Annons

Köpråd Canon kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Sianin

Aktiv medlem
Hejsan

Skulle vilja ha lite köpråd angående Canon kameror. Idag har vi en Canon 650D med ett EF-S och 3 st EF objektiv. Först kan man ju börja med att säga att om man ska dra det riktigt hårt så klarar vi oss med den utrustning vi har speciellt som vi fortfarande har väldigt mycket att lära oss. Men det finns några punkter som gör att det riktigt kliar i köpa ett hus till fingrarna, mer i mina än min frus!

Några anledningar är att det skulle varit bra med en kamera var när vi är ute samt att vi hade önskat en kamera som är lite bättre att fota med när det är dåligt ljus. Står och väger mellan köpa eller inte, nytt eller begagnat etc. Ett problem med begagnat är att vi bor i den landsende som det tyvärr inte säljs så många begagnade kameror så det alternativet är vi lite kluven på då det inte går att göra affär mellan 4 ögon.

Vi letar en ”allround kamera” vi fotar djur, natur, landskap och vår natthimmel. Vi önskar bättre focus, och bildkvalitet vid dåligt ljus i första hand mot våran 650D.

Vi har tittat mycket och länge på olika hus och velar fram och tillbaka en hel del.
De hus vi tittat på är:

7D – Och har valt bort detta hus då vi inte riktigt ser det som någon större förbättring mot den kamera vi har. Den skulle dock ge oss ett hus var men det i sig själv känns inte som stor anledning nog att köpa ett även om man kan få en begagnad för helt ok pengar.

6D – är ett alternativ men inte det första, skulle ge klara förbättringar på många punkter och ett komplement till vårat nuvarande hus, men av någon anledning känns det inte rätt.

7D mk 2 – Ett tilltalande alternativ där några av dem är foucs, bildhastighet, några av mjukvarufunktionerna verkar trevliga i sig. Det är både plus och minus att det är crop, billigare objektiv på de vi ”saknar” är ett samt att vi inte på en gång måste köpa en normalzoom till den då vi har en redan. Dock undrar vi hur mycket förbättring det skulle ge vi fotografering i dåligt ljus mot vårat 650 hus, samt att det känns lite kaka på kaka.

5D mk 3 – Är tillsammans med 7D2 det alternativ som känns mest rätt. De tickar i många punkter som vi skulle önska dock är det ett dyrt alternativ speciellt då vi också måste köpa en normalzoom samtidigt. Priset gör att här är det begagnat eller grå import som gäller.

Vi tycker själva att det lite står mellan 7D2 och 5D3. Båda tycker vi kan berömmas som allround med lite olika styrka/svaghet inom vårat användningsområde. Den stora frågan är om den prisökningen till 5D3 verkligen skulle ge någon klart motiverad förbättring i våran användning mot 7D2. Det är lite en fråga om FF mot crop även om vi inte riktigt lägger vikten på just den frågeställningen.

Sen kommer det ju någon gång i framtiden att komma en 6D2 och 5D4, och där så kommer en 5D4 med 99.9% säkerhet vara utanför våran prisklass och en 6D2 skulle väll kunna kosta liknade en 5D3 idag och kanske skulle kunna vara ett alternativ, svårbedömt då den inte finns!

Nu är lite tankar ventilerade och komentarer åsikter skulle uppskattas, har du provat och jämfört dessa hus och vad har du för åsikter om dem? Tycker du att vårat resonemang och tankar är riktiga eller är det helt uppåt väggarna tokigt?

/cheers
 
Senast ändrad:

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Fullformatet är härligt om du inte behöver lång räckvidd (det är dyrare med ett långt tele till en fullformatskamera än ett vidvinkel till en crop-kamera)

Sen har fullformatet ju normalt andra fördelar, som tex bättre prestanda i dåligt ljus (givet kameror som har liknande ålder).

Personligen skulle jag inte köpa en 5D3 idag om man inte har panik. Mycket bra kamera, men troligtvis kommer en efterföljare snart = lägre pris på en 5D3 (om man inte har råd med efterföljaren).

Den kamera jag skulle köpa idag av de du listar, och precis har köpt, är 7D2.
Den är relativt ny, snabb, och jag blev positivt överraskad över hur bra den är i dåligt ljus!

Som du själv är inne på så tycker jag inte riktigt att 5D3 motiverar de extra ca 7-12'000 kr (beroende på ny eller begagnad) i dagens läge - särskilt inte om du har en begränsad budget! Jag hade hellre lagt de 10'000 på ett riktigt bra objektiv eller liknande.
Men det är ju jag... ;o)

Alternativet som jag ser det är en 6D - speciellt om du fotar mycket i dåligt ljus.
Båda är vassare än 650D i dåligt ljus, men 6D har lite fördel.

