Gammal 2020-02-14, 13:18
PMD

ztenlund skrev: Men 150-600-zoomarna kommer inte att vara på sin längsta brännvidd vid samma utsnitt... Jag skulle inte kalla Tamrons 100-400 mjuk heller. Utan att direkt ha jämfört så lär nog bakgrundsoskärpan vara snyggare på 400/5,6 däremot.
Jag rekommenderar TS att titta på lite seriösa tester. Det finns en del som tyder på att man får skarpare bilder med Canons 100-400 II äen 150-600-zoomarna även om man måste förstora upp bilden från Canon lite för en "rättvis" jämförelse.

Det kanske inte spelar så stor roll, och upplösningen kanske duger med en 150-600-zoom, men det är ju alltid lättare att göra bra val desto mer man vet.
Gammal 2020-02-14, 13:20
pdahlen

Om man inte är ute efter flygande fåglar så har man stor glädje av bildstabilisering. Tar man en serie bilder så brukar iaf någon sitta även ner till 1/125 med mitt kombo 200-500 och D500, motsvarande 750mm. Bra vid gallringen av bilder kunna ha en blandning av längre tider eller högre ISO att välja ifrån
Gammal 2020-02-14, 14:22
BiEilh

pdahlen skrev: Om man inte är ute efter flygande fåglar så har man stor glädje av bildstabilisering. Tar man en serie bilder så brukar iaf någon sitta även ner till 1/125 med mitt kombo 200-500 och D500, motsvarande 750mm. Bra vid gallringen av bilder kunna ha en blandning av längre tider eller högre ISO att välja ifrån
lite nybörjare här men hur långt avstånd kan man räkna med då för bra bilder.
inser att bildstabilisering är ett måste när man är fullt inzoomad
Gammal 2020-02-14, 19:09
pdahlen

BiEilh skrev: lite nybörjare här men hur långt avstånd kan man räkna med då för bra bilder.
inser att bildstabilisering är ett måste när man är fullt inzoomad
Bäst blir ju bilderna på kort avstånd, men jag fotograferar mellan 3 och 500m. Fotograferade havssulor som jag skrev en blogg om igår, de var ungefär 500m ut från kusten, men bilderna blev inte så illa fastän de var beskurna en hel del. Men detta var flygande fåglar och då spelar inte bildstabiliseringen så stor roll, tror jag hade 1/2000
Gammal 2020-02-15, 10:03
bach7617

andreassofus skrev: japp, uppdaterade inlägget. Kör canon 6d
en ganska långsam kamera så det är ju egentligen inte så bra för att fota flygande fåglar med, men eftersom jag mest ändå ska hålla på med landskap så tänker jag inte byta hus bara för detta
Jag är ingen erfaren fågel och djurfotograf men precis som du har jag en Canon 6D och skaffade för en tid sedan Tamron 150-600mm G2 som jag är riktigt nöjd med. Jag har fotograferat en hel del handhållet och kamera med optiken ryms i min lilla Lowepro Flipside 300 ryggsäck så inte märkbart tyngre än ett 70-200mm 2.8. Jag tror att du kan hitta ett beg. Ex för 7-8000 men se till att det är G2, annars billigare.
Gammal 2020-02-15, 11:56
andreassofus

För att reda ut lite. Det pratas mycket om att fota flygande fåglar här. Det är egentligen inte det jag är ute efter. Tycker att en flygande fågel mot en blå himmel (till exempel) är skittråkiga bilder att titta på.

Ska jag fota fåglar är jag mer ute efter sittande fåglar från låg vinkel.
Har set lite youtubeklipp där folk ligger på marken och fotar vadare som går omkring i vattnet och på stranden. Dessa bilder är mycket mer intressanta enligt mig.

Eller kanske tjäderspel skulle också vara kul att uppleva och fota.

Men nu är det inte heller enbart fåglar jag vill fota, vill egentligen hellre fota andra vilda djur som Räv, kronhjort, dovhjort, älg och rådjur.
Myskoxe och fjällräv är också en dröm jag har att få uppleva och fota.

Så flygande fåglar är det allra sista skulle jag säga.

Är nu inne på att kanske köpa ett begagnat Tamron 150-600 G2.
Gammal 2020-02-15, 13:49
gunte

Du kommer säker fram till något bra. Att ha med i beräkningarna är att Tamrons 5 års garanti efter registrering förmodligen inte gäller begagnade, bara nya och demo.
Gammal 2020-02-15, 15:46
pdahlen

andreassofus skrev: För att reda ut lite. Det pratas mycket om att fota flygande fåglar här. Det är egentligen inte det jag är ute efter. Tycker att en flygande fågel mot en blå himmel (till exempel) är skittråkiga bilder att titta på.

Ska jag fota fåglar är jag mer ute efter sittande fåglar från låg vinkel.
Har set lite youtubeklipp där folk ligger på marken och fotar vadare som går omkring i vattnet och på stranden. Dessa bilder är mycket mer intressanta enligt mig.

Eller kanske tjäderspel skulle också vara kul att uppleva och fota.

Men nu är det inte heller enbart fåglar jag vill fota, vill egentligen hellre fota andra vilda djur som Räv, kronhjort, dovhjort, älg och rådjur.
Myskoxe och fjällräv är också en dröm jag har att få uppleva och fota.

Så flygande fåglar är det allra sista skulle jag säga.

Är nu inne på att kanske köpa ett begagnat Tamron 150-600 G2.
Kan hålla med dig om att fågel mot blå himmel är ofta ganska intetsägande, men du ska nog inte helt utesluta en flygande fågel precis över en spegelblank vattenyta etc
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.

Miops Capsule360