Gammal 2020-02-11, 18:08
fotobollfoto

Falumas skrev: Absolut! Problemet när man har en gammal kamera som man kan innan och utan är dock att det är svårare att skylla på utrustningen. Med en ny kan man ju alltid skylla på att någon knapp flyttat sig en mm åt vänster om man misslyckas någon gång. :)
Om jag skulle fotografera fotboll med min gamla Minolta SRT-101 eller pappas Nikon F2 (utan motor) skulle jag behöva jobba väldigt annorlunda.
Dels skulle jag inte hinna med att fokusera medan jag följer en spelare. Jag skulle behöva bestämma ett avstånd där jag antar att spelaren kommer att vara, och exponera bilden i rätt ögonblick. Om spelaren någonsin hamnade där.
Jag skulle inte heller kunna mata på i samma frekvens som idag. Varje ruta skulle kräva manuell frammatning.
Dessutom skulle jag nog inte ha råd att ta mer än en rulle per match. Istället för femhundra bilder.

Så i mitt fall så är det nog tvärtom. Förr hade jag kunnat skylla på utrustningen. Nu kan jag bara skylla på mig själv. Eller åtminstone mest på mig själv.
Fast egentligen: Förr, när alla hade samma förutsättningar i analog utrustning utan af, hade jag inte kunnat skylla på utrustningen. Proffsen kunde ta hejdlöst bra fotbollsbilder då också.
Gammal 2020-02-11, 18:13
fotobollfoto

Falumas skrev: Att kunna/förstå det man fotograferar brukar vara det absolut viktigaste. [...]
Ja, och det är nog universellt. Gäller lika oavsett om man smyger på björn i skogen, tar vidunderliga landskapsscener, fotograferar modeller till modemagasin, fångar familjen på släktträffen eller vad det än må vara man försöker dokumentera.

Upptäckte själv bara häromveckan hur himla svårt det är att fånga just familjen på ett naturligt vis under en släktträff. Där är jag fullständig novis.
Gammal 2020-02-14, 00:00
Ventures

Man kan utvecklas genom att t.ex. kolla på B&Hs maratonföreläsning Depth of Field på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=guXW...re=emb_rel_err
Såg just en tänkvärd slide av en framgångsrik bröllopsfotograf (Sal Cincotta) angående utrustningen som säger ungefär: Spara pengar genom att köpa rätt från början, dvs investera i bra glas och bra ljus. Det kommer att duga i många år.
Själv har man snålat och uppgraderat flera gånger vilket har kostat det dubbla mot vad det hade kostat att köpa rätt från början. Men hur skulle man motivera att slänga upp 50.000 som trevande nybörjare?
I övrigt många andra bra tips.
Gammal 2020-02-14, 05:29
fotobollfoto

Ventures skrev: [...] Men hur skulle man motivera att slänga upp 50.000 som trevande nybörjare?
I övrigt många andra bra tips.
Eller 150 000?
Och jag då, som började treva på sjuttiotalet innan ens EOS-systemet fanns. Hur skulle jag ha köpt rätt från början?
Gammal 2020-02-14, 06:18
Terje H

acke skrev: Jag ser ingen motsättning mellan nöje och ansträngning. Tvärtom. Att utveckla förmågor och färdigheter genom målmedveten träning är det roligaste som finns. Gäller livet i största allmänhet, inte minst fotografi. 🙂
Precis! Det stora nöjet är ju processen i sig (ansträngningen); efter mer än 40 aktiva år som fotograf där jag alltid fotograferat så mycket som möjligt, men även varit synnerligen metodisk och gått genom utvecklingen från hopplöst dåliga bilder under de första åren, kan jag idag kunna konstatera att jag är mer aktiv än någonsin. Har under alla dessa år aldrig haft en enda downperiod, aldrig känt att inspirationen varit sämre.

Genom åren har prylmängden successivt ökat i volym, men fokus har alltid varit mot själva bildskapandet och fotograferingen. Hur och varför har alltid varit centralfrågorna, mer än vad eller vilket. Har sett mängder av fotografer komma och sedan försvinna, vissa av dessa fulla av både fantastiska tips och goda råd - men få har varit där under alla åren.

Enda vägen mot att utvecklas till en riktigt bra fotograf är att fotografera mycket och ofta. Och att prioritera den tid som behövs till detta. Det finns inga genvägar som håller över tid. Kanske på kort sikt, men inte som är hållbart i längden.