Lycka till!
 

Sianin

Aktiv medlem
Den kamera jag skulle köpa idag av de du listar, och precis har köpt, är 7D2.
Den är relativt ny, snabb, och jag blev positivt överraskad över hur bra den är i dåligt ljus!



Som du själv är inne på så tycker jag inte riktigt att 5D3 motiverar de extra ca 7-12'000 kr (beroende på ny eller begagnad) i dagens läge - särskilt inte om du har en begränsad budget! Jag hade hellre lagt de 10'000 på ett riktigt bra objektiv eller liknande.
Men det är ju jag... ;o)


Lycka till!
Det är just den bedömningen om vad som är bra i dåligt ljus som är så svår för det är absolut största anledningen att någon FF är på listan. Sen visst så skulle vi få bättre vidvinkel på ett (två) av våra objektiv men som sagt att köpa ett vidvinkel till aps-c är inte alltför dyrt.

Vi har idag en bra tele EF 100-400 mk2 vi riktigt älskar den och även om jag våndades över kostnaden så tycker jag nu i efterhand att det var vart det men vem vet jag kanske hade varit lika nöjd med ett tamron eller sigma.

Som tankarna går så om vi köper en 5D3 så måste vi köpa en normalzoom och närmast till hands ligger nog EF 24-105L men redan där har vi en 7D2+vidvinkel (för att komplettera den EF-S 18-135 vi har) och pengar över till en start på ett sigma 18-35 f1.8 också eller något annat.

Samvetet säger att det inte behövs något nytt hus och om det behövs så är en 7D2 helt ok men det ligger och gnager där i bakhuvudet en frågeställning om "blir vi nöjd efter att ha bränt pengarna eller skulle vi bränt lite till och blivit dubbelt så nöjd"

/Huvudbry
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Det är verkligen inte lätt! :eek:)

Jag skulle dock titta på 6D eller 7D2 (eller kanske 70D) och vänta med några månader med 5D Mark ? tills i vår.

Den stora frågan är väl vad du fotograferar mest och vilka egenskaper du prioriterar.

ps. jag är lätt avundsjuk på din 100-400 II ;o)
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag har själv ägt en 6D och den är en fröjd att fota med. Jättebra i dåligt ljus och ger bättre bildkvalité än 7D kamerorna. Tycker den kameran borde vara dyrare med tanke på hur mycket man får för pengarna.

Christian







Hejsan

Skulle vilja ha lite köpråd angående Canon kameror. Idag har vi en Canon 650D med ett EF-S och 3 st EF objektiv. Först kan man ju börja med att säga att om man ska dra det riktigt hårt så klarar vi oss med den utrustning vi har speciellt som vi fortfarande har väldigt mycket att lära oss. Men det finns några punkter som gör att det riktigt kliar i köpa ett hus till fingrarna, mer i mina än min frus!

Några anledningar är att det skulle varit bra med en kamera var när vi är ute samt att vi hade önskat en kamera som är lite bättre att fota med när det är dåligt ljus. Står och väger mellan köpa eller inte, nytt eller begagnat etc. Ett problem med begagnat är att vi bor i den landsende som det tyvärr inte säljs så många begagnade kameror så det alternativet är vi lite kluven på då det inte går att göra affär mellan 4 ögon.

Vi letar en ”allround kamera” vi fotar djur, natur, landskap och vår natthimmel. Vi önskar bättre focus, och bildkvalitet vid dåligt ljus i första hand mot våran 650D.

Vi har tittat mycket och länge på olika hus och velar fram och tillbaka en hel del.
De hus vi tittat på är:

7D – Och har valt bort detta hus då vi inte riktigt ser det som någon större förbättring mot den kamera vi har. Den skulle dock ge oss ett hus var men det i sig själv känns inte som stor anledning nog att köpa ett även om man kan få en begagnad för helt ok pengar.

6D – är ett alternativ men inte det första, skulle ge klara förbättringar på många punkter och ett komplement till vårat nuvarande hus, men av någon anledning känns det inte rätt.

7D mk 2 – Ett tilltalande alternativ där några av dem är foucs, bildhastighet, några av mjukvarufunktionerna verkar trevliga i sig. Det är både plus och minus att det är crop, billigare objektiv på de vi ”saknar” är ett samt att vi inte på en gång måste köpa en normalzoom till den då vi har en redan. Dock undrar vi hur mycket förbättring det skulle ge vi fotografering i dåligt ljus mot vårat 650 hus, samt att det känns lite kaka på kaka.

5D mk 3 – Är tillsammans med 7D2 det alternativ som känns mest rätt. De tickar i många punkter som vi skulle önska dock är det ett dyrt alternativ speciellt då vi också måste köpa en normalzoom samtidigt. Priset gör att här är det begagnat eller grå import som gäller.

