Annons

Kände mig lurad av Cyberphoto - löst

Produkter
(logga in för att koppla)

Jockethorne

Aktiv medlem
Hej!
Jag brukar försöka lösa alla diskussioner, klagomål etc direkt med de butiker jag handlar om, men känner nu att jag behöver lite råd. Jag ska försöka vara så objektiv som möjligt och inte låta min irritation och ilska färga min berättelse alltför mycket.

Bakgrund:
Hobbyfotograf som ägde en Sony A7 med en rad fina objektiv. Har även en gammal Canon 350D liggande. Har sedan något år känt sug på att uppgradera.

1 oktober:
Går slentrianmässigt in på Prisjakt.se och söker på priser på Sony A7Rii. Ser att Cyberphoto har lägsta pris på 24999 kronor. Kul! Mycket lägre än vad jag sett den tidigare. Går in på sidan och ser till min stora glädje att de även har en inbyteskampanj. Informationen är MYCKET knapphändig. 3000kr ytterligare rabatt vid inbyte av valfri fungerande systemkamera. "Kontakta oss för mer information" står det. Genomför köpet, märker att jag inte får någon info kring inbyteskampanjen i samband med köpet.

2 oktober:
Blir lite nervös av detta och mailar Cyberphoto. Ringer även Cyberphoto direkt på morgonen och kommer till kundtjänst. De ber om ursäkt för den bristfälliga informationen och supporten går för att prata med säljavdelningen. Efter cirka en minut får jag beskedet: "bara att skicka in kameran, märk kameran med ordernumret" - numret som jag även uppgav i samtalet.

3 oktober:
Jag hade ju som sagt även mailat tidigare på söndagskvällen med frågor om kampanjen. På tisdagen får jag följande svar:

"Hej!

Stod på kampanjen att ring eller maila för mer info, en fungerande digitalkamera ska det vara för att inbyteskampanjen ska gälla. du skickar inbytet och vi drar av för produkten och den skickas till dig.
Med vänliga hälsningar
(tar bort namnet på medarbetaren på Cyberphoto, målet är inte att hänga ut någon)"

Lägger denna dag en Canon 350D på posten, mycket nöjd allt än så länge. Kameran jag beställt finns INTE i lager utan beräknas komma in 6 oktober.

Denna dag säljer jag även min Sony A7 för att ha råd med nya kameran. Säljer den något billigt för att bli av med den snabbt.

4 oktober
Kameran kommer in i lager och skickas.

5 oktober
Nya kameran kommer, superglad. Öppnar den, börjar fotografera, allt är fint.

9 oktober
Mailar Cyberphoto för att kolla att de fått min inbyteskamera och hur de gör med inbytesrabatten. Får då ett svar som jag upplever direkt nonchalant och provocerande:
"Hej!

Kollade inte att du redan gjort en order och den blivit skickad, kampanjen är ju en extra rabatt på produkten och inga pengar betalas ut i sammanband med den.

Ber om uräkt om det inte framgår så klart med kampanjerna att man ska fråga innan beställning så det inte blir fel som i det här fallet"


Nu står jag alltså här idag: blåst på 3000 kronor, kan inte lämna tillbaka min nya kamera som jag köpte då jag öppnat och använt den och min gamla kamera är såld och borta. Ursäkta, men från att ha älskat Cyberphoto och handlar ALLT därifrån, alltifrån mina egna kameror, familjens kameror och till och med fått över skolan jag jobbar på att handla utrustning från dem till att nu vilja säga upp all kontakt med företaget.

Hur kan jag gå vidare med detta? Överreagerar jag eller vad tycker ni? Det är så himla konstigt bemötande, jag är verkligen den kunden som gått och recenserat CP på diverse sajter med högsta betyg för att de alltid varit så lösningsinriktade. Har jag tolkat något fel?
 
Senast ändrad:

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hej!
Jag brukar försöka lösa alla diskussioner, klagomål etc direkt med de butiker jag handlar om, men känner nu att jag behöver lite råd. Jag ska försöka vara så objektiv som möjligt och inte låta min irritation och ilska färga min berättelse alltför mycket.

Bakgrund:
Hobbyfotograf som ägde en Sony A7 med en rad fina objektiv. Har även en gammal Canon 350D liggande. Har sedan något år känt sug på att uppgradera.

1 oktober:
Går slentrianmässigt in på Prisjakt.se och söker på priser på Sony A7Rii. Ser att Cyberphoto har lägsta pris på 24999 kronor. Kul! Mycket lägre än vad jag sett den tidigare. Går in på sidan och ser till min stora glädje att de även har en inbyteskampanj. Informationen är MYCKET knapphändig. 3000kr ytterligare rabatt vid inbyte av valfri fungerande systemkamera. "Kontakta oss för mer information" står det. Genomför köpet, märker att jag inte får någon info kring inbyteskampanjen i samband med köpet.

