Annons

Ditt bästa fototips - någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Ditt bästa fototips - någonsin?

froderberg skrev:
En riktig digitalfotograf plåtar med linslocket på - för att leta efter brus och döda pixlar.

Fotografera på riktigt har digitalfotografen inte tid med - han är ju fullt upptagen med att läsa om alla kamerans fel på forumen.... :)
Klockrent!
 

BIF-BigFoot

Aktiv medlem
Kalla blixt bilder

Fick följande tipps av en kolega: (Tack Carsten)

Vid porträtt fotografering med blixt har det tendens att bilden blir "kall"

Använd ett "smörpapper" som man har mellan smörgåsarna i matlådan och ha den framför blixten,

Bilden blir givetvis mörkare men betydligt varmare.

Har använt samma teknik när jag fotografetar saker som tex böcker som skulle säljas, den blanka ytan på boken reflekterades tillbaka och bilden blev värdelös med smörpappret blev det perfekt..
 

roninen

Aktiv medlem
Ett litet tips som kanske är kännt fast jag kommit fram till det själv är att om man till exempel fota en produktbild på mindra saker tex en kaffekopp. och man inte har massor med fina lampor som belysning. så kan man skaffa sig en vit bakgrund, ha vanlig rumsbelysning, inte använda blixt, utan istället överexponera bilden ganska mycket..så att den vita bakgrunen VERKLIGEN blir HELT vit! funkar inte så jättebra på vita föremål, men annars funkar det prima. kolla denna bilden.

http://www.roninen.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=200177

har bara vanliga kökslampan tänd.
 

xavslut

Avslutat medlemskap
1. Mina bilder är jag, och jag är mina bilder!

2. Skenbart ointressanta motiv kan bli anmärkningsvärda bilder!

3. Motiven är inte bara motiv, utan föremål för vidare studier mot det slutliga synintrycket.

4. Det är lika viktigt att veta vad jag ska ha med i bilden, som det är att veta vad jag ska undvara.

5. Högsta formen av bildskapande är att förvandla något från vad det är, till det jag vill det ska vara.

6. Allt jag tycker är spännande ska jag arbeta med, men inte för att leta efter det ovanliga utan för att göra det vanliga ovanligt.

7. Att se bättre bilder är det första steget mot att göra bättre bilder!

8. Om jag ger mig själv friheten att upptäcka nya perspektiv, kommer resultaten att överraska mig.

9. Upprepa någonting enbart om jag kan förbättra det, annars måste jag gå vidare.

10.Att behandla det enklaste motivet, den banalaste situationen med mitt starkaste engagemang, det är det som verkligen är att vara kreativ.

11. När jag transformerar motivet till en bild, måste jag skapa något som uttrycker både mina känslor inför motivet och mina åsikter om det.

12. Jag ska inte plåga mig själv att följa bestämda uppfattningar eller stilriktningar. Jag måste gå mina egna vägar, enbart då kan jag upptäcka nya bilder.

13. Ju fler grundpelare jag hittar för mitt bildskapande, och ju fler sätt jag lär mig att bygga upp bilder på, desto fler motiv kommer jag att upptäcka.

14. Fantasi är viktigare än kunskap!

15. Om jag i varje given situation bara ser vad andra ser, då kan man påstå att jag i hög grad är representativ för vår kultur - och att jag är ett offer för den.

16. Släpp fram fantasin och skaparlusten. Det finns inga givna regler för vad jag kan och inte kan göra. Och ifall jag hittills trott det - bryt dem!

17. Många bilder är så omsorgsfullt planerade att de saknar en befriande spontanitet.

18. Stil är konst, och konsten ligger i stilens originalitet!

19. Konsten är någonting som kommer inifrån människan - det finns ingen färdig konst att hämta från naturen!

20. Motivet ensamt, eller enbart en fiktiv framställning av verkligheten räcker inte för att bära upp ett konstverk i något medium.

21. Risken med en reproduktion är att den ställer sig emellan betraktaren och naturen. Bilden blir till en andrahandsupplevelse, en ersättare för verkligheten.

22. Om en bild inte är tillräckligt bra, har jag inte varit tillräckligt nära.

23. Den bild jag skapar är aldrig avsedd enbart för mig själv. Den både är och bör vara en form av kommunikation.

24. Ljuset är fotografens samvete!

25. Kameran är inte enbart min begränsning, utan även min möjlighet.

Slutligen som Thomas D. Mangelsen en gång sa i en intervju: "You just have to put down a little more time than the next guy!"

Terje
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Citat Teje: "22. Om en bild inte är tillräckligt bra, har jag inte varit tillräckligt nära".

Bränner du dig på näsan har du vart för nära elden, att gå närmre blir då inte bättre.

Närhet eller inte beror på vad du fotograferar; ett berg blir bara en stenvägg om du går allt för nära och bara en linje i horisonten om du är fär långt borta.

För en bild blir inte automatiskt bra bara för att man tränger sig på och kör upp kameran i ansiktet på motivet, ibland kan en bra bild komma sig av att man betraktar nått på avstånd.

Vissa saker kräver avstånd, andra inte. Kan du gå nära så gör det, men tro inte din bild kommer att blir bättre bara för att du gör det.

P.S Du måste först lära dig regler innan du med flit kan bryta dem.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Nekomy skrev:

Närhet eller inte beror på vad du fotograferar; ett berg blir bara en stenvägg om du går allt för nära och bara en linje i horisonten om du är fär långt borta.