Vi tycker själva att det lite står mellan 7D2 och 5D3. Båda tycker vi kan berömmas som allround med lite olika styrka/svaghet inom vårat användningsområde. Den stora frågan är om den prisökningen till 5D3 verkligen skulle ge någon klart motiverad förbättring i våran användning mot 7D2. Det är lite en fråga om FF mot crop även om vi inte riktigt lägger vikten på just den frågeställningen.

Sen kommer det ju någon gång i framtiden att komma en 6D2 och 5D4, och där så kommer en 5D4 med 99.9% säkerhet vara utanför våran prisklass och en 6D2 skulle väll kunna kosta liknade en 5D3 idag och kanske skulle kunna vara ett alternativ, svårbedömt då den inte finns!

Nu är lite tankar ventilerade och komentarer åsikter skulle uppskattas, har du provat och jämfört dessa hus och vad har du för åsikter om dem? Tycker du att vårat resonemang och tankar är riktiga eller är det helt uppåt väggarna tokigt?

/cheers
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Här kan du jämföra brus på olika kameror på olika inställningar och ISO (muspekare över bilden skiftar kamera)

Tex. 7D2 mot 6D på 1600 ISO med standard brusreduktion:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Camera-Noise.aspx?Camera=963&Test=3&ISO=1600&CameraComp=819&TestComp=2&ISOComp=1600

6D är lite vassare som du ser.

6D mot 5D3:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Camera-Noise.aspx?Camera=792&Test=0&ISO=1600&CameraComp=819&TestComp=1&ISOComp=1600

5D3 något lite vassare, men skillnaden är extremt liten.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Sen är det ju så att ditt 100-400 blir betydligt kortare om du går på en fullformatskamera, men du kan ju alltid behålla din 650D om du behöver extra räckvidd :)
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Ja och glöm inte att 6D kostar mycket mindre än mark3an





Här kan du jämföra brus på olika kameror på olika inställningar och ISO (muspekare över bilden skiftar kamera)

Tex. 7D2 mot 6D på 1600 ISO med standard brusreduktion:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Camera-Noise.aspx?Camera=963&Test=3&ISO=1600&CameraComp=819&TestComp=2&ISOComp=1600

6D är lite vassare som du ser.

6D mot 5D3:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Camera-Noise.aspx?Camera=792&Test=0&ISO=1600&CameraComp=819&TestComp=1&ISOComp=1600

5D3 något lite vassare, men skillnaden är extremt liten.
 

Sianin

Aktiv medlem
Tack för svaren och länkarna. Vi hade tidigare tittat på dpreviews test av 7D2 och den iso bilden där.

Vi ska ta en titt på 6D igen och fundera om den AF och hastighet som finns i 7D2 (5D3) verkligen behövs. Anledningen till att 6D valdes bort var mest AF samt att den inte är vädertätad. Dock kan man ifrågasätta viken av bägge då våran 650D har överlevt och det är inte många gånger vi svurit över dess hastighet och AF (Det har dock hänt). Vi ville ha vädertätningen då vi i normalfall besöker Namibia 1 gång per år och alltid tar oss tid för besök i öken och etosha samt nått annat ställe, sen är ju hela Namibia sand och damm :) och så såklart våran egna vinter här. Men vi går ju inte direkt ut i spöregn om det nu inte råkar komma på oss då vi redan är ute.

Anledningen till att vi i första hand började titta på ett nytt/till hus är just fotografering i dåligt ljus och foto av stjärnhimlen så 6D kanske skulle vara helt rätt.

Dock så kan man ju alltid fundera på att vänta tills nya modeller kommer men i 6Ds fall så känns det som att det är iaf 1 år bort då många tycks tro att först ska 1Dx2 ut sedan 5D4 innan de släpper en 6D2, men man vet ju aldrig. En 6D idag spränger ju inte banken helt iaf.

/cheers
 

Worley

Avslutat medlemskap
Uppgraderingsdjävulen blir man aldrig kvitt. Men ett bra botemedel är att tänka igenom vad man verkligen saknar och vad man verkligen behöver.

Till exempel är det faktiskt ofta bättre att fixa ISO-brus i mjukvaran än i kameran. Program som DxO Optics gör det möjligt att fininställa brusreduceringen så att man får en bra balans mellan skärpa och brus.

Om man har en kapabel APS-C kamera, skulle jag säga att nästa logiska steg alltid är en fullformatare, eftersom det öppnar möjligheter som saknas med mindre sensorer.

Autofokus är också ett resultat av samverkan mellan huset och objektivet, så det är inte säkert att det blir bättre bara för att huset har ett mer avancerat af-system. Ofta är det så attt några av de nyare objektiven funkar bra men att äldre objektiv är oförändrade eller tom sämre.