Mvh Terje
Gammal 2020-02-14, 07:19
fotobollfoto

Terje H skrev: Precis! Det stora nöjet är ju processen [...]
Enda vägen mot att utvecklas till en riktigt bra fotograf är att fotografera mycket och ofta. Och att prioritera den tid som behövs till detta. Det finns inga genvägar som håller över tid. Kanske på kort sikt, men inte som är hållbart i längden.

Mvh Terje
Finns det någon definition - någon skala - att jämföra sig mot?
Vad betyder bra jämfört med riktigt bra?
Hur bra vill jag bli?

Jag fotograferar för att det är roligt och för att det är givande att dela med sig av bilder. Jag fotograferar inte för att bli en bra (eller riktigt bra) fotograf. Men jag blir nog lite bättre efterhand ändå. Framförallt har resultaten börjat bli mer stabila. Om de få riktigt bra bilderna förut var en slump, så är det lite oftare som slumpen inträffar numera (för att parafrasera en känd skidåkare).
Gammal 2020-02-14, 07:33
Bengf

Third eye skrev: Om man är trött på uppgraderingsfrågor så är det bästa att bara scrolla sig förbi, man behöver ju inte gå in och läsa/besvara dessa trådar :-)

Ser inte de uppgraderingsfrågorna som ett problem faktiskt, man scrollar förbi och man behöver inte besvara trådar om man inte vill :-) Däremot de trista svaren va lite ts behöver för "kameran för inte bilden, fotografen gör" och "bästa kameran är den du har med dig" och följande 5 sidor med forumrävarnas tekniska tuppfäktning sinsemellan om nått jäkla flangeavstånd ts aldrig undrat över som riktigt tråkig.
Inte sällan besvarat av någon som själv leker med 2-3 system...ett streetfoto-hus när fullformataren får vila hemma, för man kan ju inte använda m4/3-resekameran då :-)

Sen har jag nog fasen aldrig köpt ett hus eller objektiv som gjort mig sämre som hobbyfotograf, och jag fick en riktig fotografisk rush när jag äntligen kunde byta mitt 55-250 med variabel bländare mot ett 70-200/2,8 även om min fototekniska kunskap inte då kunde motivera köpet.
Och jag kan erkänna utan omsvep att varje köp jag gjort har min kunskap varit lägre än prylens förmåga.
Och jag tror det gäller säkert 95% av fotosidans alla medlemmar om vi ska vara ärliga ;-)

Ser inget fel i den lust och nyfikenhet som väcks och släcks av ett inköp någon vill göra.
Du gör helt rätt, fortsätt precis som du själv önskar och vill och känns bra för dig.
Vill du byta din magnifika A7RIV mot den nya superkameran EOSR5 så gör du så.

Jag tänker att 80% av alla människor med inkomst flera gånger under sitt liv köpt grejer från mopeder till bilar, kläder, hus, båtar, väldigt ofta för att visa på sin status och för att man kan, resa utomlands var ett måste för många, inte gick det att komma till jobbet efter semestern och säga att man varit hemma, men den statusen kommer nu, det blir ryggdunkningar när du berättar att du inte flugit på 5 år. telefonen är 8 år gammal osv.

Och måste man bli så förbaskat bra på sin hobby, jag har varit intresserad av natur och djur hela mitt liv men inte skulle jag kunna ställa up i 10000 kronor frågan, jag skulle inte klara av inträdes försöken första frågor förmodligen.
Gammal 2020-02-14, 07:43
fotobollfoto

Bengf skrev: [...]
Och måste man bli så förbaskat bra på sin hobby, jag har varit intresserad av natur och djur hela mitt liv men inte skulle jag kunna ställa up i 10000 kronor frågan, jag skulle inte klara av inträdes försöken första frågor förmodligen.
Helt enig. Varför måste man bli duktig?
Sannolikt har du lagt en hel del pengar på prylar som gjort livet i naturen både bekvämare och roligare, men utan att i sig göra dig duktigare.
Gammal 2020-02-14, 07:49
acke

fotobollfoto skrev: Helt enig. Varför måste man bli duktig?
Sannolikt har du lagt en hel del pengar på prylar som gjort livet i naturen både bekvämare och roligare, men utan att i sig göra dig duktigare.
Man kan definitivt ha foto som hobby utan att vilja bli duktig. Nöjet räcker för många. Men trådens ämne är hur man bäst utvecklas som fotograf. Man får alltså anta att trådskaparen vill bli duktigare (vad duktig nu innebär).
Gammal 2020-02-14, 08:31
fotobollfoto

