Annons

Dashcam lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Exemplet med städbolaget tvivlar jag på är korrekt. Varför skulle man inte få ha en kamera som övervakar ens hem medan ett städbolag arbetar där?
Nej, jag avser företag. Jag kanske formulerade lite krångligt.

"Som privatperson är man undantagen en rad restriktioner, som att i butik måste det vara motiverat med kamera för att förhindras stölder, rån och liknande. Man får inte kameraövervaka i syfte att till exempel kontrollera att ett inhyrt städbolag sköter sig, man får heller inte ha kameror på toaletter eller i omklädningsrum."
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ska bli intressant att se vad de kommer fram till (om något). Personligen tycker jag funktionen är mycket bra
(...)
Här en farbror som slår upp dörren mot min bil inte mindre än tre gånger :D
Det är mycket möjligt att det är lagligt att ha den kameraövervakning som skapat den här filmen. Men jag tror det är ganska klart att det är olagligt att publicera filmen här på sociala medier.
 

PMD

Aktiv medlem
Det borde räcka med att lägga lite sudd över gubbens ansikte.

Videons budskap går fram rätt bra ändå.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det är deras uppgift så att säga.
Annars är regelverket för privatpersoner ganska enkelt och i klartext.



IMY är endast en av många som tolkar kamerabevakningslagen. Jag skulle inte förlita mig enbart på IMYs tolkning. Den myndigheten har varit känd för att tolka lagar om databehandling mycket restriktivt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Annars får man som vanligt överklaga ett myndighetsbeslut om man inte är nöjd med det.

Vems tolkning tycker du att man bör lita på istället eller dessutom?
Den avgörande tolkningen är den som en domstol (hovrätt eller eventuellt HD) kommer att göra när fall av den här typen hanteras rättsligt. Hur en myndighet tror att lagen kommer att tillämpas är mindre intressant.
 

PeterWem

Aktiv medlem
IMY påstår att privatpersoner som under färd filmar med bilkamera kan bryta mot dataskyddsförordningen.

IMY påstår kamerabevakning när privatpersoner kör och med bilen styr vad som ska filmas.

Man verkar ha blandat kamerabevakning från stillastående obemannad bil på allmän plats med filmning från bemannad bil.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, hur man använder verktyget avgör om det är lagligt.
Du kan använda en yxa till att forma trä, men hugger du ihjäl människor med yxan är det olagligt. En yxa är inte olaglig, inte heller en sten. Men det finns speciella regler för tex hembränningsapparater och vapen.
Jag tar alltid med mig kameran när jag parkerar.
Har för mig att en av mina kusiner blev påkommen en gång med att ha en hembränningsapparat på någon vind och hävdade att han aldrig använt den (som en då förmildrande omständighet). Om jag inte missminner mig så försvarade han sig med att han även gjort ett schackbräde i någon skolverksamhet en gång i tiden men inte f_n hade väl han spelat något schack för det.

Bryr sig polisen verkligen om ifall folk har en hembränningsapparat idag?? Intressant om tänket kring det är detsamma som det kring vapeninnehav :)

... men det är klart att man kan väl ta ihjäl både sig själv och andra även med högoktanig sprit. En gång hade vi köpt verkligt stark Öst-Tysk vodka på en båt i Hammarbyhamnen som höll mellan 75 och 80% sprit, när vi var 15-16 år. En tjej som försökte dricka för snabbt och som inte fattade att den spriten var faktiskt var något helt annat än Systemets , satte liksom bara ångorna i halsen och tuppade av då hon inte fick luft. Henne kompisar var tvungna att ge tjejen konstgjord andning, för att hon inte skulle stryka med. En lätt skakande erfarenhet för oss som jag kommer ihåg än idag.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Det där med hembränning har inte att göra med att du kan dricka ihjäl dig. Eller någon annan. Det har att göra med att du inte ska tillverka sprit utan att staten får in skattepengar. Men nu är det så enkelt att köpa alkohol med lägre skatt inom EU att ingen ser hembränning som lönsamt längre.
Vilket inte hindrar att det fortfarande är förbjudet att ha en hembränningsapparat, om man inte har tillstånd från Skatteverket. Däremot är det tillåtet att tillverka öl och vin.
Huruvida polisen anser sig ha tid med sånt här är nog från fall till fall. Det finns en hel del till synes värre brott som avskrivs med "ej spaningsresultat" innan de ens började.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tar alltid med mig kameran när jag parkerar.
I min förra bil satt telefonhållaren så att telefonens kamera såg ut genom vindrutan. Blev telefonen olaglig då, månne?

