Annons

Hur gör ni Mac-användare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Valein

Aktiv medlem
Eftersom TS sitter på en Mac så finns även Aperture 3 som ett alternativ - ett program som jag själv föredrar framför Lightroom.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Använd Lightroom! OS X Finder är fullständigt värdelös när det kommer till katalogisering. Jag råder dig att undvika iPhoto då den praktiskt taget låser in dina bilder.
Om man inte kan programmet kan det verka så ja. Om sedan iPhoto är rätt program för TS är en annan sak, men det faller åtminstone inte på det argumentet. Aperture som borde kunna vara ett alternativ låser också in bilderna om man inte vet hur man gör. Eller inte alls om man läser instruktionen.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Tack

Det mesta framgår av mitt första inlägg, dvs viss redigering som oftast behövs efter inscanning av neg/dia (justering av färg, kontrast, ljus, repor etc) samt en snabb korrigering av filnamn utan att behöva gå via Findern.
Hej!
Det skulle vara intressant att veta hur det löste sig för dig och om du har hittat ett lämpligt program. Jag har nämligen samma problem att jag har haft PC och letar också ett program som man kan själv kan sortera enligt "mappsystem" samt få överskådlighet som i utforskaren för PC.
mvh/marie
 

flossy666

Aktiv medlem
Har man Mac måste man jobba som Apple bestämmer att man ska jobba. Har själv en ny MacBook, men den duger bara till surf och film. Det är bara att acceptera och lära om, om du vill vara mer avancerad. Själv skaffade jag en PC igen, det var enklast så.
 

iBoat

Aktiv medlem
Har man Mac måste man jobba som Apple bestämmer att man ska jobba. Har själv en ny MacBook, men den duger bara till surf och film. Det är bara att acceptera och lära om, om du vill vara mer avancerad. Själv skaffade jag en PC igen, det var enklast så.
Sådana påståenden säger en del om användaren, dvs dig. Mac har sedan slutet av 80-talet och är fortfarande den mest använda plattformen i all grafiskt produktion och foto bland yrkesfolk. På vilket sätt styr Apple hur du jobbar i t ex Photoshop?
 

flossy666

Aktiv medlem
Sådana påståenden säger en del om användaren, dvs dig. Mac har sedan slutet av 80-talet och är fortfarande den mest använda plattformen i all grafiskt produktion och foto bland yrkesfolk. På vilket sätt styr Apple hur du jobbar i t ex Photoshop?
Tja, med den usla findern t ex. Under all kritik.
Att den grafiska branschen fortfarande använder övergripande Mac är jag övertygad om är för att dom yrkesgrupperna aldrig riktigt klarat av att lära sig vad filer och kataloger är.
 

trazan

Aktiv medlem
Har man Mac måste man jobba som Apple bestämmer att man ska jobba. Har själv en ny MacBook, men den duger bara till surf och film. Det är bara att acceptera och lära om, om du vill vara mer avancerad. Själv skaffade jag en PC igen, det var enklast så.
Jag har både PC och Mac och det går utmärkt att lägga upp bilderna enligt mappstruktur i Macen, däremot fick jag problem när jag installerade Lightroom som la tillbaka alla filer efter datum samt döpt om alla filer till "namnlös" så nu får jag kolla igenom tusentals bilder och lägga tillbaka dom i rätt undermapp i respektive årsmapp.
Det är sånt som gör att man tröttnar, fotografera är kul men inte strulet med det digitala
 

flossy666

Aktiv medlem
Att man inte ens kan skapa en textfil på ett enkelt sätt i en dator köpt 2012 fick mig att tröttna.
Apple har bestämt att text-formatet ska man inte jobba med, då blir det att ladda hem nån slags 3djeparts notepad-klon istället. Känns inte smidigt. Det är den attityden från Apple jag pratar om.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Att man inte ens kan skapa en textfil på ett enkelt sätt i en dator köpt 2012 fick mig att trötta.
Det är ju bara att beklaga att du köpte något som inte passar dig. Men du kanske kan ta Win/Mac-diskussionen till ett bättre ställe.

