Annons

Långsam autofokus med display påslagen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, detta kanske är kameraspecifikt, men på min EOS 600D så blir autofokusen 3-400% långsammare om jag slår på displayen vilket är lite irriterande. Är det så på alla kameror eller bara just denna modellen?

Utan display fokuserar den på en halv sekund, med display påslaget tar det kanske 2-3 sekunder att hitta fokus.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det beror på att kameran använder två olika fokusmetoder. Så funkar det på de allra flesta dslr.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Det är inte så att det endast är displayen som är "påslagen" utan det är två helt olika sätt att ta bilden.

I Live View-läge är spegeln uppfälld (du ser ingenting i sökaren) och du får direkt feedback från sensorn. Du ser en simulering av resultatet på skärmen och kan justera. Kameran använder då en kontrastdetekterande autofokus vilken är mycket exakt men också långsam.

I vanligt läge är spegeln nedfälld, du titter "genom objektivet" i sökaren via spegeln, och kameran använder då en fasdetekterande autofokus via en speciell, separat modul. Detta är utan konkurrens mycket snabbare och mycket träffsäkert så länge den är inkalibrerad rätt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om du vill ha en kamera som fokuserar lika snabbt med LiveView som utan så får du byta upp dig till en 70D. I stort sett alla andra systemkameror använder långsammare kontrastdetekterande autofokus vid LiveView.
 
Ah, jag förstår, attans. Det är väl det enda som jag stör mig lite på med kameran. Och att den inte klarar så många raw-bilder i sekvens.
 

Fstop

Aktiv medlem
Autofokus i "Liveview" funkar ypperligt med stativ och stillastående motiv. Men endast då. Att använda den som en kompaktkamera utan sökaren är den helt enkelt inte byggd för - som tidigare nämnts.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Prioriterar du snabb AF i live view blir det antingen 70D (bästa Canon för det) eller näst bäst 760D.

Ämnar du att ffa fota i live view är en spegellös kamera bästa valet. De är optimerade för det. Däremot ger 70D eller 760D kanske (ffa med STM objektiv) kanske en mer behaglig AF för video.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Å ni glömde Sony a33, a37, a55, a57, a58, a65, a77, a77ii och a99 som alla använder fasdetekterande separat autofokusmodul oberoende av om man använder sökare eller skärm.
 
ANNONS