Jag tvivlar starkt på att fotografering eller videoupptagning med den uppsättningen var olaglig. Upptagning skedde inte automatiskt utan jag måste manövrera telefonkameran.

Det borde inte vara någon skillnad om det är en dedikerad instrumentbrädeskamera istället för en mobiltelefonkamera som används.

Och givetvis tog jag med mig kameran när jag lämnade bilen. :)
 

kiwi

Aktiv medlem
Det borde inte vara någon skillnad om det är en dedikerad instrumentbrädeskamera istället för en mobiltelefonkamera som används.
Jag tycker inte heller det. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att de flesta människor förmodligen inte tycker att det är någon skillnad – kamera som kamera, med i princip samma material som infångas.

Men lagen och IMY:s tolkning av den är inte alltid vad man kan tro eller förvänta sig.


/ Kiwi
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag tycker inte heller det. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att de flesta människor förmodligen inte tycker att det är någon skillnad – kamera som kamera, med i princip samma material som infångas.

Men lagen och IMY:s tolkning av den är inte alltid vad man kan tro eller förvänta sig.


/ Kiwi
Det är redan avgjort att när man framför bilen manövererar man kameran från plats. Det är därmed ingen övervakningskamera enligt förra lagtexten eller kamerabevakning enligt den nya lagtexten.

Vad blir skillnaden mot att en passagerare filmar hela bilresan med sin mobil?

Jag har redan mejlat IMY så får vi se vad man hittar på därifrån.
 

kiwi

Aktiv medlem
Det är redan avgjort att när man framför bilen manövererar man kameran från plats. Det är därmed ingen övervakningskamera enligt förra lagtexten eller kamerabevakning enligt den nya lagtexten.
Nu var det ett tag sedan jag »bråkade« med IMY om detta, men då verkade fortfarande användningen ligga i någon form av gråzon, där de lutade åt att det nog inte var tillåtet. Det är ju skönt om de har gett upp denna del.

Ser man till Europa i stort så finns det inte direkt några homogena lagar på området. I vissa länder är det fritt, i vissa finns det särskilda villkor och i vissa är det rentav totalförbjudet. IMY brukar inte gå åt det fria hållet, mer än om de tvingas. Men det kanske bara är min uppfattning. :sneaky:


Vad blir skillnaden mot att en passagerare filmar hela bilresan med sin mobil?
Absolut ingen skillnad, anser jag. Om det är okej att filma med videokamera i handen, så ska det vara okej att filma med en monterad kamera.


/ Kiwi
 

PMD

Aktiv medlem
Nu var det ett tag sedan jag »bråkade« med IMY om detta, men då verkade fortfarande användningen ligga i någon form av gråzon, där de lutade åt att det nog inte var tillåtet. Det är ju skönt om de har gett upp denna del.
Enligt Peters referens i inlägg #69 tycks IMY inte ha gett upp det, men det kan ju vara en missuppfattning av artikelskribenten.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Har för mig att en av mina kusiner blev påkommen en gång med att ha en hembränningsapparat på någon vind och hävdade att han aldrig använt den (som en då förmildrande omständighet). Om jag inte missminner mig så försvarade han sig med att han även gjort ett schackbräde i någon skolverksamhet en gång i tiden men inte f_n hade väl han spelat något schack för det.

Bryr sig polisen verkligen om ifall folk har en hembränningsapparat idag?? Intressant om tänket kring det är detsamma som det kring vapeninnehav :)

... men det är klart att man kan väl ta ihjäl både sig själv och andra även med högoktanig sprit. En gång hade vi köpt verkligt stark Öst-Tysk vodka på en båt i Hammarbyhamnen som höll mellan 75 och 80% sprit, när vi var 15-16 år. En tjej som försökte dricka för snabbt och som inte fattade att den spriten var faktiskt var något helt annat än Systemets , satte liksom bara ångorna i halsen och tuppade av då hon inte fick luft. Henne kompisar var tvungna att ge tjejen konstgjord andning, för att hon inte skulle stryka med. En lätt skakande erfarenhet för oss som jag kommer ihåg än idag.
Intresseklubben antecknar.
 
ANNONS