Frågorna här handlar om hur man gör på en Mac. Inte om att byta tillbaka till PC bara för att man inte vill eller kan lära sig något nytt.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har både PC och Mac och det går utmärkt att lägga upp bilderna enligt mappstruktur i Macen, däremot fick jag problem när jag installerade Lightroom som la tillbaka alla filer efter datum samt döpt om alla filer till "namnlös" så nu får jag kolla igenom tusentals bilder och lägga tillbaka dom i rätt undermapp i respektive årsmapp.
Det är sånt som gör att man tröttnar, fotografera är kul men inte strulet med det digitala
Det är svårt att veta om man inte ser hur det fungerar i verkligheten om produkten passar ens önskemål. Förstår inte riktigt att du fick sådan problem med filerna..........(i så fall så vågar jag inte skaffa mig programmet om man ska råka för samma sak)
Det verkar i alla fall som Lightroom hanterar detta med mapp-system enligt vad man kan avgöra på nedanstående länk:
http://help.adobe.com/sv_SE/lightroom/using/WSE828B644-9097-46ab-98A7-E2719BBB6647.html

Själv har jag installerat Macintosh Explorer som motsvarar "Utforskaren". Utseendemässigt blir samma som på Utforskaren att alla mappar och undermappar finns i vänstra fönster. Dock saknar jag vissa funktioner. T ex att man kan med en klick utvidga hela mapp-strukturen. Tyvärr finns programmet bara på engelska, vilket (för min del) försvårar att man vågar sig på att experimentera med alla funktioner.

På min PC var det enklare tyckte jag också. Jag kunde ta in bilder och bearbeta de indirekt från utforskaren via ett bildhanteringsprogram. Det blev mer effektivt och lätt att överskåda.

Det skulle vara intressant att höra från någon på Fotosidan som har samma behov och har löst detta på Mac utan att behöva gå tillbaka till PC.

På iPhoto och iTunes (ljudfiler) verkar det som man fokuserar mer på att "tagga"/"indexera" filerna i stället för arbeta utifrån en mappsystem. Det blir inte kompatibelt med andra program när man har sådana "bibliotek". Dessa bibliotek kan man inte heller manipulera i Utforskaren eller Finder vad jag har fått erfara......
 

trazan

Aktiv medlem
Marie Berg skrev
"På min PC var det enklare tyckte jag också. Jag kunde ta in bilder och bearbeta de indirekt från utforskaren via ett bildhanteringsprogram. Det blev mer effektivt och lätt att överskåda.

Det skulle vara intressant att höra från någon på Fotosidan som har samma behov och har löst detta på Mac utan att behöva gå tillbaka till PC."


Det tar ett tag att förstå hur Mac arbetar jämfört med en PC... jag blev galen i början då jag själv är inarbetad med PCns struktur, men den finns där i Findern och det är lite mer pyssel, numera stoppar jag in SD-kortet och laddar in via Findern sen skapar jag mappar precis som på en PC. Detta är även viktigt när man scannar in bilder då bildens riktiga datum inte är densamma som inscanningens datum.
Klickar du upp en bild i Mac via Findern så kan du också göra enkla redigeringar.

Angående Lightroom så läste jag Moderskeppets handbok och följde den men det stod ingenting om att det är viktigt att göra si eller så vid import, kanske man måste gå en kurs innan ;)

I grunden förespråkar alla en mappstruktur med t ex årsmapp samt undermappar månadsvis med namngivna filer eller hur man nu vill ha det...
Är man helt ny med en kamera så skulle jag kanske använda iphoto men nu har jag en bildbank på ruskigt många bilder allt från neg, dia, pappersbilder samt digitala.
 

erro.se

Aktiv medlem
LR har inga "egna" mappar, utan det använder exakt de mappar som bilderna är lagrade i på hårddisken, oavsett om man kör Windows eller Mac.

Nu har jag inte Mac själv, men funderar på att skaffa. Men visst måste man väl kunna öppna t.ex. en JPG eller RAW från Finder och välja att redigera den i Photoshop. Eller liknande? Jag utgår från att ett dubbelklick öppnar filen i dess associerade applikation. Och om man högerklickar så kan man få upp lite andra alternativ? Eller?

Angående LR, import och mappstruktur så gör jag så här: http://sprng.me/eefch
 

iBoat

Aktiv medlem
LR har inga "egna" mappar, utan det använder exakt de mappar som bilderna är lagrade i på hårddisken, oavsett om man kör Windows eller Mac.

Nu har jag inte Mac själv, men funderar på att skaffa. Men visst måste man väl kunna öppna t.ex. en JPG eller RAW från Finder och välja att redigera den i Photoshop. Eller liknande? Jag utgår från att ett dubbelklick öppnar filen i dess associerade applikation. Och om man högerklickar så kan man få upp lite andra alternativ? Eller?

Angående LR, import och mappstruktur så gör jag så här: http://sprng.me/eefch
Visst är det så. Om man inte dedikerar ett visst program till en viss bildtyp öppnas den i "Förhandsvisning". Vill man i stället att den ska öppnas i t ex PS markerar man bildfilen och trycker Kringla + i (visa info) Där kan man ändra villkoren för filtypen permanent.
 

