Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp [med att köpa kamera] uppskattas! :)

Produkter
(logga in för att koppla)

jennypaulinaa

Ny medlem
Hej! Jag undrar vilken kamera jag möjligtvis ska köpa? Tidigare har jag envisats med att tagit bilder med min iPhone trots att den suger på det (för det var det enda jag hade) men använder just nu en ixus 140. Jag vill ha en systemkamera och undrar dessa saker:

1. Hur bra är nikon D40? Går det att ta snygga bilder med bra skärpa trots att det inte finns någon "liveview"? :/

2. Hur många linser "bör man" ha? Är de olika bra beroende på hur nära och långt bort man ska ta bild på "saken"? :/

3. Vilken systemkamera föreslår du? Visst är jag ny på detta just nu men vill verkligen bli asbra och vill därför inte lägga pengar på en "nybörjarkamera". :)

När ni/du svarar, tänk gärna på att det jag kommer att fota är natur och hästar, så kameran lär vara bra på att fånga rörelser!! :)

Tack så mycket på förhand! :D
 

eskil23

Aktiv medlem
1. Ja, absolut!

2. Många klarar sig bra med bara ett zoom-objektiv. Teleobjektiv är bra på att ta bilder på längre håll medan makro-objektiv är bra på att ta extrema närbilder.

3. Det beror på vilken budget du har. Nikon D800 och Cannon EOS 5D mark III är asbra kameror. De kostar bara drygt 20 000 kr. Men för att fota natur och hästar så duger in instegskamera (nybörjarkamera) som Nikon D3200 utmärkt. Nikon D7100 levererar lika bra bilder som D3200 men har lite "proffsigare" konstruktion.
 

Marteric

Aktiv medlem
Hej Jenny.

Vill tipsa om att söka bland befintliga trådar i forumet. Finns många liknande trådar med massvis av nyttiga kommentarer...
 

Stuffert

Aktiv medlem
.... Men för att fota natur och hästar så duger in instegskamera (nybörjarkamera) som Nikon D3200 utmärkt....
För bildkvalitet, ja men inte för att fota hästar eller fåglar i farten. 4 bilder i sekunden gör att man ganska ofta missar just den bilden man vill ha. T.ex. när en häst hoppar.

Säger naturligtvis inte att man inte kan ta den bilden men det blir lättare med fler bilder/sec.

Så ifall det är "action"natur/häst bilder, satsa på en med lite fler b/s. Annars funkar en D3200 fin fint.



/Staffan
 

unoengborg

Aktiv medlem
För bildkvalitet, ja men inte för att fota hästar eller fåglar i farten. 4 bilder i sekunden gör att man ganska ofta missar just den bilden man vill ha. T.ex. när en häst hoppar.

Säger naturligtvis inte att man inte kan ta den bilden men det blir lättare med fler bilder/sec.

Så ifall det är "action"natur/häst bilder, satsa på en med lite fler b/s. Annars funkar en D3200 fin fint.



/Staffan

Vad det gäller hästar, så duger enkel instegsutrustning så länge man fotograferar dem utomhus. Ska man fotografera dem i mörka ridhus stiger kraven snabbt. De billiga zoomar som vanligtvis säljs tillsammans med enklare systemkameror är alldeles för ljussvaga, framför allt i teleläget.
Inomhus är nog det här ett större problelm än att "bara" ha 4 bilder/sekund. Det togs trots allt en del fågel och hästbilder på filmens tid då man ofta inte ens hade 4 bilder/s.

För att klara av sådant bra fordras objektiv med större bländaröppning (hål som släpper in ljuset) Det här lägger lätt på en bortåt en tiotuselapp på priset för optiken, så man kanske ska fundera över hur stort intresset är eller om man ska nöja sig med att fotografera dem utomhus.
En annan sak att tänka på är att ljustarka telezoomar är tunga. Ett 70-200/2.8 väger ungefär 1.5 kilo och jag kan garantera att man märker att man bär på det. Så även om budget skulle finnas kan det vara värt att fundera på vad man egentligen behöver i det här avseendet.

Nu har ju TS inte nämnt några mörka ridhus så förhoppningsvis kommer det inte att vara ett problem men det kan ju vara bra att veta vilka förväntningar man kan ha.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Jag skrev ju att det naturligtvis går att ta bra bilder men att det är lättare med några fler bilder/sec. Vet att jag själv tyckte det var krångligt med få b/s på min 500D när jag fotade hästar ute på hoppning.