I sådana citat så gäller det att inte vara trågsynt. (Såsom när vi fotar/skapar,,),,

Jag ser helt klart fördelen att tagit och luktat på trädets bark innan man backar coh fotar,,
Jag ser helt klart fördelen med att först vandra på fjället, kännt vindens styrka på toppen och regnets horisontala hagelpilar, innan man backar och fotar,,

Att lära känna sitt motiv från flera fysiska och mer diffust mentala, undermedvetna perspektiv är viktigt.
Att ett motiv (bildide´) kräver avstånd är ju ingete nytt, men visst har man ofta nytta av att först varit nära!




Mvh Niclas,

Ps, Tereje,s citat 22,, är det många stora fotografer som myntat genom tiderna, och inte blir citatet sämre för det;)
Vem som var först tvistar många,, det verkar som att Robert Capa,s namn kommer upp flest gånger.
 

Arne S

Aktiv medlem
Jim, du skriver att


"Bränner du dig på näsan har du vart för nära elden, att gå närmre blir då inte bättre. "

Som du själv skriver, då har du varit FÖR nära.

Jämför med vad Terje m. fl. skriver

"Om en bild inte är tillräckligt bra, har jag inte varit tillräckligt nära."

Att vara tillräckligt nära är för mig detsamma som att inte vara för långt ifrån. Men kommer du för nära berget eller elden har du gjort fel på andra hållet. I slutändan handlar det ju om att hitta rätt perspektiv. och då måste man ha rätt avstånd, varken mer eller mindre. Vad som sedan är rätt, tja, det bör vi nog ta i en separat tråd... :)
 

xavslut

Avslutat medlemskap
"22. Om en bild inte är tillräckligt bra, har jag inte varit tillräckligt nära".

Nära = mm, cm, m, km... Men också om känslor, engagemang, kontakt mm. Trodde det var självklart... ;)
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Det finns även nått som heter lagom är bäst som även passar in på foto även detta inte alltid är sant på samma sätt som nära är alltid bäst inte alltid är sant.

Ett bra tips som jag har fått är "Sikta ner, för vart du än befinner dig på jorden så ser himmlen ungefär likadan ut."

Han sade även "Se till att få med folk på bilderna även om du kanske inte känner dem." Men detta menade han att detta kunde visa lite på vart du beffan dig och att människor ofta ger lite mer liv i bildrna samt att man kan få en ungefärlig storleks jämnförele.
 

Arne S

Aktiv medlem
Terje skrev:
"22. Om en bild inte är tillräckligt bra, har jag inte varit tillräckligt nära".

Nära = mm, cm, m, km... Men också om känslor, engagemang, kontakt mm. Trodde det var självklart... ;)
Det är självklart. Egentligen. När jag skrev mitt inlägg gjorde jag inte den tolkningen. Den är nog ännu viktigare. Tack för hjälpen. Vad lätt det är att bli teknisk, speciellt när man är tekniskt utbildad...
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Terje skrev:
"22. Om en bild inte är tillräckligt bra, har jag inte varit tillräckligt nära".

Nära = mm, cm, m, km... Men också om känslor, engagemang, kontakt mm. Trodde det var självklart... ;)
Men då är det inte "nära" utan mer vad som kan anses vara nära eller tom "lagom långt bort".

Borde då inte regen vara:
22. Om en bild inte är tillräckligt bra, har jag inte varit lagom nära: eller har jag kanske vart för nära eller eventuellt på tok för långt bort eller så har jag bara klantat mig med slutartider sov.
 

Diiva

Avslutat medlemskap
Terje skrev:

19. Konsten är någonting som kommer inifrån människan - det finns ingen färdig konst att hämta från naturen!
Terje
Håller med, konst är som moral, människans påhitt och känsla, därav det som är konst i någons ögon kan vara nonsens i andras ögon osv...
Det jag har funderat på vid vissa tillfällen är; är konst lika nödvändigt som morallagarna eller är konst bara en biprodukt av vår fantastiska hjärna, men det blir lite torftligt och tänka så :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Fläsk-Tarzan skrev:
Kanske lite för många konstnärliga undermeningar i råden här......

Vad är inte ett fotografi om inte ett millimetertunnt papper med konstnärliga undermeningar. Vad är inte verbala--->litterära ord och meningar som omhandlar skapande generellt om inte vidunder av konstnärliga undermeningar.
Ja, vad är inte livets komplexitet om inte ett underverk av toner och acord, gudomliga strängar där konstnärliga undertoner vibrerar vidare, vidare, vidare.



Ett fint tips Är, att med nyfikenhet försöka förstå livet frgor. Stora som små, många som få.
Där finns månne glädje och undermeningar att bygga världens verk uppå,,

Mvh Niclas,
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Ett fint tips Är, att med nyfikenhet försöka förstå livet frgor. Stora som små, många som få.
Där finns månne glädje och undermeningar att bygga världens verk uppå,,

Otroligt bra skrivet....Jag måste hålla med här helt enkelt....
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Niclasfoto skrev:
Vad är inte ett fotografi om inte ett millimetertunnt papper med konstnärliga undermeningar. Vad är inte verbala--->litterära ord och meningar som omhandlar skapande generellt om inte vidunder av konstnärliga undermeningar.
Ja, vad är inte livets komplexitet om inte ett underverk av toner och acord, gudomliga strängar där konstnärliga undertoner vibrerar vidare, vidare, vidare.



Ett fint tips Är, att med nyfikenhet försöka förstå livet frgor. Stora som små, många som få.
Där finns månne glädje och undermeningar att bygga världens verk uppå,,

Mvh Niclas,
Är detta ditt bästa fototips någonsin? Själv ser jag inte så myckte som rör foto i det och det verkar mer vara filosofi än ett fototips :)

I så fall ät mitt tips: Ät kebab på Vegabaren och inse att allt i livet inte är konst eller äns behöver vara konst för att vara bra eller fint. Rör på dig, sitter du inne vid datorn och läser fototips försvinner många tillfällen.
 
ANNONS