Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Windows 7 och Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

hitanditan

Aktiv medlem
Mitt fotoshop har blivit så segt att det inte går att redigera bilder med längre. Är det Windows som är problemet? Jag har gjort allt i min makt som att ta bort bilder .rensa med alla möjliga program,tagit bort onödiga program. Datorn fungerar bra annars,det är bara fotoprogrammet som krånglar. Har inga problem att föra över bilderna heller. Men när jag går til Camera Raw är det kört:( Jag öppnar alltid bilderna i Adobe Bridge.Behöver hjälp fort,det är ju nu man börjar tycka det är kul att vara ute och fotografera igen,men när det inte går att göra något åt raw filerna så är det inte så kul längre.
/Mary-Anne
 

hitanditan

Aktiv medlem
segt

Ja det är det,det tar tid att öppna filerna. Min dator brukar vara som en dröm när det gäller foto. Öppna upp till 13 bilder i Camera Raw inga problem.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag använder Win 7 i min andradator och det fungerar utmärkt med PS/LR CC, förutom att grafikkortet bara stödjer PS.

Har du generöst med RAMminne så ska det inte vara några problem. Vet inte hur din dator ser ut, kan du ha andra program som ligger o jobbar i bakgrunden och uppdateringarna på Win 7 är up to date?

Mvh
 

hitanditan

Aktiv medlem
Jag använder Win 7 i min andradator och det fungerar utmärkt med PS/LR CC, förutom att grafikkortet bara stödjer PS.

Har du generöst med RAMminne så ska det inte vara några problem. Vet inte hur din dator ser ut, kan du ha andra program som ligger o jobbar i bakgrunden och uppdateringarna på Win 7 är up to date?

Mvh
Ramminnet är det inget fel på då Camera Raw har fungerat så bra till nu 15 bilder i stöten. Det är inte det.Eventuellt Norton,men det verkar också konstigt då allt fungerade klockrent för ett par veckor sedan.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jättesvårt o svara på, hur mycket RAM finns i datorn? Om det har fungerat bra tidigare med samma dator, så låter det i mina öron som att processorn jobbar i bakgrunden, då kanske inte RAMminnet räcker till. Men det ska inte vara ett problem i en modern dator att jobba med Adobe ACR, men jobbar flera processer samtidigt så kan datorn slöa till?

Kan du ha fått in ett virus? Norton tror jag inte på.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Känns ju nästan som du fått in något oönskat program i datorn...
Prova att ladda hem Malwarebytes gratisversion och sök igenom den.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Kolla vad som körs.

Ramminnet är det inget fel på då Camera Raw har fungerat så bra till nu 15 bilder i stöten. Det är inte det.Eventuellt Norton,men det verkar också konstigt då allt fungerade klockrent för ett par veckor sedan.
Hej

Tryck Ctrl + Alt + Del knapparna samtidigt och klicka sen på "Starta aktivitetshanteraren" Välj fliken "Prestanda".
Där ser du hur mycket RAM som används och belastningen på processorn.
Klickar du sen på "Resursövervakaren" får du ännu bättre koll vad som körs och hur det belastar datorn.

Har du gjort dej av med GWX ? Det är programmet som vill att man ska installera WIndows 10.
Finns metoder att bli av med detta, googla ;-)

ThomasR
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej

Tryck Ctrl + Alt + Del knapparna samtidigt och klicka sen på "Starta aktivitetshanteraren" Välj fliken "Prestanda".
Där ser du hur mycket RAM som används och belastningen på processorn.
Klickar du sen på "Resursövervakaren" får du ännu bättre koll vad som körs och hur det belastar datorn.

Har du gjort dej av med GWX ? Det är programmet som vill att man ska installera WIndows 10.
Finns metoder att bli av med detta, googla ;-)

ThomasR
Hej
Fick problem med att helt plötsligt började W-10 installeras.
Kollade hur man kunde göra. Installerade nämnda GWX program, Markerade att alla W-10 filer skulle tas bort och vips så hade jag en massa utrymme på diskarna.
 

ErikLe

Medlem
Norton

Det är flera som varit inne på resurshantering så det får du kolla. Du kan ha nått taket för antalet processer men det kan du kolla som Thomas föreslår men jag är tveksam.

Om du vet hur du tillfälligt inaktiverar Norton så tycker jag att du skall prova det för att försäkra dig om att inte den är inblandad i problemet. Det gäller inaktivering av åtminstone en service och en eller ett två autostartprogram.

Du gör det enklast genom msconfig. Om du är osäker så be nån om hjälp.

Windowstangenten+R
Skriv in msconfig och tryck Enter
Leta upp Nortontjänsterna under fliken Tjänster och klicka bort bockarna för dessa.
Leta upp Nortonprogrammen under fliken Autostart och ta bort bockarna
Klicka OK och starta om.
Kolla om Bridge blivit snabbare.

När du kollat gör du om samma sak för att återställa. Klicka tillbaka bockarna.
Lycka till.
Erik
 

hitanditan

Aktiv medlem
Problemet löst!

Nu har jag löst mitt problem,tack för alla tips:) Jag rensade cacheminnet i camera raw ,där var det fullt. I bridge visste jag ju att cacheminnet i bridge skulle rensas så det hade jag gjort. Tur att det var så enkelt:)
/Mary-Anne
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört talas om att man kan göra det, eller att man ens behöver det. Var i programmet gjorde du det? Nyfiken, även om jag inte har några problem själv.
 

Acei

Aktiv medlem
Skulle också vilja veta hur man tömmer casheminnet i camera RAW. Inte för jag har det problemet, men nyfiken.
 

hitanditan

Aktiv medlem
Skulle också vilja veta hur man tömmer casheminnet i camera RAW. Inte för jag har det problemet, men nyfiken.
Jo man går in i Bridge i redigera och Camera Raw inställningar . Där rensar man minnet och sen har jag har ökat max cache till 2,0 gb. Då behöver jag inte rensa så ofta.
 
ANNONS