/Staffan
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag skulle vilja råda...

...TS att inte köpa allt för mycket i början. Skaffa en systemare som känns bra i handen och som passar ekonomin samt en normal eller normalzoom till den.

Utforska sedan intresset, läs fotoböcker och låt det egna behovet styra de inköp som bör göras.

Förvisso är en snabb fullformatare med ljusstark telezoom mer kapabel än en instegsmodell med kitzoom, men det innebär inte alltid att det är det bästa rådet att ge...
 

jennypaulinaa

Ny medlem
Tack!

Tack så mycket för alla svar! Har fått väldigt mycket att tänkta på! Det var mycket svårare att köpa kamera än jag trodde :S
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag skrev ju att det naturligtvis går att ta bra bilder men att det är lättare med några fler bilder/sec. Vet att jag själv tyckte det var krångligt med få b/s på min 500D när jag fotade hästar ute på hoppning.

/Staffan
Klart att du har rätt i att många bilder/s är bra att ha i sådana sammanhang, men vad jag mera ville säga var att ska man göra samma sak inne i ett mörkt ridhus är det viktigare att man har ljusstyrka och sensor med lågt brus vid svagt ljus och höga iso ifalll man måste välja.
 

ShutterWave

Medlem
D40 från 2006

1. Hur bra är nikon D40? Går det att ta snygga bilder med bra skärpa trots att det inte finns någon "liveview"? :/

2. Hur många linser "bör man" ha? Är de olika bra beroende på hur nära och långt bort man ska ta bild på "saken"? :/

3. Vilken systemkamera föreslår du? Visst är jag ny på detta just nu men vill verkligen bli asbra och vill därför inte lägga pengar på en "nybörjarkamera". :)
Jättekul att du har upptäckt hur roligt det är med fotografering.

  1. D40 är en utmärkt kamera att starta med.

    Hittade en flickr sida med ett flertal bilder tagna med D40:
    http://www.flickr.com/cameras/nikon/d40/


  2. Gå på så billigt som möjligt. Kitzoomarna är inte så dåliga som många tror. Det kanske visar sig att systemkamera är inte det som passar dig eller att du tappar intresset.
    De dyrare objektiven har fördelar som: större ljusinsläpp, skärpa i bildens kanter, mindre spridning av ljuset från ljuskällor, antiskakfunktioner, m.m.
    Men som andra nämner så är de tyngre och kostar mer. Det börjar även komma en hel uppsjö med nya kameratyper som kan vara alternativ till den tunga systemkameran som kanske kommer passa just dig bättre när du lärt dig mer om fotografering och ska till att uppgradera eller liknade.


  3. Men om du ska köpa en kamera så köp något nyare, även om det är begagnat du tittar på. D40 är från 2006 och hel del har hänt sedan dess med sensortekniken. Så om det ska köpa en D40 så ska det vara väldigt bra pris.


Övrigt: Att skaffa en kamera som klara "spreja" till en bra hästsportsbild är alldeles för dyrt. Testa dig fram och lär dig att hitta rytmen och försök att ta EN bild vid rätt tillfälle, väldigt lärorikt tror jag det kan vara. Det blir att man planera sin bild mer och läser sig på om foto-objektet.


En liten kul grej att se vad du har framför dig.
Här är en kurva som många fotografer har varit med om:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/861087/0&year=2010#8060194
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Prisfallet på systemkameror är så stort att sett i relation till prestandan för sin generation och ålder borde en D40 inte vara värd mer än max 500:- - men så billigt får man dem inte för. Hos Nikon, om jag köpte beg, skulle jag nog satsat på en D300 för 3000:- (Mattssons i Lund kanske ännu har kvar sin för det priset). Annars om du kan få en D90 för 2000:- vore det bra. Hos Canon är 40D för 1500-2000:- prisvärd.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Hej!

Köp enkel kamera och se till att lära dig alla funktioner på den: ISO, Bländaröppning och exponeringstid. När du e klar med det blir det enklare att ta bättre kort med bättre (dyrare) kamera. Kameran är dock bara 25% del av det hela, andra 25% är objektivet och resterande 50% är du själv ;)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!

