Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Ahr

Medlem
Cyberfoto har ändrat lagerstatus från "okänt" till Tillfälligt slut.
Låter ju som att de skulle ha skickat iväg några ex då. Men det vore väl för bra för att vara sant.

"Canon EOS 1D Mark III hus
Lagerstatus: tillfälligt slut
Pris exkl moms: 29 196 SEK
Pris inkl moms: 36 495 SEK"
 

Torleif

Aktiv medlem
Fick idag mail från Cyberphoto gällande en annan beställning, men där skrev avsändaren:

"Jag kan dock säga att vi inte fått in något enda exemplar av 1D Mark III ännu..." (..snip happens..)

/Torleif
 

Photocon

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Förstår inte riktigt problemet... man har väl den kamera man har fram tills att den nya modellen finns tillgänglig, ingenting ändras över natten vad gäller den gamla kamerans funktion. Jag sitter inte och bara väntar från det att Canon skickar ut pressreleasen fram till att butikerna levererar...

Några ställer visserligen till det för sig genom att sälja sin gamla modell i förtid (för att få ut mer pengar antar jag) men effekterna av en sådan chansning kan man inte skylla Canon för tycker jag.
Du missförstår mig! vad jag menar är att det finns starkt uppskruvade förväntningar här på forumet att kameran ska levereras xxxxx 2007.

Detta leder till frustration eftersom ständigt nya framflyttade datum aviseras. Det borde vi ha lärt oss vid det här laget och inte ringa/maila kundcenter el dyl eftersom de inget vet.

Självklart behåller man sin kamera (om man tänker byta, alltså) tills dess den nya finns inom räckhåll.

Svenska Canon hade lovat leverans av 1Ds MkII under januari 2005. Några fick den. Andra som stod i kö fick vänta drygt ett halvår eftersom tilldelningn till Sverige bara var 2 i månaden.

Under väntetiden sjönk 1Ds begagnad i värde som en sten trots att ingen ersättare fanns tillgänglig för den.

Sedan må var och en tycka och tänka som den vill. Själv anser jag, ur konsumentsynpunkt, att producent/säljare ska gå ut med ett korrekt leveransdatum (det får inte bli ett halvår senare, en 14 dagar kan väl accepteras). Med MarkIII verkar det bli samma gamla visa. Min bottomline är att det är dags att reagera mot den "spärrtid" som uppstår.

Det är konsumenterna som har den verkliga makten om de bara inser det. Däremot kan vi inte lasta Canon för att vi går på samma sak gång efter annan.

MVH/Lennart
 

Omar

Aktiv medlem
Arthur har nog inte själv fått någon

Hej

Arthur Morris Bulletin dök nyss upp som e-mail, inte ett ord om mark3, typ att han hade fått någon etc. Han hade ju två till låns för någon månad sedan.

Äldre Bulletin

http://www.birdsasart.com/bn.html

Arthur tillhör Canon stallet.


Mvh

Omar
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Phil Askey, ägare av Dpreview skrev för ca 24 timmar sedan

"We have no production camera yet. When it comes it will be placed in the queue behind another SEVEN DSLR's waiting to be reviewed."

Så inte ens Dpreview har fått en Mark3 än och hans test lär dröja, bara 7 DSLR förre i kön.

Sorgligt, men sidan är ju gratis så man kan ju inte klaga, men hade förstås önskat att Dpreview hade fått en kamera tidigare och att testen var publicerad nu innan den finns i handeln och inte ett år efter man har ägt kameran.

Finns ju teorier att det varit lite kyligt mellan Dpreview och Canon.

Från

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23074820&page=5

Mvh

Omar
 

Palletheking

Aktiv medlem
I nuläget enligta alla rykten på de internationella forumen, ser tidsplanen ut så här. I bästa fall kan de som står först i kön möjligtvis få ett ex av kameran i mitten av Maj. Troligtvis tycks det dock handla om slutet, typ sista veckan i Maj. I värsta fall pratar vi mitten slutet av Juni, vilket tyvärr tycks vara ett rätt vanligt besked folk fått från sina återförsäljare. Inget av de leveransbeskeden är dock bekräftade på något sätt. Som jag ser det kan kameran dyka upp precis när som helst, utan förvarning. Det är lurigt med Canon. De flesta svenska återförsäljare väntar fortfarande på besked om när de kan börja sälja 16-35 2,8 II, men Schönherrs Foto sålde sin första för nästan två veckor sedan. B&H hade helt plötsligt bara de nya 16-35:eek:rna i lager för försäljning utan förvarning. Blixten däremot har de så kallad pre orders på redan nu, men inget leveransdatum. Min gissning är att kanske redan nästa vecka någon på Dpreviews forum skriver en lysrisk rubrik om sitt senaste köp. Som vanligt när det gäller såna här profetior så är huvudargumentet, att jag vill/önskar att det skall vara så. Oavsett tidpunkt så tror jag att kameran bara dimper ned helt plötsligt utan någon som helst förvarning.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
paul innergård skrev:
...Oavsett tidpunkt så tror jag att kameran bara dimper ned helt plötsligt utan någon som helst förvarning.
Det är precis samma sak som jag fick höra när jag var i kontakt med en av nätbutikerna i förrgår. Det officiella releasedatumet är fortfarande "maj" och man misstänker att ett mer precist datum inte kommer att ges förrän de första exemplaren redan är på väg till detaljisterna.
Tilläggas bör kanske att man tvivlade på att maj kommer att hålla, så det är nog lika bra att bereda sig på att kameraväskan kommer att gapa tom några veckor till.
 