Canons hus börjar bli lite till åren, så det kan nog vara värt att hålla i slantarna och se vad som händer efter nyår.
 

knobloch

Aktiv medlem
6D är vädertätad, men hur pass vädertätad den är vet jag dock inte. Läste nånstans att den är bättre tätad än 5DII men sämre än 5DIII.
 

Sianin

Aktiv medlem
Lite nekro av tråd men när jag letat bland köpa kamera trådarna vill jag ju ofta veta vad som hände i slutändan. Så med det i åtanke tänkte jag bara säga att jag nu äntligen köpt en kamera och det blev en 7dmk2.

Jag har tittat på den nu i snart 6 månader så det var dags :) Att jag valde Crop över FF är av två huvudsakliga anledningar. där den första är pris och den andra möjligheten att "dela grejer med varan". Om jag skulle ha köpt en FF så är först kameran samma pris eller dyrare sedan måste jag direkt köpa minst en normal zoom eller motsvarande fasta objektiv samt i framtiden en vidvinkel. Då vi redan har dessa objektiv till Crop så känns det ekonomiskt bättre att hålla sig till Crop kamera i nuläget. Nu kan ju jag och min fru samsas om alla objektiv då vi har ett kamera hus var nu :)

Jag valde 7D2 med hänsyn till AF, bildhastighet och husets känsla i handen samt vädertätning. Tittade en del på 80D som nu snart släpps och den verkar ha många bra egenskaper och på många vis bättre än 7d2. Valde dock inte den då jag fastnat för 7d2s hus, provade hålla i 70D och den kändes inte lika rätt.

Jag har i nuläget tagit lite provbilder och måste säga att jag är grymt nöjd och tycker bilderna verkar bli avsevärt bättre än våran gamla 650D men jag kanske bara intalar mig det :)

Jag verkligen gillar huset och layouten av knapparna, tycker den är lätt styrd så att säga :) Sökaren är riktigt bra och många trevliga funktioner i kameran. Nu har jag massor att lära mig om AF och lite andra funktioner :)

Cheers
 

Abe Normal

Aktiv medlem
7D2 är ett bra val, det är inget som hindrar att du kompletterar med FF senare. Tycker generellt att 5D3 ger en större flexibilitet, du kan fota med höga ISO-tal och jag tycker objektiven faller bättre på plats, från vidvinkel till normal. Men är det goda ljusförhållanden så spelar det mindre roll vilket hus du väljer.

Mvh
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Ser att jag är lite sen på bollen men dina EF-S objektiv hade ju inte gått att använda på en FF kamera som 5D eller 6D. Nu blev det en 7D mk II så då är det ju bara att köra vidare med samtliga objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Ser att jag är lite sen på bollen men dina EF-S objektiv hade ju inte gått att använda på en FF kamera som 5D eller 6D. Nu blev det en 7D mk II så då är det ju bara att köra vidare med samtliga objektiv.
Stämmer, och bra information att påpeka för de som inte är medvetna om det (lätt att missa).

Appropå detta; någon som vet varför Canon gjorde så här?

På många andra system hos andra tillverkare (Nikon, Sony A-mount, Sony E-mount, Pentax, för att nämna några) så går det ju att mixa friskt emellan FF/småbild och APS-C på både kamerahus och objektiv åt bägge hållen.

Dvs inte bara FF/småbildobjektiv på APS-C-hus som hos Canon, utan även tvärt om - vilket kan funka hyfsat ibland (lite beroende på objektiv och hur mycket man behöver croppa). Nu har jag själv inga APS-C-objektiv i dessa system, men hade jag haft det så hade jag ju uppskattat iaf möjligheten att någon gång kuna sätta ett APS-C-objektiv på ett FF-hus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det går inte därför att Canon valde att ta ut svängarna mer när de konstruerade EF-S som alternativ till EF. I och med den mindre spegeln i en kamera med APS-C sensor kan man låta objektivet sticka in lite längre i kamerakroppen utan att kollidera med spegeln. En del EF-S objektiv utnyttjar detta faktum. De går därför inte att använda på fullformatshus utan att spegeln riskerar att kollidera med bakänden på objektivet.
Vissa EF-S objektiv utnyttjar inte denna möjlighet, utan är enklare bara såtillvida att de inte tecknar ut det större formatet. Men eftersom EF-S är likadant, oavsett om denna möjlighet att sticka längre in i kameran används eller ej, så går de inte heller att montera på fullformatskameror.

Hoppas ni är nöjda med 7D Mark II. Hade det varit jag hade jag stannat hemma från Namibia ett år och köpt en 1DX istället. Men alla är vi olika.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för en väldigt bra förklaring! :)

Nu är jag med på varför det inte går (tyckte först att det var lite skumt då det går på de flesta andra system).
 
ANNONS