Annons

Sortering av bilder i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseJonsson

Aktiv medlem
Hej

Jag har en massa bilder som jag har utspritt i mappar och diskar. Nu ska jag få en ny dator med bättre prestanda och även Master Collection. Min tanke nu är att lägga över bilderna till den nya datorn, via Lightroom, och på så sätt (till slut) få lite ordning (sortera, slänga osv)!
Våra datatekniker gav rådet att vi tar den gamla HD och sätter i den i den nya datorn, så den blir intern, så det går snabbare, och det lät bra. MEN, de är inte kunniga i programmet och när jag tittar på tutorials verkar det som att man inte importerar in bilder då, utan bara addar dem till collections, när de redan ligger på en (i så fall) intern disk, istället för en extern? Är det smartare att lägga en sladd mellan den gamla datorn och den nya och istället importera bilderna? Råd mottas gärna, så att jag inte gör bort mig nu när jag har en möjlighet att till slut få ordning på mina bilder på snabbaste, effektivaste sättet (snabbhet och effektivitet kanske inte går hand i hand här, eller?).

Mvh

Bosse
 

balan

Aktiv medlem
LR. Intern eller extern hårddisk

Hej

Våra datatekniker gav rådet att vi tar den gamla HD och sätter i den i den nya datorn, så den blir intern, så det går snabbare, och det lät bra. MEN, de är inte kunniga i programmet och när jag tittar på tutorials verkar det som att man inte importerar in bilder då, utan bara addar dem till collections, när de redan ligger på en (i så fall) intern disk, istället för en extern?

Dina datatekniker har rätt. Det blir snabbare att köra via en intern disk i stället för en extern. Och, när du importerar bilderna därifrån så hamnar de inte i en samling. Samlingar (eng. collections) är någt som du själv väljer att organisera vissa bilder i, efteråt. En och samma fysisk bild, kan förekomma i många olika samlingar. Det som är viktigt är vilken grundstruktur du väljer att organisera bilderna i. Själv importerar jag alltid bilderna till mappstrukturen År (2014), Månad (2014-02), Dag (2014-02-21). För mig är denna struktur vettigast i det långa loppet.

A och O är ju dessutom att ge varje bild vettiga nyckelord så att du har lätt att söka reda på dem.
 

reboot81

Aktiv medlem
LR kan vid import antingen flytta eller kopiera bilder till en ny plats eller så kan välja Lägga till och behålla bildfilen på sin ursprungliga plats. Jag rekommenderar att du väljer kopiera till en ny mapp(struktur). Tex Huvudmapp/år/månad/dag.

Jag hade satsat på ny hårdisk och kopierat över från den gamla, skulle något gå snett har du den gamla kvar som backup.
 

erro.se

Aktiv medlem
Ur LR's synvinkel spelar det alltså ingen roll om bilderna ligger på en intern eller extern disk. Eller om du har bilder spridda på diverse olika diskar, kanske t.o.m. på diskar som för tillfället inte ens är inkopplade. All information om bilderna, och tumnaglar som visar bilderna, sparas i LR's databas (katalog som det kallas i LR).

Däremot kanske det inte är särskilt praktiskt att ha bilder spridda hur som helt, eller på många diskar. De flesta förordar nog att ha alla bilder på en disk, och helst då en intern eftersom den (i allmänhet) är snabbare än en extern.

Och de flesta förordar nog att man lagrar sina bilder i en datumbaserad mappstruktur på nåt sätt, t.ex. ÅÅÅÅ/MM/DD. Och att man har hela denna struktur under en topp-mapp, t.ex. C:/foto/2014/02/21 för dagens bilder. LR kan fixa den där strukturen åt dig automatiskt när du importerar bilder om du vill. Det enda du behöver göra är att skapa C:/foto en gång,och sen välja ett lämligt datum-mapp-format.

Det viktigaste är dock att LR's databas (katalogen) ligger på en snabb intern disk (kanske gärna en SSD) eftersom det är databasen som läses och skrives till hela tiden.

Och när man väl har importerat bilder till LR så låter man de ligga i de mappar de ligger. man ska absolut inte hålla på att flytta eller döpa om filer eller mappar utanför LR. För då tappar LR kopplingen till bilderna. Känner man att man behöver flytta eller döpa om ändå, så gör man det inifrån LR.

Men man ska inte behöva göra sådant, eftersom LR innehåller en massa andra metoder för att hitta, sortera och filtrera bilder. Främst med hjälp av metadata som nyckelord, EXIF-data, GPS-koordinater o.s.v.

Och sen kan du även skapa samlingar (statiska/manuella eller dynamiska/automatiska).

En bild kan bara lagras i en enda mapp, men den kan ha oändligt antal metadata, tillhöra en massa olika samlingar o.s.v.
 

