Annons

Dashcam lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

lasse-p

Aktiv medlem
Så här skriver Datainspektionen:
. Fast uppsatta kameror i eller på fordon som inte kontinuerligt styrs av föraren, till exempel inbyggda kameror i fordon, påverkas inte av domen från Högsta förvaltningsdomstolen och kräver fortfarande tillstånd enligt Datainspektionens bedömning."
Alltså är fast monterad i bilen förbjudet! Eller ?
 

PMD

Aktiv medlem
I princip ja, men det finns undantag i lagen för backkameror och andra liknande kameror som är avsedd för att underlätta för föraren att manövrera fordonet.
 

afe

Aktiv medlem
Nej
Du blandar äpplen o päron till en fruktsallad som inte finns.
GDPR gäller företag, inte privatpersoner.
Det är du som blandar till det som vanligt - GDPR gäller alla som publicerar information på nätet. Det finns dock diverse undantag som bland annat kan gälla privatpersoner.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är du som blandar till det som vanligt - GDPR gäller alla som publicerar information på nätet. Det finns dock diverse undantag som bland annat kan gälla privatpersoner.
Och att fotografera är inte att publicera precis som jag skrev tidigare.
Eller har GDPR en annan åsikt om det?

Sen kan jag inte riktigt säga vad GDPR tillför de regler som redan finns idag för en privatperson.
Och framförallt ser jag ingen koppling alls till trådens ämne.
Men jag kan ju ha fel och kommer säkert bli rättad i så fall.
 

iSolen.se

Guest
Det är du som blandar till det som vanligt - GDPR gäller alla som publicerar information på nätet. Det finns dock diverse undantag som bland annat kan gälla privatpersoner.
GDPR gäller väl ändå i första hand företags lagring av personuppgifter, inte publicering av dessa.

Om man som privatperson publicerar bilder omfattas man också men det var inte där lagen började.
 
Senast ändrad:

oXo

Aktiv medlem
GDPR gäller väl ändå i första hand företags lagring av personuppgifter, inte publicering av dessa.
Nej lagring är bara en del av många, GDPR gäller behandling av personuppgifter, så här säger datainspektionen som är ansvarig myndighet:

Alla former av åtgärder med personuppgifter är personuppgiftsbehandling, till exempel insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, ändring, framtagning, läsning, användning, utlämning, spridning eller tillhandahållande på annat sätt, justering eller sammanförande, begränsning, radering eller förstöring.

Så det gäller inte bara lagring och listan ovan är inte en fullständig lista utan bara exempel på saker som ingår.
 

PMD

Aktiv medlem
Konstnärlig eller journalistisk fotografering faller dock inte under GDPR.

Användning av en dashcam kan väl tänkas ha ett eller båda av dessa syften?
 

oXo

Aktiv medlem
Fast långt ifrån all yrkesmässig fotografering kommer att anses vara journalistisk eller konstnärlig fotografering.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Konstnärlig eller journalistisk fotografering faller dock inte under GDPR.

Användning av en dashcam kan väl tänkas ha ett eller båda av dessa syften?
”Jo snälla domarn, jag hade ställt in kameran på rörelsedeckarläget för jag vill skapa konst ifall någon körde på min parkerade bil. Det är sant. Att grannen fastnade på bild när han smet in till grannfrun tycker jag definitivt är konst” :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Konstnärlig eller journalistisk fotografering faller dock inte under GDPR.
[...]
Om jag lämnar Kjell.com och deras kamera en stund och pratar bara GDPR.

Jag har genom åren fotat tusentals bilder på mina döttrars fotbollsutövande. På bilderna syns massor av olika människor. Andra spelare och publik.
Jag har inte frågat en enda om lov. Vare sig att fotografera eller publicera.

Nu ligger de publikt på Flickr.

Jag kan ju tycka att det är journalistiska bilder. Men jag är inte yrkesverksam. Det är ren hobby för mig.

Vad betyder GDPR i det sammanhanget?
Behöver jag ta bort bilderna från Flickr?
 

oXo

Aktiv medlem
Om jag lämnar Kjell.com och deras kamera en stund och pratar bara GDPR.

Jag har genom åren fotat tusentals bilder på mina döttrars fotbollsutövande. På bilderna syns massor av olika människor. Andra spelare och publik.
Jag har inte frågat en enda om lov. Vare sig att fotografera eller publicera.

Nu ligger de publikt på Flickr.

Jag kan ju tycka att det är journalistiska bilder. Men jag är inte yrkesverksam. Det är ren hobby för mig.

Vad betyder GDPR i det sammanhanget?
Behöver jag ta bort bilderna från Flickr?
Se här
https://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/gdpr-s-p-verkas-fotografer-av-den-nya-lagen
 

Danne B

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på vad GDPR och lagen säger om att lägga ut Dashcam-filmer på nätet? Finns ju en del youtube-kanaler, som är inriktade på detta.

Rent krasst är det väl en registrering, då man i vissa fall kan se nummerplåtar. Men det är ju sällan personer eller förare går att identifiera och det kan ju vara vem som helst som kör, inte bara ägaren.
Om det är en registrering enligt GDPR, räcker det då att pixla nummerplåtar/personer?
 
ANNONS