Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Allmänt > Uppdatera Flickr-kontot annars raderas dina bilder!

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-11-03, 08:10
Jacobssons

Tja..hade väl ändå tänkt att gå över till PRO, och med 30% på årspriset så var det inte så mycket att prata om kände jag. Men det är klart: Man har blivit van vid att det varit gratis - nog tusan är det så. Har flera tusen bilder, så för mig var valet enkelt.

Önskar er en riktigt bra helg! =)
Gammal 2018-11-04, 00:50
Homy

jonasfj skrev: Om du söker backup för dina filer rekommenderar jag Backblaze. Kanske lite dyrare ($5/månad obegränsat), men de erbjuder en annan servicenivå. Om du förlorar alla dina filer kan de t.ex. skicka ett USB-minne eller en hårddisk med alla dina filer...
Efter att ha läst användarkommentarerna kommer jag avstå från Backblaze. När man säkerhetskopierar förväntar man sig att filerna ska finnas där för alltid men om Backblazes mjukvara och servrar inte kan nå ens hårddisk raderas alla ens sparade filer från deras server efter 30 dagar. Man kan avaktivera automatisk backup men även med manuell backup förvaras filerna bara några månader om man inte uppdaterar kopian hos dem.
Gammal 2019-01-15, 15:50
vilsen

Arg
PFH skrev: Smugmug som köpte Flickr tidigare i år har bara betalkonton. Så detta är väl inte helt oväntat. De köpte nog inte Flickr för att idka välgörenhet, utan för att tjäna pengar.
Jag anade att det var nån sketet företag som vill roffa åt sig, sabba denna så bra tjänst! Där alla, proffs liksom duktiga amatörer kan få visa upp sitt alster!

Tjänar inte i närheten de pengar, så det skulle vara värt o betala för att visa upp mina bilder.. Idiotiskt att dom inte kan ägna sig åt begränsa i Gb istället för antal! =( Hade närmare 2500bilder, har setat o raderat de som liknar varandra för mycket o är nere i närmare 2000, typ har gett upp! =(

För mig handlar inte flickr om backup, sånt kör jag ner till en lokal server jag ibland startar upp för det endamålet.
Gammal 2019-01-15, 16:00
vilsen

Fråga
Fick reda på detta då en användare vid namn "Wikimedia Italia" skrev så här på den sista bilden jag publcerade..

"
Hello,
thank you for sharing your photos on Flickr!

As you may know, Flickr is about to delete photos for non-paying accounts with more than 1000 photos, but exceptions exist, including "Photos that were Creative Commons licensed before our announcement are also safe":
blog.flickr.net/2018/11/07/the-commons-the-past-is-100-pa...

If I counted correctly, you have more than 1000 photos without a free license. You can help preserve your photos by switching them all to the Creative Commons Attribution Share Alike license with a single click in the preferences:
flickr.com/account/prefs/license/batch/
www.flickr.com/photos/132807429@N02/17295694662

We don't know exactly which and how many photos Flickr will delete, but switching to a free license will allow you and other users to easily migrate any amount of relevant photos to Wikimedia Commons, where they can be preserved, curated and used on Wikipedia articles:
commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Flickr_files#Tools
commons.wikimedia.org/wiki/Special:MyLanguage/Commons:Pro...

Please consider asking your followers to gift you a pro account, if you can't afford paying yourself and/or your photos are not of interest for a broader audience as required in Wikimedia Commons.

Thank you,
Federico (Wikimedia Italia) "

Jag är inte så där jätte duktig på engleska, men efter att ha fått ytterligare ett svar på min kommentar börjar jag fundera vad han är ute efter egentligen!?! Må hända att jag inte tjänar någa större pengar på bilderna, men släppa dom gratis så alla får använda dom fritt.. Typ, nej! Glöm det!!

Har även ni fått kommentarer från denna användare?