Köp enkel kamera och se till att lära dig alla funktioner på den: ISO, Bländaröppning och exponeringstid. När du e klar med det blir det enklare att ta bättre kort med bättre (dyrare) kamera. Kameran är dock bara 25% del av det hela, andra 25% är objektivet och resterande 50% är du själv ;)
Ja håller med, om du med enkel kamera menar något som inte har så många funktioner utan har det som behövs för att enkelt ändra bländare tid och avstånd. Många av de modeller som görs med nybörjare i åtanke har femtioelva motivprogram, och en massa effektfilter som möjligen är roliga de tre första gångerna de används. Dvs man har gått så långt i sin strävan att förenkla att förenklingarna är svårare att lära sig än det som skulle förenklas från början. Bättre då att skaffa något begagnat för proffs eller halvproffsbruk, som t.ex. en begagnad D300, där de reglage som faktiskt behövs är bra utformade och sitter på rätt ställen.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Exakt Uno... Jag skulle nog satsa på en D90:a till exempel. Lär dig A(pperture priority) och S(shutter priority) (Halvautomatik) och sedan träna på M (manuell)
 

siamthai

Aktiv medlem
2. Börja med ett zoomobjektiv och kolla sedan vilken brännvid du tar de flesta fotona med. Köp därefter objektiv med fast brännvidd på de bränvidder du använder oftast.

3. Den mest prisvärda systemkameran anser jag vara Pentax K-3. Kameran är robust och tål det mesta, har även de flesta finesser man kan behöva. Dess svaghet är att den främst är gjord för fotografi och inte video så den är inte fullt så bra att filma med.

http://www.fotosidan.se/cldoc/pentax-k-3-ar-fylld-med.htm

Med en Pentax K-3 tillsammans med zoomobjektivet SMC Pentax-DA 18-135mm har du dessutom en utrustning som tål regn och snö.

ps
Det heter objektiv och inte lins :)
ds
 

unoengborg

Aktiv medlem
2. Börja med ett zoomobjektiv och kolla sedan vilken brännvid du tar de flesta fotona med. Köp därefter objektiv med fast brännvidd på de bränvidder du använder oftast.

3. Den mest prisvärda systemkameran anser jag vara Pentax K-3. Kameran är robust och tål det mesta, har även de flesta finesser man kan behöva. Dess svaghet är att den främst är gjord för fotografi och inte video så den är inte fullt så bra att filma med.

http://www.fotosidan.se/cldoc/pentax-k-3-ar-fylld-med.htm

Med en Pentax K-3 tillsammans med zoomobjektivet SMC Pentax-DA 18-135mm har du dessutom en utrustning som tål regn och snö.

ps
Det heter objektiv och inte lins :)
ds
Ja, Pentax gör prisvärda prylar. Har man ont om pengar och vill ha nya prylar är det bra val. Dessutom har Pentax inte ofoget att bygga strippa sina instegsmodeller från reglage och rattar som normalt finns på dyrare modeller.

TS funderade på Nikon D40 hade hon nog tänkt sig lägre budget. än vad som fordras för K-3.
Men finns pengarna är den väldigt prisvärd. Det är en kamera som utan vidare duger för professionellt bruk Slutaren är specificerad för att hålla lika länge som de på Nikons toppmodeller och den ger himla många bilder per sekund och har gott om plats i bufferten för serietagna bilder om TS skulle behöva det för sina hästar. Men som sagt inte helt billig.

Är budgeten lägre titta på Pentax K-30 och K-50, eller som andra föreslagit begagnade Nikon D300, D90 eller kanske D7000.
 

jennypaulinaa

Ny medlem
Jenny, hur mycket hade tänkt att lägga på denna kamera?
Tror nog inte det kommer bli någon ny kamera för tillfället. Jag har Ju min ixus 140 som jag ska använda till att filma träningar/tävlingar då det är HD på den. Och sedan har jag min Pentax E70L som jag inte använt sen i somras eftersom jag behöver köpa ny uppladdnings sladd, den kommer jag att använda till att ta stillbildrer, tex när jag hoppar, tävlar eller bara när hästarna är i hagen för jag tycker den tar asbraa bilder i rörelse. :)

Hade inte ens lagt en tanke på att jag hade den kameran tills idag och jag ville ju ha en ny för just den anledningen, att ta bra rörelsebilder. Visst är ingen av dem systemkameror men det får nog vänta ett tag tills jag känner att det är helt nödvändigt så just nu är jag nöjd!! :D

Tack för ditt svar (och alla andras)!!!! Nu har jag ju lite idéer på vilka kameror jag ska kika på när det är dags. Ha det bra! :)
 
ANNONS