Annons

Canon EF17-40 4L eller 24 1,4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Är det 24/1.4L så lider den mer av CA och då hade jag rekommenderat zoomen, är det 24/1.4L Mk2 är är det väl skitsakasamma vid bländare 11.

Kör på zoomen i båda fallen. men behöver du 1.4 så finns bara ett alternativ.

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nyfiken, till vad använder du brännvidd 24mm, med F:11 och blixt?
Kommer inte på nåt jag använder såna inställningar till.

EDIT: Med tanke på ditt nick så antar jag att du ska ha det under vatten? ;)

/stefan
 

diveforfun

Medlem
japp ni har rätt det ska anv. på 10+ meters djup

normalt sett så säger man att man anv. F8, 1/1000 men jag ökar F talet och drar ner tiden för att få mera fokus djup. blixten är för att få rätt färger från början (mindre tid i Photoshop), jo jag anv. RAW och den setupen funkar bra för mig.

men jag är alltid öppen för nya idéer, jag är inte på något sätt en ny Eric Cheng.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hahaha. Det var dig jag messade med ang. EF 35/1.4 :)
Det du vinner på fast 24/1.4 gentemot 17-40 skulle jag anta vara på kontrast och färgerna blir bättre.



/Stefan R. Nilsson
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Har bägge och måste säga att 24mm 1,4 mk II lirar lite i en annan klass, dock så vet jag inte om det blir så stor skillnad under just beskrivna förutsättningar, men det går ju att använda på land också... ;)

Kan STARKT rekommendera 24an, lite av en favorit...
 

Palletheking

Aktiv medlem
På bländare 11 tror jag inte skillnaderna är jättestora, men på bl 4 är troligen 24 1,4 skarpare. Men antar att man kan ha nytta av att snabbt ändra utsnitt även under vatten. Annars har du ju både 24-70 4,0 IS, 24-70 2,8 och 24-105 4,0 IS. Tror de allihop är relativt likvärdiga på bl 11. Rätta mig gärna någon om jag har fel.
 

diveforfun

Medlem
Problemet med de obje. som du nämner Paul är att dom får inte plats i Uv husets port (den del av huset som "täcker" obje.) annars hade 24-105´an varit given.

Visst man kan stänga av blixten och plocka fram vitbalansen som man fixade när man kommit till sitt dykdjup men då är oftast motivet borta ...

Det är nämligen så att vatten är helt fantastisk på att plocka bort färger ju djupare du går och då ska vi inte nämna nattdyk ;-)

varför jag startade denna tråd var för att utröna om bilderna från 24´an blir skarpare och/eller krispigare är 17-40 på bländare 11 eller där omkring.
 
ANNONS