Det sista han skrev, vara jag inte har brytt mig att svara är:

"George Alright! If you don't need to sell your photos, then choosing cc-by-sa in flickr.com/account/prefs/license/batch/ is the best thing to do. Then for instance we can import your photos from http://www.flickr.com/photos/georget.../sets/72157634... to commons.wikimedia.org/wiki/Category:Nykvarn and you don't need to worry about paying the hosting to Flickr. Cheers, Federico"

Synpunkter?

( Såg att även PS, har snikat ner på de bilder man får lägga upp.. Från 10 som var väl fjuttigt, snålt.. Ner till bara 6 =( )

Alltså min bilder på flickr är bara 1000px X ? ..Hade varit bättre dom lagt begränsingen i storlek istället.. Som sagt, flickr ersatte min websida då jag inte längre hade nån plats att ha den på..
Gammal 2019-01-15, 18:00
fotobollfoto

vilsen skrev: [...]

Synpunkter?
[...]
Egentligen är det väl enkelt - om du inte tycker att tjänsten är värd priset så ska du inte använda den.

Förut var priset att besökarna fick reklam ungefär var femte bild.
Nu får man betala en slant (eller tydligen ge bort sina bilder?)

Jag valde att betala.
Gammal 2019-01-15, 18:14
Homy

vilsen skrev: Jag är inte så där jätte duktig på engleska, men efter att ha fått ytterligare ett svar på min kommentar börjar jag fundera vad han är ute efter egentligen!?! Må hända att jag inte tjänar någa större pengar på bilderna, men släppa dom gratis så alla får använda dom fritt.. Typ, nej! Glöm det!!

Synpunkter?
Precis! Släppa sina bildrättigheter bara för att man inte vill betala några hundra kr om året är ingen bra idé. Jag valde också att betala då jag använder tjänsten till arkivering och hittade ingen billigare bland många andra. Att arkivera dem på hårddisk räcker inte om disken står på samma ställe som datorn. Man ska ha en säkerhetskopia någon annanstans vid brand eller stöld.

Du kan alltid betala för ett år och sen bestämma dig i lugn och ro. Google Photo är gratis men maxstorleken är 16 Mpix.
Gammal 2019-01-15, 18:33
ztenlund

Homy skrev: Precis! Släppa sina bildrättigheter bara för att man inte vill betala några hundra kr om året är ingen bra idé. Jag valde också att betala då jag använder tjänsten till arkivering och hittade ingen billigare bland många andra. Att arkivera dem på hårddisk räcker inte om disken står på samma ställe som datorn. Man ska ha en säkerhetskopia någon annanstans vid brand eller stöld.

Du kan alltid betala för ett år och sen bestämma dig i lugn och ro. Google Photo är gratis men maxstorleken är 16 Mpix.
Bilderna kommer ju inte att få ligga kvar på Flickr ändå om man utgår ifrån vad Flickr själva har skrivit. Ändrar man licensen nu uppfyller de inte kravet på att ha varit CC-licensierade före att Flickr annonserade nyordningen. Däremot får Wikimedia mer bildmaterial att hämta till sina servrar. Inget fel i det om man vill bidra med bilder dit, men som metod för att få ha dem kvar på Flickr lär det inte fungera.
Gammal 2019-01-15, 19:18
vilsen

Homy skrev: Precis! Släppa sina bildrättigheter bara för att man inte vill betala några hundra kr om året är ingen bra idé. Jag valde också att betala då jag använder tjänsten till arkivering och hittade ingen billigare bland många andra. Att arkivera dem på hårddisk räcker inte om disken står på samma ställe som datorn. Man ska ha en säkerhetskopia någon annanstans vid brand eller stöld.

Jag vet man ska ha en annan kopia på ytterligare ett ställe, ett tag hade jag tre kopior.. Körde ner på band och förvarade dom i en låda i mitt varmgarage.. Har inte hittat nån annan bandstation, billigt till de band jag har liggande.. Så fotar jag inte fullt så aktivt längre som förut.. ( Är i en svacka med fullständig idé torka.) Att betala för en molntjänst för att förvara kopior, dyrt i längden när få inkomster från bilderna kommer.. Mycket av det jag fotat är miljöer, platser, vacker natur.. En del platser finns inte längre och de länkar jag ibland har hivat upp i den lokal facebook gruppen om " Det gamla Nykvarn" har varit mycket uppskattat.. Är rätt intresserad av lokal historia, som torplämningar.. Platser med en historia.. Kommer behöva flytta i år, när det går vägen så kommer möjligheten att förvara på två ställen finnas.

