Annons

Lightroom 3 - skärpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Om du under Image Sizing i Export fönstret väljer Width and Height så kommer LR att förminska bilden till antingen det du anget somn bredd eller höjd beroende på om det är en liggande eller stående bild och ändra motsvarande dimension så att proportionerna behålls. (Jag kör engelsk version så jag vet inte hur det är översatt till svenska)
Ok, så om jag exempelvis vill ha 1200*800 så kommer den att köra detta på liggande bilder och 800*1200 på stående? Ja i sådana fall var det ju inte så krångligt.. ;)
 

balan

Aktiv medlem
Under "Bibliotek" - "snabbframkallning" hittar jag "beskärningsproportion" men ingenting under "framkalla".
Gå in i framkallningsmodulen genom att klicka på Framkalla (Develop) uppe till höger eller klicka helt enkelt på snabbkommandot "d". Alldeles under histogrammet uppe till höger hittar du beskärningsverktyget. Beskärningsverktyget når du också med snabbkommandot "r". Där kan du ställa in proportionerna.

Mvh
Bertil

PS. Hur vore det om du botaniserade under "Hjälp" för att få lite information om hur programmet används? ;-). DS
 

Pippo

Aktiv medlem
Tack för hjälpen. Har skaffat en bok om programmet men har ännu inte hunnit sätta mig in i den.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Ok, så om jag exempelvis vill ha 1200*800 så kommer den att köra detta på liggande bilder och 800*1200 på stående? Ja i sådana fall var det ju inte så krångligt.. ;)
Då ska du vid exporten ange 1200 x 1200 pixlar som bildstorlek, med alternativet "bredd och höjd" valt. Då blir båda måtten max 1200p, så om du har en liggande bild blir bredden 1200p, och om den är stående blir höjden 1200p. Den andra sidan blir vad den blir beroende på proportionerna på bilden.

Angående skärpningen, så har jag ändrat min standarinställning för skärpning till:
Mängd: 30
Radie: 1,0
Detalj: 25
Maskning: 30

Jag brukar dock ofta justera dessa bild för bild, drar ofta upp både mängd och maskning lite mer till omkring 50, men det beror på bilden.

Ett tips är att hålla ner alt-tangenten när du justerar grundskärpningen (i 100%) så ser du tydligare vad du gör.
 

Pippo

Aktiv medlem
Dubbeltack till er alla.

Vg skärpningen har jag fått till denna nu i och med att det går att skärpa upp det lite ytterligare i exporteringen, men jag återkommer nog med några hundra frågor till innan jag börjar behärska programmet.

Ah, just det, en siiiiista fråga (för kvällen iaf). Vad var det där med förstora / inte förstora i exportfönstret?
 

balan

Aktiv medlem
Ah, just det, en siiiiista fråga (för kvällen iaf). Vad var det där med förstora / inte förstora i exportfönstret?
Om du har skrivit in t.ex. 1200*1200 pixlar för önskad största storlek och din bild enbart är 400 pixlar så kommer den inte att förstoras om du markerat "förstora ej". Annars förstoras din bild till din önskade maxstorlek. Normalt vill man nog enbart förminska bilder vid export.
Mvh
Bertil
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det är just det jag menar, även om det kanske inte framgår så tydligt. Grundskärpan är helt OK när man väl får kläm på de olika inställningarna för olika bildtyper. Det är slutskärpan vid export till webbformat som jag inte tycker räcker till. Utgångsläget är samma för alla tre exemplen men slutresultatet blir (enligt mig) sämre med Lightrooms exportmodul än med PS. Jag har testat högsta exportskärpan på samma exempel och den når inte high pass-metoden i PS den heller, även om den är lite närmare. I de flesta fallen är dock Lightroom fullt tillräckligt, men om man vet att det skulle bli Liiite bättre med PS så vill i alla fall jag göra vad jag kan för att få ut max.
Nu vet jag inte vilken typ av slutskärpa du eftersträvar, men min erfarenhet är att Lightroom inte sällan kan "överskärpa" bilder vid export vid maxinställningen.
 

Pippo

Aktiv medlem
Om du har skrivit in t.ex. 1200*1200 pixlar för önskad största storlek och din bild enbart är 400 pixlar så kommer den inte att förstoras om du markerat "förstora ej". Annars förstoras din bild till din önskade maxstorlek. Normalt vill man nog enbart förminska bilder vid export.
Mvh
Bertil
Ok, tack Bertil. Då hänger jag med.
 

erro.se

Aktiv medlem
Tänk på att beskärning i framkalla-modulen är något helt annat än bildstorlek i Export-dialogen. Är du med på det?

