Annons

Minneskortstyper & batteritid

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikAndersson

Ny medlem
Tjena,

Jag har en Minolta Dimage7i och använder ett 1Gb Microdrivekort. Batteritiden är väldigt kort och jag tror det beror mycket på att kortet drar mycket ström. Nu var det några år sedan jag köpte kameran och jag undrar om nya kort drar mindre ström.
Jag skall åka på en längre resa och vill kunna lita på att jag kan ta bilder när jag vill.
Någon som har några tips eller kommentarer?

Patrik
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag tror inte det är kortet som är boven. Är batteriet gamalt (>2år) så skulle jag prova med ett nytt batteri.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Microdriven drar betydligt mer ström än ett vanligt CF-kort, eftersom det i själva verket är en hårddisk med rörliga delar. Men naturligtvis spelar även batteriets ålder in. Jag hade i vilket fal som, köpt ett nytt minneskort (inte microdrive då alltså)
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Sorry, missade att det var en microdrive. Den hade jag bytt ut oavsett, flashminnen kostar ju nästa ingenting idag.

Men jag tror fortfarande att det är batteriet som är huvudboven, och det skadar aldrig att ha med sig ett extra laddat.
 

PatrikAndersson

Ny medlem
Tackar så mycket för svaren. Verkar som jag kommer att få köpa ett nytt kort. Batterierna är inte så gamla, men får väl skaffa några till uppsättningar.

Tack igen,

Patrik
 
ANNONS