Har rensat på sidan rejält, trist dom envisas med att begränsa i antal i stället för i Gigabyte.. Laddar ändå aldrig upp full-upplösta bilder på webben.
Gammal 2019-01-15, 19:27
vilsen

För mig blev flickr.com ett surrogat för den websida jag hade.. Han jag kände på håll där min websida låg, fick för sig att göra drastiska förändingar på servern.. Kändes inte så lockande med den storinvesteringen som behövde göras.. Delen av domänen jag använde försvann, då en annan kompis som jag lånade den av.. Plösligt sa att han skulle sälja den för 15lax (Så rök den , om nu affären gick igenom vet jag inte) .. Då jag inte hade nån sida att visa bilderna på, så blev det att börja ladda upp på flickr.com. Hade ett vilande konto redan.

Nån som vet något hur det är med deviantart.com , 500px.. Verkar dom säkra från såna här penga-hungriga företag? Har ett konto jag knappt använder på det förstnämnda. ( Har inget behov av en backuptjänst på nätet.. Nördar på med min pensionerade HP server som har iaf 750Gb utrymme.. ) Sätta igång och ladda upp alla de Gb jag har med bilder, skulle ta nån vecka.. Bara o glömma!
Gammal 2019-01-15, 19:39
fotobollfoto

vilsen skrev: [...].. Verkar dom säkra från såna här penga-hungriga företag? Har ett konto jag knappt använder på det förstnämnda. ( Har inget behov av en backuptjänst på nätet.. Nördar på med min pensionerade HP server som har iaf 750Gb utrymme.. ) Sätta igång och ladda upp alla de Gb jag har med bilder, skulle ta nån vecka.. Bara o glömma!
Du kan ju installera en Apache webbserver på sin HP och öppna upp port 80 i modemets/routerns brandvägg så kan du drifta din egen miljö. Kostar inget mer än eget pillande.
Gammal 2019-01-15, 20:01
ctlindsten

Homy skrev: Hej!

Fick igår veta att alla gratiskonton kommer att begränsas till 1000 bilder istället för 1 TB som man har nu. Senast 8 jan måste man betala för större utrymme annars raderas alla andra bilder. Själv har jag använt kontot till säkerhetskopiering (förutom extern HDD) och har ca 35000 bilder där. Verkar som det inte finns andra gratistjänster med så mycket utrymme. Google komprimerar alla bilder över 16 Mpix. Har inte ens fått något meddelande om nyheten från Flickr.

https://blog.flickr.net/en/2018/11/0...s-1000-photos?

35000 bilder? Herregud har du någon fritid från allt uppladdande?? =)

Nej då men skämt åsido, jag har inte ens 1000 så detta påverkar inte mig, men uppskattar att du varnar folk om detta

/C
Gammal 2019-01-15, 22:11
Erik X

Finns det någon Flickr Pro-medlem som listat ut hur Stats fungerar?
Om man lägger upp en ny bild så kan today-kolumnen under 'Stats' efter en stund påstå att 4 personer har tittat. Men öppnar man bilden så säger View-räknaren under bilden bara 2.. Det där har jag svårt att få ihop :-D

Jag trodde ett tag att det var en glädjefaktor på 2x inbyggd men riktigt så enkelt kan det inte vara för ibland visar today-kolumnen t.ex. 5 views.
Sen noterar jag att ibland har jag fått en favoritmarkering på en bild trots att den har noll visningar! Uppenbarligen har någon lyckats titta på bilden i alla fall.. Det skulle iofs kunna vara så att view-räknaren uppdateras sällan så att den släpar efter Stats, jag får nog labba lite..

Högra fältets 'all time views' verkar i alla fall stämma med räknaren på respektive bild.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.