2 oktober:
Blir lite nervös av detta och mailar Cyberphoto. Ringer även Cyberphoto direkt på morgonen och kommer till kundtjänst. De ber om ursäkt för den bristfälliga informationen och supporten går för att prata med säljavdelningen. Efter cirka en minut får jag beskedet: "bara att skicka in kameran, märk kameran med ordernumret" - numret som jag även uppgav i samtalet.

3 oktober:
Jag hade ju som sagt även mailat tidigare på söndagskvällen med frågor om kampanjen. På tisdagen får jag följande svar:

"Hej!

Stod på kampanjen att ring eller maila för mer info, en fungerande digitalkamera ska det vara för att inbyteskampanjen ska gälla. du skickar inbytet och vi drar av för produkten och den skickas till dig.
Med vänliga hälsningar
(tar bort namnet på medarbetaren på Cyberphoto, målet är inte att hänga ut någon)"

Lägger denna dag en Canon 350D på posten, mycket nöjd allt än så länge. Kameran jag beställt finns INTE i lager utan beräknas komma in 6 oktober.

Denna dag säljer jag även min Sony A7 för att ha råd med nya kameran. Säljer den något billigt för att bli av med den snabbt.

4 oktober
Kameran kommer in i lager och skickas.

5 oktober
Nya kameran kommer, superglad. Öppnar den, börjar fotografera, allt är fint.

9 oktober
Mailar Cyberphoto för att kolla att de fått min inbyteskamera och hur de gör med inbytesrabatten. Får då ett svar som jag upplever direkt nonchalant och provocerande:
"Hej!

Kollade inte att du redan gjort en order och den blivit skickad, kampanjen är ju en extra rabatt på produkten och inga pengar betalas ut i sammanband med den.

Ber om uräkt om det inte framgår så klart med kampanjerna att man ska fråga innan beställning så det inte blir fel som i det här fallet"


Nu står jag alltså här idag: blåst på 3000 kronor, kan inte lämna tillbaka min nya kamera som jag köpte då jag öppnat och använt den och min gamla kamera är såld och borta. Ursäkta, men från att ha älskat Cyberphoto och handlar ALLT därifrån, alltifrån mina egna kameror, familjens kameror och till och med fått över skolan jag jobbar på att handla utrustning från dem till att nu vilja säga upp all kontakt med företaget.

Hur kan jag gå vidare med detta? Är jag "hemmablind" eller vad tycker ni?
Hängde inte riktigt med i turerna där , men ett sätt är väl att klargöra för företaget att : Nu är det krig! Berätta för dem att du tänker sprida detta på alla förekommande fotositer , och i synnerhet fotosidan.se som är en väl respekterad sida. Gissningsvis kommer de att dra öronen åt sig och backa i ditt fall. De vill under alla omständigheter INTE ha negativ PR , och kommer således att gå dig till mötes får man hoppas. Så skulle jag gjort om jag drev ett företag i den storleken för att inte förlora kunder.
 

Kisco

Aktiv medlem
Känsligt att sitta som domare.....

Jag hade innan köpet verifierat inbytet och i mitt fall är det lätt att vara efterklok.
Jag tycker du ska kolla med reklamationsnämnden vad som gäller i ditt fall.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Hej, tror inte de lurat dig. Det du uppgett är som jag föstått din text av köpinformarionen att du skall ta kontakt innan köp.

Vad jag förstår är det inte butiken utan i ditt fall sony sverige som står för inbytet och de extra 3000kr

Fast det borde vara tydligare, // Jörgen


Hej!
Jag brukar försöka lösa alla diskussioner, klagomål etc direkt med de butiker jag handlar om, men känner nu att jag behöver lite råd. Jag ska försöka vara så objektiv som möjligt och inte låta min irritation och ilska färga min berättelse alltför mycket.

Bakgrund:
Hobbyfotograf som ägde en Sony A7 med en rad fina objektiv. Har även en gammal Canon 350D liggande. Har sedan något år känt sug på att uppgradera.

1 oktober:
Går slentrianmässigt in på Prisjakt.se och söker på priser på Sony A7Rii. Ser att Cyberphoto har lägsta pris på 24999 kronor. Kul! Mycket lägre än vad jag sett den tidigare. Går in på sidan och ser till min stora glädje att de även har en inbyteskampanj. Informationen är MYCKET knapphändig. 3000kr ytterligare rabatt vid inbyte av valfri fungerande systemkamera. "Kontakta oss för mer information" står det. Genomför köpet, märker att jag inte får någon info kring inbyteskampanjen i samband med köpet.

