Annons

Bästa objektiv-alternativet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oggan

Medlem
Hej!
Jag funderar på om jag ska köpa 2 billigare objektiv eller ett dyrare.

Ska jag köpa ett canon 40mm och ett canon 10-18mm?
eller
Ska jag köpa ett begagnat Canon 24-105mm?
eller
Ska jag köpa ett begagnat Canon 17-40mm?

(Jag har redan ett kit objektiv till min 600d 18-55mm och ett telezoom men vill ha objektiv som gör ungefär det kit lensen gör fast bättre har också funderat länge på ett vid-vinkel objektiv).
Budget ligger runt 5-6 tusen

Tacksam för svar!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon har två olika 24-105 mm-objektiv. Oavsett vilket så vill jag varna för att 24-105 mm inte ger ger tillräckligt mycket vidvinkel med en APS-C-kamera som Eos 600D.

Om du syftar på EF 24-105/4L IS så är EF-S 17-55/2,8 IS ett lika skarpt alternativ. Smidigare brännviddsomfång och högre ljusstyrka, men något plastigare byggkvalitet. Rätt lätta att finna begagnade inom din budgetram.

EF-S 10-18 är ett bra och omtyckt vidvinkelobjektiv. Den låga ljusstyrkan kan bli ett problem, men som komplement till en normalzoom fungerar den fint.

Pannkaksobjektiven EF-S 24/2,8 och EF 40/2,8 är lätta, skarpa och billiga. Enda nackdelen är något långsam autofokus, åtminstone för 40/2,8.
 

Oggan

Medlem
Canon har två olika 24-105 mm-objektiv. Oavsett vilket så vill jag varna för att 24-105 mm inte ger ger tillräckligt mycket vidvinkel med en APS-C-kamera som Eos 600D.

Om du syftar på EF 24-105/4L IS så är EF-S 17-55/2,8 IS ett lika skarpt alternativ. Smidigare brännviddsomfång och högre ljusstyrka, men något plastigare byggkvalitet. Rätt lätta att finna begagnade inom din budgetram.

EF-S 10-18 är ett bra och omtyckt vidvinkelobjektiv. Den låga ljusstyrkan kan bli ett problem, men som komplement till en normalzoom fungerar den fint.

Pannkaksobjektiven EF-S 24/2,8 och EF 40/2,8 är lätta, skarpa och billiga. Enda nackdelen är något långsam autofokus, åtminstone för 40/2,8.
Tack för svaret!
När jag skrev canons 24-105mm så tänkte jag inte riktigt på att jag ville ha ett vid-vinkel objektiv utan mer ett objektiv som skulle göra ungefär det mitt kit-objektiv gör nu fast bättre. Och vad tor du om 17-40mm objektivet?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack för svaret!
När jag skrev canons 24-105mm så tänkte jag inte riktigt på att jag ville ha ett vid-vinkel objektiv utan mer ett objektiv som skulle göra ungefär det mitt kit-objektiv gör nu fast bättre.
Min poäng är att 24-105 inte gör det som din kitzoom gör. Du tappar för mycket på vidvinkelsidan. EF-S 17-55/2,8 IS ger samma omfång som din kit-zoom, men med högre ljusstyrka och bättre skärpa.

Och vad tor du om 17-40mm objektivet?
Ser ingen poäng med EF 17-40/4L för APS-C-kameror när EF-S 17-55/2,8 IS finns. Du får sämre omfång, lägre ljusstyrka och ingen bildstabilisering.

EF 17-55/2,8 IS har optisk prestanda som ett L-objektiv. EF 17-40/4L förtjänar knappt att L-klassas med dagens mått mätt om vi ser till den optiska prestandan. Men det skiljer i kvalitetskänsla till L-objektivets fördel.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Håller med här. 17-55 2,8 IS är ett mycket bra objektiv. Vill du ha något liknande till en billig peng skulle jag titta på Sigmas 17-70 2,8-4,0. Variabel och lite sämre ljusstyrka men ett billigt o rpisvärt objektiv som med sin fina närgräns nästan når ner till macronivåer. Jag var själv mycket nära att köpa den till mitt Nikonsystem. Du har också Sigmas 17-50 2,8 men då förlorar du lite omfång. Finns pengarna skulle jag gå på Canon original
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Min poäng är att 24-105 inte gör det som din kitzoom gör. Du tappar för mycket på vidvinkelsidan. EF-S 17-55/2,8 IS ger samma omfång som din kit-zoom, men med högre ljusstyrka och bättre skärpa.



Ser ingen poäng med EF 17-40/4L för APS-C-kameror när EF-S 17-55/2,8 IS finns. Du får sämre omfång, lägre ljusstyrka och ingen bildstabilisering.

EF 17-55/2,8 IS har optisk prestanda som ett L-objektiv. EF 17-40/4L förtjänar knappt att L-klassas med dagens mått mätt om vi ser till den optiska prestandan. Men det skiljer i kvalitetskänsla till L-objektivets fördel.
Men 17-40 ger bättre färger, tycker jag i alla fall
 

rronnbac

Aktiv medlem
Även Canons EF-S 15-85 förtjänar att omnämnas, det är ett ypperligt allround-objektiv och de tre millimetrarna mellan 18, som ditt nuvarande har, och 15 är en klart märkbar skillnad.
 

Erik X

Aktiv medlem
Ett klart problem i sammanhanget är att EFS 18-55 är oförskämt skarpt för sin prisklass, det är lätt att man byter ner sig ;-)
Här är en bra site med objektivtester, väl värd att kolla innan man slantar upp..
http://photozone.de/Reviews/canon-eos

Själv är jag djupt förälskad i EF 24-70/4L och EF 100-400LII med TC1.4x till fullformatskameran, på gamla crop-kameran använder jag faktiskt fortfarande EF-S 18-55 och ett EF 70-300/4-5.6, använder 18-55:an flitigt med mellanringar för macrofotografering på jobbet

mvh erik
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har redan ett kit objektiv till min 600d 18-55mm och ett telezoom men vill ha objektiv som gör ungefär det kit lensen gör fast bättre
Instämmer i rekommendationen av 17-55 2.8 IS. Det gör precis det som du ber om - samma sak som ditt nuvarande 18-55, fast bättre. Det är möjligt att du inte kommer se någon direkt skillnad i skärpan men det faktum att du har 2.8 över hela zoomomfånget är en stor fördel.

17-40 4L må ha bra färger/kontrast men den gluggen känns rätt "gammal" och jämför man med den nämnda 17-55 så har L-objektivet ingen stabilisering och är ett helt steg ljussvagare samt har ett kortare omfång. En klar förlorare.
 
ANNONS