acke skrev: Man kan definitivt ha foto som hobby utan att vilja bli duktig. Nöjet räcker för många. Men trådens ämne är hur man bäst utvecklas som fotograf. Man får alltså anta att trådskaparen vill bli duktigare (vad duktig nu innebär).
Aha, du har rätt.
Gammal 2020-02-14, 09:09
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Aha, du har rätt.
Han har helt rätt. Jag har faktiskt tyckt länge att den utrustning jag har räcker långt.
Det innebär inte att jag aldrig kommer köpa fler prylar eller uppdatera kameror eller objektiv.

Fast jag vet redan att mina bilder inte kommer bli så mycket annorlunda den vägen.
Bättre bilder kommer det bli när jag lägger pengar på att ta mig till intressantare motiv, lär mig bildbehandling ändå bättre eller bra kurser som lär mig mer.

Jag är medlem i On1 Plus som producerar mängder av utblidningsmaterial varje månad och håller högre nivå än moderskeppet. Det har jag haft under 2 år och det är verkligen utvecklande både vad gäller bildbehandling i ON1 fast också när det gäller allmänna frågor som komposition, hur man fotar bäbisar eller ett bröllop mm.

För tillfället tvingar jag mig till att använda enbart fasta objektiv och lämna zoomobjektiven hemma. Jag har länge haft en drös fasta objektiv som kompleterat mina zoomar. När jag bara har fast objektiv med mig måste jag ofta tänka om hur jag skall fota ett visst motiv. Det gör att jag ofta inte kan angripa motivet som jag brukar göra. Tvingar mig att tänka om.

Det är lätt att hamna i slentrian fotande vilket inte är särskilt utvecklande.
Gammal 2020-02-14, 09:22
Bengf

fotobollfoto skrev: Aha, du har rätt.
Ja det äger sin riktighet förstås, men den andra problematiken ligger kvar, oerhört få använder gamla kameror typ 15 år tillbaka, man har trots allt köpt på sig relativt moderna grejer, mins en gammal bild från OS 1960 där en gymnast i fristående ligger raklång CA. 1decimeter över golvet, den fotografen var duktig,( antalet missade bilder framgår dock inte )- mins någon sportfotograf vid en ishockey match som tog en 7-8 36 bilders rullar och valde ut en eller två bilder för tidningen.
Gammal 2020-02-14, 10:11
Ventures

Om man inte vill bli bättre utan fotar för nöjes skull/terapi/teknik-/prylintresse så må det vara så. Vill man bli bättre, varför inte lyssna på de som lyckats?
De ovan länkade B&H-föreläsningarna, som förstås varierar i kvalitet, innehåller en hel del tips till framgång. Inte minst från Sal Cincotta. T.ex. att hitta din egen stil. Kopiera inte andra fotografer. Fråga dig alltid vad som är fel i bilden du just tagit. Berätta med bilden. Osv. Många har man förstås hört förut, men det skadar inte att höra dem igen och igen.

Själv har jag för närvarande inga yrkesmässiga ambitioner med min fotohobby men det skulle vara sporrande att kunna lyfta sig till en annan nivå.
Gammal 2020-02-14, 12:13
alfin

Om man nu ligger halvt sömnlös om nätterna av habegär efter kommande EOS R5, finns det någonting man kan göra för att få absolution om man ändå faller för frestelsen och gynnar konsumtionssamhället?

Man kanske kan klimatkompensera på något sätt för de koldioxidutsläpp som EOS R5 genererar vid tillverkningen och på så sätt ändå betraktas som en god människa (fotograf)? Vad säger ni, har ni några förslag?
Gammal 2020-02-14, 14:52
fotobollfoto

Flash Gordon skrev: Han har helt rätt. Jag har faktiskt tyckt länge att den [...].
:-)
Det jag avsåg med ”Aha, du har rätt” var avseende trådens ämne.
Det är fel att - som jag i denna tråd - ifrågasätta lusten/behovet att bli bättre som drivkraft bakom fotograferande. Tråden handlar om hur man blir bättre som fotograf, inte varför!

Vi andra kan ha vilka själ vi vill att fotografera. Men det pratar vi om i andra trådar.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:13.