2 oktober:
Blir lite nervös av detta och mailar Cyberphoto. Ringer även Cyberphoto direkt på morgonen och kommer till kundtjänst. De ber om ursäkt för den bristfälliga informationen och supporten går för att prata med säljavdelningen. Efter cirka en minut får jag beskedet: "bara att skicka in kameran, märk kameran med ordernumret" - numret som jag även uppgav i samtalet.

3 oktober:
Jag hade ju som sagt även mailat tidigare på söndagskvällen med frågor om kampanjen. På tisdagen får jag följande svar:

"Hej!

Stod på kampanjen att ring eller maila för mer info, en fungerande digitalkamera ska det vara för att inbyteskampanjen ska gälla. du skickar inbytet och vi drar av för produkten och den skickas till dig.
Med vänliga hälsningar
(tar bort namnet på medarbetaren på Cyberphoto, målet är inte att hänga ut någon)"

Lägger denna dag en Canon 350D på posten, mycket nöjd allt än så länge. Kameran jag beställt finns INTE i lager utan beräknas komma in 6 oktober.

Denna dag säljer jag även min Sony A7 för att ha råd med nya kameran. Säljer den något billigt för att bli av med den snabbt.

4 oktober
Kameran kommer in i lager och skickas.

5 oktober
Nya kameran kommer, superglad. Öppnar den, börjar fotografera, allt är fint.

9 oktober
Mailar Cyberphoto för att kolla att de fått min inbyteskamera och hur de gör med inbytesrabatten. Får då ett svar som jag upplever direkt nonchalant och provocerande:
"Hej!

Kollade inte att du redan gjort en order och den blivit skickad, kampanjen är ju en extra rabatt på produkten och inga pengar betalas ut i sammanband med den.

Ber om uräkt om det inte framgår så klart med kampanjerna att man ska fråga innan beställning så det inte blir fel som i det här fallet"


Nu står jag alltså här idag: blåst på 3000 kronor, kan inte lämna tillbaka min nya kamera som jag köpte då jag öppnat och använt den och min gamla kamera är såld och borta. Ursäkta, men från att ha älskat Cyberphoto och handlar ALLT därifrån, alltifrån mina egna kameror, familjens kameror och till och med fått över skolan jag jobbar på att handla utrustning från dem till att nu vilja säga upp all kontakt med företaget.

Hur kan jag gå vidare med detta? Överreagerar jag eller vad tycker ni? Det är så himla konstigt bemötande, jag är verkligen den kunden som gått och recenserat CP på diverse sajter med högsta betyg för att de alltid varit så lösningsinriktade. Har jag tolkat något fel?
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Förlåt om originalinlägget är rörigt.

Som sagt, fanns knappt någon information på hemsidan om inbyteskampanjen. Beställde därför kameran, mailade om mer information och blev lovad dagen efter köpet att inbyteskampanjen skulle gälla, på både mail och telefon. På såväl telefon som mail bad de om ursäkt för den oklara infon men bad mig skicka in min inbyteskamera.

Jag valde därför att INTE avbeställa eller ens fundera på att inte öppna kameran när den kom.

Igår, måndag, menar de att man skulle kontaktat dem innan köpet, trots att de på mail och telefon sagt att de kunde lösa det. Jag blir tokig, varför gav de då en helt annan information två gånger och ber mig sonika att skicka in kameran.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Hej, tror inte de lurat dig. Det du uppgett är som jag föstått din text av köpinformarionen att du skall ta kontakt innan köp.

Vad jag förstår är det inte butiken utan i ditt fall sony sverige som står för inbytet och de extra 3000kr

Fast det borde vara tydligare, // Jörgen
Hej! Jag vet, jag befarade att det var en sån kampanj, därför jag både ringde och mailade dagen efter köpet och blev tillsagd att det bara var att skicka in kameran, de löser det.

I senaste svaret ber de om ursäkt för att inte ha läst mina mail noggrant och för att ha varit otydliga på hemsidan.

(Och tag för att du tagit dig tid, all feedback är välkommen)
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Därför tycker jag du ska kontakta reklamationsnämnden...
Ja, det blir nog att göra så imorgon. Problemet är att jag inte vill genomföra någon reklamation då jag under väntan på nya Sony A7Rii gjorde mig av med min gamla kamera för att ha råd med nya. Reklamerar jag Sony A7Rii så står jag där utan kamera. Suck.

Tack för tipsen!
 

