Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Exponeringsinställning med EVF är en av de verkligt stora fördelarna jämfört med en "död" optisk sökare. Efter eventuell justering/kalibrering av EVF- ljusnivå och kanske avstängning av autoläget på din kameramodell, är det enkelt att snabbt justera exponeringen och direkt få återkoppling i sökaren. Suverän funktion!
Jag minns när vi testade exponeringarna med Polaroidbakstycket - det var sämre förr :)

För de som är i begrepp att köpa spegellöst är detta utan tvekan en mycket stor fördel.
 

snap01

Aktiv medlem
Exponeringsinställning med EVF är en av de verkligt stora fördelarna jämfört med en "död" optisk sökare. Efter eventuell justering/kalibrering av EVF- ljusnivå och kanske avstängning av autoläget på din modell, är det enkelt att snabbt justera exponeringen och direkt få återkoppling i sökaren. Suverän funktion!
Jag minns när vi testade exponeringarna med Polaroidbakstycket - det var sämre förr :)
exakt kan bara hålla med.Har stått många gånger förut på stränder utomlands o inte sett ett smack på dlsr displayer.
 

alfin

Aktiv medlem
Exponeringsinställning med EVF är en av de verkligt stora fördelarna jämfört med en "död" optisk sökare. Efter eventuell justering/kalibrering av EVF- ljusnivå och kanske avstängning av autoläget på din kameramodell, är det enkelt att snabbt justera exponeringen och direkt få återkoppling i sökaren. Suverän funktion!
Jag minns när vi testade exponeringarna med Polaroidbakstycket - det var sämre förr :)
Har inget autoläge inställt, så jag delar inte din uppfattning.
 

lonian

Aktiv medlem
Då det tydligen råder brist på D850 kameror gissar jag att de helt enkelt tagit den sensorn i den spegellösa kameran. Om så är fallet blir åtminstone jag lycklig.
 

alfin

Aktiv medlem
Med autoläge menar jag läget som reglerar ljusnivån i EVF-sökaren inget annat. I min kamera kallas det "autoluminans".
Min poäng var ju att jag inte vill att EVF:en ska visa mina överexponerade råfiler. Jag är helt ointresserad av hur bilderna ser ut i kameran, jag vill att histogrammet ska ligga så långt till höger som möjligt, med den rudimentära visningen baserad på jpeg som kameror kan visa. Går det att stänga av denna visning som AFE sa, så är ju EVF:en lika användbar som OVF:en i detta avseende.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Min poäng var ju att jag inte vill att EVF:en ska visa mina överexponerade råfiler. Jag är helt ointresserad av hur bilderna ser ut i kameran, jag vill att histogrammet ska ligga så långt till höger som möjligt, med den rudimentära visningen baserad på jpeg som kameror kan visa. Går det att stänga av denna visning som AFE sa, så är ju EVF:en lika användbar som OVF:en i detta avseende.
Nu hänger jag inte med; med en justerad EVF ser du omgående om exponeringen ligger rätt. Ett histogram kan ju beroende på motivet vara oanvändbart att exponera efter. Jag fotograferar i RAW. Du måste missat en väsentlig del av denna fina funktion. Eller så missförstår jag dig.
 

alfin

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte med; med en justerad EVF ser du omgående om exponeringen ligger rätt. Ett histogram kan ju beroende på motivet vara oanvändbart att exponera efter. Jag fotograferar i RAW. Du måste missat en väsentlig del av denna fina funktion. Eller så missförstår jag dig.
Eller så förstår du inte hur ETTR fungerar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att bildcirkeln inte är tillräcklig det är en sak, men jag vill gärna se en lista på äldre objektiv som idag inte uppfyller "kraven" - har du en sådan? Finns det överhuvudtaget en sådan eller är allt en stor myt. Linjer/tum mätte man ju i. Internet skapar massor av konstiga "sanningar" som sprids på olika forum.
Det finns naturligtvis ingen kravlista eftersom jag syftar på förändringen i hur bilder används och uppfattas.

Det går också att se att objektiv som många hyllade för 15-20 år sedan idag tre sig svaga jämfört nyare.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Brist? Finns i lager hos bl.a. Hegethorn.
Det gar inte att anvanda samma sensor i en spegelfri kamera eftersom autofokus sitter pa sensorn, men du har ratt, anledningen till att det gar segt for Nikon att producera D850 ar att Sony inte kan producera fler sensorer pga lagt utbyte.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
vad är det för fördel med en optisk sökare enligt dig? Jag tycker det är tvärtom i en spegellös kamera ser du den färdiga bilden, du kan zooma in o studera den i (sökaren) slipper som med en dslr försöka se den tagna bilden på en display i kanske kraftigt solsken ute. Med en spegelös får du fler alternativ hur du vill se den tagna bilden.
Jag tycker att jag ser battre i en optisk sokare. Jag har mycket erfarenhet av bada eftersom jag ocksa anvander Sony A7iii.
 

martinot

Aktiv medlem
Nikon verkar desperata och begriper naturligtvis att spegelsystemet är på utdöende. Ett system med en sensor som begränsar storleken såpass tycker jag är märkligt. Utvecklingen går ju framåt och inte bakåt. Sony finns ju redan och undrar om inte detta kan bli en ny Nikon 1. Att använda gamla, tunga och klumpiga objektiv på ett nytt och modernt system verkar ju bara konstigt.
Ser inget alls ”desperat” i detta. Vad avser du med den typen av uttalanden från dig?
 

martinot

Aktiv medlem
Hade inte Sonys försäljning fallit tillbaka massor (20-25%?) men Nikons "bara" 6% enligt statistik tidigare i somras? Och det är Sony som ska ha den ledande tekniken.

Tror inte de är desperata utan de har utvecklat sin egen spegellösa fullformatare i lugn och ro så det blir bra. Som de brukar göra med banbrytande nya kameror.
Ja.

Håller med i övrigt. Ser inget alls ”desperat” i detta (förutom möjligen hos vissa Sonyreligiösa, men dock långt ifrån alla. Bengt och SÅ ganska balanserade tex.).
 
ANNONS