Bilagor

trazan

Aktiv medlem
LR har inga "egna" mappar, utan det använder exakt de mappar som bilderna är lagrade i på hårddisken, oavsett om man kör Windows eller Mac.

Nu har jag inte Mac själv, men funderar på att skaffa. Men visst måste man väl kunna öppna t.ex. en JPG eller RAW från Finder och välja att redigera den i Photoshop. Eller liknande? Jag utgår från att ett dubbelklick öppnar filen i dess associerade applikation. Och om man högerklickar så kan man få upp lite andra alternativ? Eller?

Angående LR, import och mappstruktur så gör jag så här: http://sprng.me/eefch
Om man klickar upp bilden från Findern så startas "Förhandsvisning" och där kan man göra en del men annars så tror jag det är någon inställning där man måste ange vilket program som ska startas.

Jag har tidigare varit i kontakt med dig angående LR-problemet där filerna ändrats till datumordning samt namnändrats till "Namnlöst-0001.jpg" det innebär några veckors jobb att återställa mappstrukturen... suckar glatt ;)
 

erro.se

Aktiv medlem
Om man klickar upp bilden från Findern så startas "Förhandsvisning" och där kan man göra en del men annars så tror jag det är någon inställning där man måste ange vilket program som ska startas.

Jag har tidigare varit i kontakt med dig angående LR-problemet där filerna ändrats till datumordning samt namnändrats till "Namnlöst-0001.jpg" det innebär några veckors jobb att återställa mappstrukturen... suckar glatt ;)
Första saken har ju Mats svarat på här ovan.

Andra saken har jag inget minne av, men så svarar jag på många LR-frågor också... :) Men varken LR eller operativsystem ändrar namn på filer av sig själva. På nåt sätt så har du, medvetet eller ej, lyckats få till nån sorts namnändring. Frågan är hur och varför? Tyvärr tenderar denna typ av problem vara väldigt svårlösta endast via skriven text i ett forum.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Att man inte ens kan skapa en textfil på ett enkelt sätt i en dator köpt 2012 fick mig att tröttna.
Apple har bestämt att text-formatet ska man inte jobba med, då blir det att ladda hem nån slags 3djeparts notepad-klon istället. Känns inte smidigt. Det är den attityden från Apple jag pratar om.
Att DU inte kan betyder inte att det inte går bara DU som inte lärt dig hur man gör... Vanligaste anledningen när man gnäller är just att det inte fungerar (lika) som i en Windowsmiljö, istället för att ta reda på hur man gör så klagar man på inlåsning och att det inte fungerar... Är inte så förtjust i Windows efter bytet som jag är mer än nöjd med, men det betyder inte att jag trollar i forumtrådar om hur dåligt Windows är.

My 2-cents
 

Francis-G

Aktiv medlem
Lite sent nu kanske men jag bytte från ACDSee på Windows till Lightroom på Mac för några år sedan. Jag importerade då mitt befintliga bildarkiv liggande på de hårddiskar som använts till PC:n rakti in i Lightroom på Mac:en UTAN att ändra nånting. Mina mappar med årtal och datum lyftes rakt in i Lightroom:s databas utan att ändra själv bildfilerna på något sätt.

Vid import ska du välja "Add to library" när du vill låta filerna ligga kvar i sin originalstruktur. Lightroom är suveränt för att just hantera mängder med bilder, sortering, sökning, metadata, nyckelord och även grundläggande råkonvertering/justering.

Filsystemet på Mac (OS-X) fungerar på precis samma sätt som i Windows men Finder och Explorer har lite olika sätt att presentera filerna på. I OS-X kan du ta upp ett terminalfönster och köra UNIX-kommandon direkt om du vill trixa med de råa mapparna och filerna direkt, t ex för att göra script :)

Lycka till!
 

flossy666

Aktiv medlem
På iPhoto och iTunes (ljudfiler) verkar det som man fokuserar mer på att "tagga"/"indexera" filerna i stället för arbeta utifrån en mappsystem. Det blir inte kompatibelt med andra program när man har sådana "bibliotek". Dessa bibliotek kan man inte heller manipulera i Utforskaren eller Finder vad jag har fått erfara......
iTunes är ju hopplöst även på pc, och det absolut största problemet med Apple nämner du. Dom vill inte att deras grejer ska vara kompatibla med andras. Interoperabilitet är ett stort no-no för deras strateger. Tyvärr, för dom kan göra bra hårdvara, men fler och fler kommer att begripa sig på den stora problematiken med "inlåsningen" dom jobbar mot.
 
ANNONS