Kisco

Aktiv medlem
Lider med dig...å andra sidan om du tycker du är felaktigt behandlad, (vilket jag kan tycka baserat på det du skriver) ska du gå full in. Dvs... ge dig inte och spara mailkonversationerna.
 

oXo

Aktiv medlem
Förlåt om originalinlägget är rörigt.

Som sagt, fanns knappt någon information på hemsidan om inbyteskampanjen. Beställde därför kameran, mailade om mer information och blev lovad dagen efter köpet att inbyteskampanjen skulle gälla, på både mail och telefon. På såväl telefon som mail bad de om ursäkt för den oklara infon men bad mig skicka in min inbyteskamera.

Jag valde därför att INTE avbeställa eller ens fundera på att inte öppna kameran när den kom.

Igår, måndag, menar de att man skulle kontaktat dem innan köpet, trots att de på mail och telefon sagt att de kunde lösa det. Jag blir tokig, varför gav de då en helt annan information två gånger och ber mig sonika att skicka in kameran.
Skippa hotet med att starta krig, det brukar bara få motsatt effekt.
Var saklig i din kontakt och informera om att du tagit kontakt med dem och de informerat dig om att kampanjen skulle gälla och att de bad dig skicka in din inbyteskamera.
Se om du kan få tag i ansvarig för kundservice eller säljchefen alternativt VD och ta det med någon av dessa.
https://www.cyberphoto.se/om-oss
Med vänlig hälsning Mattias
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Skippa hotet med att starta krig, det brukar bara få motsatt effekt.
Var saklig i din kontakt och informera om att du tagit kontakt med dem och de informerat dig om att kampanjen skulle gälla och att de bad dig skicka in din inbyteskamera.
Se om du kan få tag i ansvarig för kundservice eller säljchefen alternativt VD och ta det med någon av dessa.
https://www.cyberphoto.se/om-oss
Med vänlig hälsning Mattias
Jag har själv jobbat i butik och lovat mig själv att inte vara den som går ut i sociala medier utan vill tro att allt går att lösa med trevligt bemötande. Jag testar denna väg först tror jag. Jag la en kritisk recension på Facebook idag som jag tog bort nyss och testar en vända till med trevligt bemötande. Alla är värda en chans till.

Tack för rådet, jag börjar på detta sätt. Känns mest förenligt med den jag är.
 

sears

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt. Var det en kampanj på Sonyn? Och du försökte få ytterligare en kampanj rabatt? Hade de missat att skriva "Kan ej kombineras med andra kampanjer"? Eller vad handlar det om?

Ps. hoppas det löser sig.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Ring Cyberphoto igen och be att får prata med Tobias Lehtinen. Jag skulle bli förvånad om det inte går att lösa. Nej, jag känner inte honom, men jag har sett honom hantera andra problem på väldigt bra sätt.
 

Cope1

Aktiv medlem
Förlåt om originalinlägget är rörigt.

Som sagt, fanns knappt någon information på hemsidan om inbyteskampanjen. Beställde därför kameran, mailade om mer information och blev lovad dagen efter köpet att inbyteskampanjen skulle gälla, på både mail och telefon. På såväl telefon som mail bad de om ursäkt för den oklara infon men bad mig skicka in min inbyteskamera.

Jag valde därför att INTE avbeställa eller ens fundera på att inte öppna kameran när den kom.

Igår, måndag, menar de att man skulle kontaktat dem innan köpet, trots att de på mail och telefon sagt att de kunde lösa det. Jag blir tokig, varför gav de då en helt annan information två gånger och ber mig sonika att skicka in kameran.
Du har ju fått bekräftat både via mail samt muntligt avtal om att kampanjen ska gälla. Det kan dom inte backa ifrån då te x även muntliga avtal gäller.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt. Var det en kampanj på Sonyn? Och du försökte få ytterligare en kampanj rabatt? Hade de missat att skriva "Kan ej kombineras med andra kampanjer"? Eller vad handlar det om?

Ps. hoppas det löser sig.
Ja, det var två kampanjer igång på söndagen på Sony A7Rii


- Prissänkning 5000kr. Denna rabatt fick jag.
- Inbyteskampanj - få 3000kr rabatt om du byter in din gamla systemkamera*". Denna rabatt fick jag inte.

Problemet är bara: det fanns INGEN information med krav eller villkor. Stod bara: kontakta oss för mer information. Jag gjorde det direkt på mail på söndag kväll och även telefon dagen efter. Fick då beskedet att allt var i sin ordning. Samma kampanjer finns nu fast för andra kameror, med samma tunna information. Kampanjerna går givetvis att kombinera: problemet är att de först gett klartecken och efter att jag fått min nya kamera, sålt min gamla, använt nya kameran etc så backar de "ber om ursäkt för att vi läst dina mail dåligt, det är oklart i kampanjtexten men du måste kontakta oss INNAN" i stort sett. Jag hade kunnat köpa det svaret, men då hade jag behövt det direkt så jag inte hunnit sälja min gamla kamera och avbeställt den nya.