Vill du ha ett antal bilder (varierande liggande/stående) som passar som skrivbordsbakgrund på en skärm som har 1200*800 pixlar så är det i Export som du fixar det. Ange bildstorlek till 1200*800 så kommer bilderna att passa inom dessa mått. En stående bild kommer då bara bli 800 pixel hög, och förstås ännu smalare.
 

KallisKling

Aktiv medlem
Använd "Lång sida" och bestäm en längd på den...då blir både stående och liggande rätt...tex 800x600...då blir alla långsidor 800 pixlar...
 

erro.se

Aktiv medlem
Använd "Lång sida" och bestäm en längd på den...då blir både stående och liggande rätt...tex 800x600...då blir alla långsidor 800 pixlar...
Fast då blir ju även liggande bilder 800 på längsta sidan. Dumt kanske om man nu har 1200*800 att tillgå. Sätter du längsta sidan till 800 så blir liggande bilder typ 800*500 och stående 500*800. Det är förstås bra om man vill att alla bilder faktiskt ska bli lika stora.

Om man däremot vill fylla skärmen med bilden, då är det bättre att ange inom vilken "ram" man vill att bilden ska passa vad gäller bredd och höjd. När jag exporterar bilder till min skrivbordsbakgrund så anger jag 1920*1200 eftersom det är vad min skärm är inställd på. Bilderna blir då så stora som de kan bli inom dessa mått, oavsett stående, liggande eller andra beskurna proportioner.

Men nu är vi ju en bit ifrån trådskaparens fråga om skärpa.....
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Väcker liv i tråden...

Hej!

Det här med att skärpa bilder är rätt nytt för mig, men tänkte att jag skulle försöka börja göra det...

Om jag nu har en massa bilder som är färdigredigerade i LR men jag vill lägga på skärpa *innan* jag går till export - finns det något smidigt sätt att göra det i stora schok/synkat, utan att i ändra mina redigeringar i övrigt? Är det bara att markera t.ex. alla porträttbilder och lägga på skärpan och sedan markera alla landskapsbilder och lägga på den skärpan? Har testat att göra så ibland men det är bara den första markerade bilden det händer något på - gör jag fel eller går det inte att göra så?

Hur gör jag annars? Albumet jag tänkte börja med är väldigt blandat - och jag har liksom redan ljusterat vitbalans, kontrast, gjort vissa sv/v-konverteringar etc för varje enskild bild. Så jag vill inte bara synka alla bilder i sin helhet - jag vill ju att de behåller sina unika redigeringar - bara att de skärps.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter, tack för hjälpen!

/Eric
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej!

Det här med att skärpa bilder är rätt nytt för mig, men tänkte att jag skulle försöka börja göra det...

Om jag nu har en massa bilder som är färdigredigerade i LR men jag vill lägga på skärpa *innan* jag går till export - finns det något smidigt sätt att göra det i stora schok/synkat, utan att i ändra mina redigeringar i övrigt? Är det bara att markera t.ex. alla porträttbilder och lägga på skärpan och sedan markera alla landskapsbilder och lägga på den skärpan? Har testat att göra så ibland men det är bara den första markerade bilden det händer något på - gör jag fel eller går det inte att göra så?

Hur gör jag annars? Albumet jag tänkte börja med är väldigt blandat - och jag har liksom redan ljusterat vitbalans, kontrast, gjort vissa sv/v-konverteringar etc för varje enskild bild. Så jag vill inte bara synka alla bilder i sin helhet - jag vill ju att de behåller sina unika redigeringar - bara att de skärps.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter, tack för hjälpen!

/Eric
Det går att "synka" redigeringar i LR. Man kan då välja vilken typ av redigering man vill skal ingå. Jag har inte LR framför mig men om jag minns rätt så är stegen i princip.

1) Gör redigeringen på en bild.

2) Markera flera bilder i "remsan"

3) Klicka på knappen "Sync" och välj vad som skall synkroniseras

En annan variant är att göra en "preset" med de skärpningar du vill ha och sedan apllicera den för varje bild.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Det går att "synka" redigeringar i LR. Man kan då välja vilken typ av redigering man vill skal ingå. Jag har inte LR framför mig men om jag minns rätt så är stegen i princip.

1) Gör redigeringen på en bild.

2) Markera flera bilder i "remsan"

3) Klicka på knappen "Sync" och välj vad som skall synkroniseras

En annan variant är att göra en "preset" med de skärpningar du vill ha och sedan apllicera den för varje bild.
Aha-upplevelse! Nu sitter jag inte framför LR men visst borde man kunna bara välja skärpeinställningarna under sync? Fantastiskt i så fall - att jag inte kom på det själv... Tack!

/Eric
 
ANNONS