Palletheking

Aktiv medlem
lastrand skrev:
Det är precis samma sak som jag fick höra när jag var i kontakt med en av nätbutikerna i förrgår. Det officiella releasedatumet är fortfarande "maj" och man misstänker att ett mer precist datum inte kommer att ges förrän de första exemplaren redan är på väg till detaljisterna.
Tilläggas bör kanske att man tvivlade på att maj kommer att hålla, så det är nog lika bra att bereda sig på att kameraväskan kommer att gapa tom några veckor till.
Du har verkligen siktat in dig på att skapa panikångest hos mig. Han som skall leverera min kamera har jag inte kunnat nå på flera dagar. Jag önskeinbillar mig att han är i USA nu och hämtar mina prylar. Fast med min vanliga otur så har han nog bara fel på telefonen, eller så har han stängt av den. Jag sålde mina prylar i halvpanik för att få loss kontanter till Mark III. Jag var dum nog att tro på mitten av April som releasedatum.
 

rogge

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jaha, Dagen D var något annat. Då får jag väl gratulera den nyblivna pappan, eller att du gifte dig i förrgår. Alternativt grattis till din nya kulled. Det bränns eller hur?
Eller att du blev av med gipset..
/Rogge
 

rogge

Aktiv medlem
mhmmmmm
detektiven
inte dåligt.
Har just gjort en jätte order på B&H i USA med leverans till en kompis i Madison. Frågan är om det funkar att jag betalar med mitt kreditkort och sen att det skickas till honom... enl. honom kan det strula en del att de inte kan verifiera min adress bla bla.
Har ni några erfarenheter så här i väntan på 3:an

/Rogge
 

persept

Aktiv medlem
DPR tråd....

Canon guy told me that it is the production (not beta) model. The 16-35/2.8 II was attached to it. Projected release is mid June.

:-/
 

exeton

Aktiv medlem
Inga problem, jag har beställt tre gånger från B&H och fått det levererat till bekant i USA.

Det går bra att betala och få det postat till anna adress än den knuten till kreditkortet. Men! leveransadressen måste vara i USA.

En sak att tänka på är att om leveransadressen är i en annan stat än B&H så slipper man "Sales Tax". 7-9% eller liknande. Kan bli en del pengar på större ordrar.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Följt denna tråd, hur i h..... kan man hålla på att spekulera om det ena eller andra på ett antal sidor, är du Ohmar utsänd av Canon?
Jag får en kamera så fort den har nått Sverige för leverans och för test.
Är det världens 9e underverk vi talar om?
Mikael
 

Omar

Aktiv medlem
Onödigt inlägg!

macrobild skrev:
Följt denna tråd, hur i h..... kan man hålla på att spekulera om det ena eller andra på ett antal sidor, är du Ohmar utsänd av Canon?
Jag får en kamera så fort den har nått Sverige för leverans och för test.
Är det världens 9e underverk vi talar om?
Mikael
Hej

Vänligen Mikael! Försök vara lite mer vuxen och tolerant. Man skall försöka hålla lite stil på sitt internet skrivande. Synd, du tillför så mycket inom fotografin, har gjort enorma insatser för oss alla, ditt aggresiva internet skrivande ser jag som negativt och det även på utländska forum.

Efter ditt inlägg är det ingen som vågat skriva något alls.

Låt folk glädjas över kameran och allt som rör den.

Just nu är jag handikappad, skadat armen, kan ej fota just nu och på många månader, om någonsin, längtar ut i naturen. Därav sitter jag mycket via nätet och läser bla om mark3 och försöker "informera" andra via denna tråd och vem vet? kanske någon uppskattar det?

Mark3 är något positivt som jag ser framemot, emot det negativa som varit som dödsfall i familjen och min armskada som jag inte vet om den blir återställd.

Du bestämmer inte vad folk skall spekulera i.

Du vet mycket väl vad jag heter, jag heter Omar och inte Ohmar, var väl ett försök till att vara provocerande. Du vet också att jag inte har något med Canon att göra.

Om du skall skriva onödiga inlägg som inte tillför något får du lämna tråden, tillför du något vettigt får du gärna vara kvar och jag och alla andra ser ju såklart fram emot tester från dig och inlägg där du delar med dig dina kunskaper.

Lyckliga ni alla som kan vara ute och fota i det fina vädret :):)

Så ni alla, fortsätt skriv inlägg om mark3:):)

Hälsningar

Omar
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det var inte meningen att vara elak mot dig Ohmar, men så många sidors spekuleringar om ditten eller datten så man börjar undra om detta är ett av världens underverk.
Själv har jag blivit påhoppad ett antal gånger,det är bara att ruska av sig skiten, glöm mitt inlägg.

Hälsningar
Mikael
 

Anders Östberg

Guest
macrobild skrev:
Följt denna tråd, hur i h..... kan man hålla på att spekulera om det ena eller andra på ett antal sidor,
Det här är ett forum för diskussioner om teknik, om det undgått dig... Man skulle kunna fråga sig hur i h...e man kan följa en så lång tråd om man inte gillar den, och sedan dessutom ta sig tiden att skriva i den? ;-)

är du Ohmar utsänd av Canon?
Tycker du kan försöka skriva Omars namn korrekt, speciellt efter att flestavningen påpekats. Kan tydas som en viss brist på respekt att inte bemöda sig om detta.

Jag får en kamera så fort den har nått Sverige för leverans och för test.
Vad bra... ska vi andra sitta tysta och vänta på ditt utlåtande och godkännande? Var snäll och försök inte kontrollera vad andra skriver och spekulerar om på nätet, passar inte galoscherna kan man hoppa över tråden och läsa en annan. :)

Är det världens 9e underverk vi talar om?
Mikael
Ja, i kategorin kameror är det nog nästan det, även om du kanske inte är lika imponerad som vi andra.
 
ANNONS