Annons

$649 - Cs3

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhardp

Aktiv medlem
Mycket dyrare i Sverige

En annan intressant sak när det gäller prissättning:

Jag funderar seriöst på att köpa uppgradering från CS2 Premium till CS3 Master Collection.

I svenska Adobe Store kostar en sådan uppgradering 18.980 kr (23.725 kr inkl moms). I USA kostar den 13.072 kr (USD 1.840).

Om jag nöjer mig med att uppgradera till CS3 Design Premium kostar den i Sverige 5.940 kr (7.425 inkl moms) men i USA 3.126 kr (USD 440).

Ge mig en enda vettig anledning till att inte sätta mig på ett plan till NY och köpa den över disk, alternativt beställa från någon amerikansk webbutik.

/G
 

BugEyes

Aktiv medlem
Är licensen giltig i Sverige om man köper den i USA?

I så fall kan man ju låta någon annan "köpa ut" och posta den i ett kuvert hem.

Om den inte är OK så är det ju ingen mening att köpa den alls, ska man köra olicensierat finns det ju ännu billigare sätt.

Jag vill ha en OK licens på en engelsk version av CS3, jag är van att köra PS på engelska och alla bättre böcker i ämnet är på det språket.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Men hur skulle de kunna begränsa licensen i praktiken?? Att den registreras från ett IP hemmahörande i Sverige och inte i staterna?

Är det inte så att företaget X kanske har avtal att filialer i respektive land inte får konkurrera med varandra om priser etc?
 

Guran99

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Men hur skulle de kunna begränsa licensen i praktiken?? Att den registreras från ett IP hemmahörande i Sverige och inte i staterna?
De behöver inte begränsa det i praktiken. Står det något i licensavtalet (det du accepterar vid installation) om att det inte får användas utanför USA, så bryter du ju ditt avtal rent juridiskt.

Fast nu tror jag inte det är så det hänger ihop, utan det är säkert skatter, tullar, mindre volymer, och andra kostnader som driver upp priset i Sverige och motsvarande länder.

Läs "System Requirements" innan du beställer så vet du vad som krävs av dig och din dator. Glöm inte att du ev. kan åka på att betala tull när du importerar (tror jag)
 

BugEyes

Aktiv medlem
Det svenska priset är iofs inkl moms så den verkliga kostnaden blir ca 6200:- för en OK licens.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Någon som har hört om det kommer en studentlicens?
Har ju kvar mitt studentkort terminen ut så det hade ju varit ett guldläge att spara en lapp eller 2..
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Jag har en köpt studentversion av CS 2, nån som vet om det går att uppgradera till CS3? Eller måste man köpa en helt ny studentlicens?

mvh johan
 

Sputnik

Aktiv medlem
Johan Ahlbom skrev:
Jag har en köpt studentversion av CS 2, nån som vet om det går att uppgradera till CS3? Eller måste man köpa en helt ny studentlicens?

mvh johan
Studentlicenser brukar, mig veterligen, inte gå att uppgradera. men å andra sidan är ju priset för dessa ofta under vad den en normal uppgradering kostar. Däremot kan du uppgradera din studentlicens till en fullvärdig licens genom att köpa en vanlig uppgradering. Kolla med Adobe.
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
Jag har CS 2 Premium (English) och fick problem (serienummer problem) att installera det på min nya dator. Vad gör man då? Jo man ringer supporten! Nu har ju jag ett vanligt jobb och de här CS2 grejerna var privata = kvälls tid = svensk support ej öppen. Ringer då den Amerikanska supporten. Sorry, programmet inköpt i Sverige och då måste du ringa den svenska supporten för vi kan inte kolla deras serienummer... Det var bara att ge upp och flexa från jobbet nästa dag. Mycket dåligt att de inte har ett centralt system för att kolla sådana enkla saker!

Alltså, köper du ett ex i US måste du vända dig till the amerikanska supporten när du får problem. För de här i Sverige kan inte kolla om du har en äkta kopia.

Så här var det för 12 månader sedan iaf, kanske har ändrat sig?
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Sputnik skrev:
Studentlicenser brukar, mig veterligen, inte gå att uppgradera. men å andra sidan är ju priset för dessa ofta under vad den en normal uppgradering kostar. Däremot kan du uppgradera din studentlicens till en fullvärdig licens genom att köpa en vanlig uppgradering. Kolla med Adobe.

Tack för svar!

hmm, så det finns alltså inte några "studentpriser" på själva uppgraderingen? Det känns väl ok då då den ju trots allt var rätt överkomlig.

Du menar alltså att jag med min CS2 studentlicens, kan köpa en standarduppgradering till CS3 direkt? eller måste jag köpa en uppgradering till "vanliga" CS2 först o sen en uppgradering till CS2?

mvh johan
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Var tvungen o få torrt på fötterna så jag ringde svenska Adobe nyss..

Finns inga uppgraderingar för studentlicens.

Däremot kan man ju köpa nya till motsv kostnad, eller som Anders sa köpa en helt vanlig uppgradering, men tror inte priskillnaden är så stror så det är nog hugget som stucket om man köper fullversionen till studentpris eller uppgraderingen..


mvh Johan

(tydligen så skiljer det inte på programmen, du kan tex behålla studentlicensen efter du slutat plugga och den anses då som fulvärdig. )
 

Sputnik

Aktiv medlem
Johan Ahlbom skrev:
Tack för svar!

hmm, så det finns alltså inte några "studentpriser" på själva uppgraderingen? Det känns väl ok då då den ju trots allt var rätt överkomlig.

Du menar alltså att jag med min CS2 studentlicens, kan köpa en standarduppgradering till CS3 direkt? eller måste jag köpa en uppgradering till "vanliga" CS2 först o sen en uppgradering till CS2?

mvh johan
Du köper en "vanlig" uppgradering till din studentlicens.
 
ANNONS