Annons

SensorBrush sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhardp

Aktiv medlem
Jaha... nu har jag fått mina 5 sensorborstar från Visible Dust <http://www.visibledust.com>. Skall testa dem imorgon för att se om det är något att ha. Andra påstår det iaf:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/visible-dust.shtml

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-6460-7296

Dessa borstar har debatterats livligt i div fora så det skall bli riktigt intressant att skaffa sig en egen uppfattning.

Kanske är sensordammet nu ett minne blott..? Återkommer om detta.

Någon annan som har haft möjlighet att se om detta är trolldom eller vetenskap?

/G
 

gerhardp

Aktiv medlem
Ett enda litet futtigt dammkorn kvar (på den delen av sensorn)! På första försöket!!!

Jag är chockad! Här har man nervöst slabbat med engångsspatlar, specialbeställda gummispatlar och metanol livrädd för att repa den ömtåliga sensorn och så kommer detta...!

Spatel och metanol åker in i skåpet för att tas fram när det behövs storrengöring. Då kan man också känna sig tryggare för sensorn kommer först vara rengjord från repande damm- och sandkorn med den lilla borsten.

Det känns som man nu kan dra över (!) sensorn varje dag och spara retush-tid en masse.

Rekommenderas varmt. Började med min 1DMII. Nu skall jag, självklart, gå över de andra kamerorna också. Varje gång de skall ut på jobb!

/G
 

gerhardp

Aktiv medlem
Den här gången använde jag en burk ROWI 146 som jag tror jag köpte på YFO eller Voxon i Göteborg. Finns även här för 60:-:

http://www.cyberphoto.se/tillbeh/luft.htm

Men burkluft finns väl i de flesta välsorterade fotobutiker? Vet inte om ROWI innehåller 1,1,1,2 Tetraflouroethane eller 1,1 Difluoroethane. Jag får väl leta efter den förstnämnda nästa gång, eftersom Visible Dust verkar föredra det.

/G

EDIT: Rättade stavfel...
 

gerhardp

Aktiv medlem
Jo... men vad kostar inte alternativen? För att inte tala om en repig sensor...

Det ser ut som om de har höjt priserna något. Jag betalade 117USD för 5 borstar i olika storlekar. Beställde d 26/10 och borstarna kom, som sagt, igår.

/G
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
detta verkar ju oerhört spännande -nu kan man äntligen skaffa rengöring som inte kostar skjortan varje gång...skulle väl vara luften då. Gerhard, du får gärna ge lite löpande info om hur det funkar:D
 

gerhardp

Aktiv medlem
Jag återkommer om det dyker upp något som gör till eller ifrån.

Luften är inte mycket att yvas över. Skulle väl tro att en burk för 60:- räcker till - vad skall vi gissa - 50-100 rengöringar?

/G
 

TonyCtz

Medlem
gerhardp skrev:
Jo... men vad kostar inte alternativen? För att inte tala om en repig sensor...

Det ser ut som om de har höjt priserna något. Jag betalade 117USD för 5 borstar i olika storlekar. Beställde d 26/10 och borstarna kom, som sagt, igår.

/G

Fick också mina igår och är mycket imponerad av hur lätt det var att få sensorn HELT ren.

mvh
Tony
 

gerhardp

Aktiv medlem
...men man skall förmodligen vara noga med att använda luft avsedd för optik, eftersom en del tryckluft på burk kan innehålla rester av oljor eller andra föroreningar, som kan fastna på borsten och sedan kanske kladda ner sensorn.

/G
 

gerhardp

Aktiv medlem
dagr skrev:
Har ni som satsar på SensorBrush dålig erfarenhet av varianten som ZebraMedia säljer?
Jag har använt det mesta och så även DigiPads och Eclipse. Eclipse finns fortfarande i min kamera-vård-utrustning men DigiPad slutade jag köpa när jag fick mina SensorSwipe gummispatlar <http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning> där jag kan byta duk (PecPad) istället. Fungerar på samma sätt men till en 20-del av priset.

DigiPad eller SensorSwipe med PecPad-duk tillsammans med Eclipse-vätska (Metanol) fungerar tillfredsställande men det finns alltid en risk att det ligger ett litet dammkorn av det hårdare slaget, t ex ett litet litet sandkorn på sensorn, som repar när man "torkar av" den. Det krävs också mycket övning och gott handlag plus ett antal "avtorkningar" innan man är nöjd. Det är också mycket svårt att få bort dammpartiklar i sensorns kanter.

Tidsåtgången för en SensorBrush-rengöring är runt 30 sek medan en DigiPad/SensorSwipe-rengöring vanligtvis tar en halvtimme med kontrollfotograferingar och upprepade avtorkningar innan man är nöjd.

I fortsättningen blir mitt nya arbetsflöde:

* SensorBrush till den vardagliga "dammningen" av sensorn.
* Någon gång i kvartalet kommer jag förmodligen komplettera med en "våttorkning" som tidigare för att få bort envisa dammpartiklar. Dock efter att först ha "dammat av" med SensorBrush.

För mig, som rengör mina sensorer minst en gång varannan vecka och alltid är lika nervös och stressad, är det här en sann revolution.

/G (som inte har provision på SensorBrush-försäljningen i Sverige...)

EDIT: Lade till länk
 
Senast ändrad:

sarnor

Avslutat medlemskap
gerhardp skrev:
...men man skall förmodligen vara noga med att använda luft avsedd för optik, eftersom en del tryckluft på burk kan innehålla rester av oljor eller andra föroreningar, som kan fastna på borsten och sedan kanske kladda ner sensorn.

/G
PRF Air Duster 4-44 som bland annat säljs av Clas Ohlson använder enligt tillverkaren 1,1,1,2-Tetrafluoretan som drivgas, vilket är det bästa att använda enligt Sensor Brush själva.

/Daniel
 
ANNONS