Man kan se liknande kampanjer idag och hur tunna de är på information. Man trycker på bilden och kommer då direkt till själva "köpsidan", absolut inga villkor, mer info etc. Titta gärna själva på:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kampanjer

Kampanjerna är fantastiska, kanske därför jag känner mig så besviken.
 

iSolen.se

Guest
Ja, det var två kampanjer igång på söndagen på Sony A7Rii


- Prissänkning 5000kr. Denna rabatt fick jag.
- Inbyteskampanj - få 3000kr rabatt om du byter in din gamla systemkamera*". Denna rabatt fick jag inte.

Problemet är bara: det fanns INGEN information med krav eller villkor. Stod bara: kontakta oss för mer information. Jag gjorde det direkt på mail på söndag kväll och även telefon dagen efter. Fick då beskedet att allt var i sin ordning. Samma kampanjer finns nu fast för andra kameror, med samma tunna information. Kampanjerna går givetvis att kombinera: problemet är att de först gett klartecken och efter att jag fått min nya kamera, sålt min gamla, använt nya kameran etc så backar de "ber om ursäkt för att vi läst dina mail dåligt, det är oklart i kampanjtexten men du måste kontakta oss INNAN" i stort sett. Jag hade kunnat köpa det svaret, men då hade jag behövt det direkt så jag inte hunnit sälja min gamla kamera och avbeställt den nya.

Man kan se liknande kampanjer idag och hur tunna de är på information. Man trycker på bilden och kommer då direkt till själva "köpsidan", absolut inga villkor, mer info etc. Titta gärna själva på:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kampanjer

Kampanjerna är fantastiska, kanske därför jag känner mig så besviken.
Om det låter för bra för att var sant är det ofta så. Att dubbla kampanjer ska gälla är väldigt ovanligt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Känns som att du har blivit dåligt informerad och det hela faller på Cyberfoto. Om du sparat mejlkonversationen samt en skärmdump på erbjudandet, tror jag att du kan gå vinnande ur denna konflikt. Under alla omständigheter förefaller det (utifrån mitt perspektiv) att du fått väldigt bristfällig information.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Om det låter för bra för att var sant är det ofta så. Att dubbla kampanjer ska gälla är väldigt ovanligt.
Nja, att båda kampanjerna gällde är inget snack om saken. bara några dagar senare körde de denna:

https://www.facebook.com/cyberphoto/photos/a.239019309459060.74814.221003771260614/1837932932901015/?type=3&theater

Canon 5Ds - prissänkt JUST DÅ till 24990 och sedan 4000kr Inbyteskampanj utöver det. kollar man i kommentarstråden där är de också väldigt tillmötesgående med att förlänga kampanjen etc. Idag är bara inbyteskampanjen igång, inte prissänkningskampanjen
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det du gör just nu har säkerligen viss effekt på utgången. Tycker personligen att Cyberphoto gjort fel här och att du skall ha dina 3000 kr.

Själv startade jag för några år sedan krig med Nikon angående en D800 som var inne på service 2 ggr för dålig autofokus. Något jag också tyckte mig bevisa för serviceverkstaden. De höll inte med och började dessutom köra med någon slags härskarteknik i att sluta svara på mail samt fördröja ärendet. Jag kopierade mailsvar och la ut på FS. Beskrev sakligt och aggressivt hur jag tänkte låta saken växa på FS och andra sociala medier. Det slutade med att jag istället för min D800 fick en helt ny D800E. Bad om returkvitto för min defekta D800 så de kunde få tillbaka den. Kom aldrig något och efter 2 år ca sålde jag den för en billig peng till en kompis

Men skall tilläggas. Min rekomendation är att du börjar med den artiga varianten först. Oftast funkar den bra. I mitt fall handlade det nog mycket om att Nikon inte ville erkänna att många D800 var behäftade med fokusfel som de hade väldigt svårt att åtgärda
 

PMD

Aktiv medlem
Hängde inte riktigt med i turerna där , men ett sätt är väl att klargöra för företaget att : Nu är det krig!
Nej, det är verkligen inte ett bra sätt att lösa ett problem av det slag som TS har redovisat. Någon slags förhandling som leder till en lösning som båda parter kan vara nöjda med är mycket bättre.
 
ANNONS