen idag som Post Nord.
  #41  
Gammal 2019-10-12, 19:00
LasseJ_mölndal
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 2
Det är faktiskt så att endast fraktbetalaren kan besluta om det vi kallar ändrat förfogande. Dvs ändrad leverans adress. Detta för att undvika bedrägerier. Dvs för Din säkerhet. Detta är standard villkor i alla fraktavtal och inget som är unikt för UPS. Om Du inte är hemma på dagtid kan ju knappast transportören stå för extrakostnaden för en ytterligare leverans eller hur?.

Senast redigerad av LasseJ_mölndal den 2019-10-12 klockan 19:22.
  #42  
Gammal 2019-10-12, 20:17
PMD
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 26 703
Leveranser av varor köpta på postorder är ett klassiskt exempel på när den som betalar inte är kunden. Adressaten betalar för tjänsten (via ombud), men det är är säljaren av varan som är transportörens kund.

Sådana arrangemang har i allmänhet stora chanser att bli struliga.
  #43  
Gammal 2019-10-13, 02:19
Canalog
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 379
Canalog skrev: Jag väntar på UPS-leverans från Tyskland, planerad att ankomma här i morron fredag 11/10 "före dagens slut"....(när? solnedgången här uppe i Östersund kl. 17:58??)

Det blir spännande att se om dom fixar det, om det är leveransen eller jag som är UTKÖRD tills dess...

Ytterligare rapporter från mig kommer - jag tycker att det är viktigt att vi Fs-medlemmar som köper dyra prylar från utlandet håller ihop och agerar om möjligt gemensamt för att påverka dålig leveransservice mm!

/B
Jag fick paketet i fredags morse (aviserad leveransdag av UPS, redan 08:30, utkört till min bostad centralt beläget hyreshus i Östersund) och den lokale speditören ringde alltså på min mobil när paketbilen stod på gårdsparkeringen. Så jag kunde gå ut och kvittera och fick min leverans oskadad. Puuh!

Jag vet inte om det hjälpte till, men redan tidigt i händelsekedjan, strax efter första aviseringen (ett no-reply svar på första spårningsförsöket) UPS på onsdagen så registrerade jag mej själv som privatkund hos UPS så att jag kunde maila till dom med frågor etc
Jag skrev flera gånger där att jag begärde telefonavisering av chauffören strax innan utkörarens ankomst här....Inga reaktioner / svar fr UPS, men bra och tydliga infos om var paketet befann sig då och då, Langenhagen i Tyskland, Glostrup i Danmark osv.

T o m så sent som dagen innan aviserad leveransdag fick jag ca kl 13 ett engelskspråkigt mail / svar frpån UPS att telefonavisering, det var en ”tjänst dom inte hade, tyvärr” men ett par timmar senare på torsdagseftermiddagen kom ytterligare ett mail, men då troligen från den lokale utköraren, att ”visst, chaffisen skulle ringa mej på mitt mobilnr strax innan ankomst. Schysst! Och det funkade skitbra!

Det tyska fotoföretag jag handlade av SH Photo i Nürnberg (även benämnt FotoMax, seriöst ftg, med bra garantier och internet-säljvana) hade tyvärr i sitt orderformulär på nätet inget fält för tel avisering av leverans. Ingen info heller om att UPS var deras speditör.

Så denna gång funkade det. Men vad händer t ex en januarimorron om det kommit 4 dm blötsnö natten före...?
/B
  #44  
Gammal 2019-10-13, 06:26
Tomas1960
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 60
Jag fick mail om hemleverans från UPS, dom skulle komma hem till mig i onsdags. Jobbade hemifrån den dagen men jag fick inga besök. Kollade deras sida ett antal ggr och paketet var in transit hela dagen. Sent på kvällen kollar jag ytterligare en gång och ser då att klockan 11:00 har dom levererat till mig på Flugger färg i skutskär. Då vi inte har någon sådan färghandlare i byn så ringde jag förstås dagen efter och fick veta att det var på flugger färg i Gävle. Åkte motvilligt dit då jag på förhand hade mina aningar om att det var en tokig adress, mycket riktigt inte hade Flugger färg någon paketutlämning där inte, efter några fler samtal visar det sig att paketet ligger på Flugger färg i Bollnäs, och nej jag tänker inte åka dit och kolla. Aldrig mera UPS........
  #45  
Gammal 2019-10-14, 11:53
Sten-Åke Sändh
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 12 216
LasseJ_mölndal skrev: Det är faktiskt så att endast fraktbetalaren kan besluta om det vi kallar ändrat förfogande. Dvs ändrad leverans adress. Detta för att undvika bedrägerier. Dvs för Din säkerhet. Detta är standard villkor i alla fraktavtal och inget som är unikt för UPS. Om Du inte är hemma på dagtid kan ju knappast transportören stå för extrakostnaden för en ytterligare leverans eller hur?.
Men du glömmer ju att de ändå åtminstone säger sig försöka flera ggr. Detta borde enkelt kunna lösas med en legitimering. Om jag exv. som i mitt fall styrt om leverans till mitt jobbs reception, så kunde jag ju se till att vara där om transportören gjort som är brukligt med många transportörer d.v.s. att ringa en halvtimme innan de kommer. Borde det vara ett problem? UPS är tyvärr inget för privatpersoner men kan säkert funka finfint för företag.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:25.



B+W Filter