BosseJonsson

Aktiv medlem
Jag hade satsat på ny hårdisk och kopierat över från den gamla, skulle något gå snett har du den gamla kvar som backup.
Precis det jag ska göra:). Men som det såg ut så fanns bara alternativet "add" när man hade bilderna intern, inte "Copy", " Copy as DNG", eller "move",

Tack för råd, ska göra detta lugnt och strategiskt och försöka att inte göra det krångligt för mig;-)!

Men som det verkar spelar det ingen roll alltså? Det man gör är egentligen bara att öppna upp de mappar man har (oavsett externt eller internt) och sätter igång och ger sökord och placerar i samlingar?

Det viktiga för mig, nu när jag får en ny dator med mycket bättre prestanda och lagringsutrymme, är just att samla ihop alla bilder på ett ställe (samt ha en back-up i en extern), samt att få en organisation som gör att jag enkelt kan hitta bilderna när jag behöver dem.

Bosse
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ett tips i all välmening: teckna en enmånadsprenumeration på Moderskeppet Guld och titta igenom Mattias Sjöbergs "LR5 från början", alt Patrik Larssons "Organisera i LR5", så kommer många frågetecken att rätas ut.

http://guld.moderskeppet.se/
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är viktigt att förstå konceptet att LR jobbar mot en databas, och det därför måste ske en import av bilder till LR. Du kan inte bläddra runt på måfå på hårdisken med LR, utan LR måste först göras medvetet om att bilder finns, och var. Det betyder också att LR bara känner till de bilder som du faktiskt har sett till att LR ska känna till. Och att all hantering av dessa bilder ska ske inne i LR, inte ute i Utforskaren/Finder.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har ett närstående problem med LR 5.3.

PÅ min dator har jag en HDD med kataloger för år och underkataloger med månader där bilderna ligger. Alla bilder är i RAW-format utan några enstaka som också har en .DNG-kopia (bilder tagna med Voigtländer 21mm).

I mappen \2014\01jan ligger dessa .DNG ihop med sina respektive RAW bilder men i mappen \2014\02feb har dessa DNG-kopior hamnat sist. Jag har stångat pannan blodig mot bildskärmen nu efter att förgäves ha letat efter någon funktion i LR där jag kan få till en visning i namnordning men inte hittat någon. Vad har hänt och hur rättar jag till detta? Någon som har tips?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har ett närstående problem med LR 5.3.

PÅ min dator har jag en HDD med kataloger för år och underkataloger med månader där bilderna ligger. Alla bilder är i RAW-format utan några enstaka som också har en .DNG-kopia (bilder tagna med Voigtländer 21mm).

I mappen \2014\01jan ligger dessa .DNG ihop med sina respektive RAW bilder men i mappen \2014\02feb har dessa DNG-kopior hamnat sist. Jag har stångat pannan blodig mot bildskärmen nu efter att förgäves ha letat efter någon funktion i LR där jag kan få till en visning i namnordning men inte hittat någon. Vad har hänt och hur rättar jag till detta? Någon som har tips?
Inte riktigt säker på att jag hänger med. DNG är ju ett RAW-format.

När du är i Lightroom kan du välja hur du vill sortera bilderna, filnamn, tidpunkt etc. Det finns en liten drop-down nere vid filmstripen. Om du lägger bilderna i en samling kan du sortera bilderna fritt genom att dra och släppa dem där du vill ha dem.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Så här är det:

Jag tar en bild med Sony a7R och Voigtländer mätsökaroptik 21mm. Bilden får då magentaband på kortsidorna. Jag exporterar då RAW-bilden till DNG-format och korrigerar färgsticken i CornerFix och sparar som ny DNG-fil som jag återimporterar i Lightroom. I januari hamnade då denna återimporterade bild bredvid sin originalfil. I februari hamnade dessa sist.

Någon drop-down där jag kan sortera på filnamn hittar jag inte. Båda månaderna har samma inställningar , eller så hittar jag inte den inställning som skulle ge olika sortering.
 

AFJ

Aktiv medlem
Någon drop-down där jag kan sortera på filnamn hittar jag inte. Båda månaderna har samma inställningar , eller så hittar jag inte den inställning som skulle ge olika sortering.
Gå till Library, I nedre delen, ovanför film-strip men under bildvisningsytan bör du se nåot som heter "Sort". Där kan du välja olika saker. Denna inställning gäller per mapp eller samling, så min gissning är att du i den ena månaden har "Capture time" och i den andra "Added order" eller något i den stilen.

Kolla där.

PS. Jag hade fel tidigare, du kan sortera fritt även utan att lägga bilderna i en samling, det är bara att använda drag & drop och välja "User order".
 
ANNONS