Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SensorBrush sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)
Får känslan av att sensorn dammar igen relativt snabbt om man följer denna diskussion. Efter nybliven ägare av en 300D undrar jag därför om man ska springa o köpa sig en borste direkt? Befinner mig i borsttillverkarens hemland så man kanske ska "passa på" när man ändå är här. Vad tycker ni?
 
Dammar igen är nog inte rätt uttryck, däremot kan ett enda dammkorn på fel ställe vara väldigt störande. Sedan är det naturligtvis beroende på hur ofta man byter objektiv och i vilken miljö man gör det. Jag har kanske rengjort sensorn mer grundligt en tre fyra gånger under de dryga år jag har haft min kamera, lite oftare har jag blåst rent sensorn med luft på flaska.

/Daniel
 
Tommy Kreivi skrev:
Får känslan av att sensorn dammar igen relativt snabbt om man följer denna diskussion. Efter nybliven ägare av en 300D undrar jag därför om man ska springa o köpa sig en borste direkt? Befinner mig i borsttillverkarens hemland så man kanske ska "passa på" när man ändå är här. Vad tycker ni?

På 1 år har jag inte haft problem med damm på sensorn. I somras fick jag dock rengöra eftersom jag slarvade på stranden i Turkiet och det kom in damm...

Så något problem tycker jag inte att det är. Var noggran med kameran så ska det inte blir alltför dammigt. Du kommer garanterat få damm men om du är försiktig så kommer den inte att gro igen :)
 
De flesta har massor av damm på sensorn men märker det inte och störs i lika liten omfattning. För att dammet skall vara störande krävs en relativt liten bländare (mindre än f/11) och damm syns då vanligen bäst mot jämna och ljusa bakgrunder. Bländar du ned t f/16 så kan dammet förstöra väldigt mycket även i andra bildelement.

För att kolla om du har en dammig sensor så ställ in f/16 och ta en bild mot en jämn yta på himlen.

Spruta INTE elektronikspray på sensorn vad ni gör.

/G
 
Testade med en "vanlig" pensel för 45:- från Matton igår. Fungerade alldeles utmärkt!! Syntetfiber av märket "toray" eller liknande. Mjuk o fin 16mm pensel i alla fall.

Drar damm som bara den när man har preparerat den.

Ett litet problem bara :(
Jag borde ha läst tråden lite noggrannare angående val av luft. Kjell o company's luft "fettar" ner penseln = fettrester på sensorn...

För övrigt fungerar det alldeles utmärkt, och är man inte sugen på att punga ut med 700 pix för en ultralyxpensel så fungerar det med en vanlig som sagt.

/Jakob
 
GePe air 3 "luft på burk" för SensorBrush-borstar?

Någon som vet vilken sorts "luft" som finns i "GePe air 3 power" (artikel 3809)?

Inget står på burken (annat än miljöargumentet att produkten är "utan FCKW eller HFCKW").
GePes webb innehåller inte mycket information.
 
Tjeena,

Köpte åxå penslarna ifrån Visibledust. Jag är nöjd, äntligen enkelt att rengöra själv. Använder mig av CRC:s "dust off" som innehåller den bästa drivgasen enl. tillverkaren. Inte billigast, men är säkert bra... 120kr i den lokala järnhandeln.

Är det någon som har rengjort penslen än? Man kunde ju använda maskindiskmedel eller något i den stilen...

Mvh // Martin
 
Re: GePe air 3 "luft på burk" för SensorBrush-borstar?

cowboy skrev:
Någon som vet vilken sorts "luft" som finns i "GePe air 3 power" (artikel 3809)?

Inget står på burken (annat än miljöargumentet att produkten är "utan FCKW eller HFCKW").
GePes webb innehåller inte mycket information.

Jag har hittat en burk med GEPE Air 3... Har du fått reda på om den är OK att använda? Borde väl vara OK om den kommer från GEPE...?!

//Peter
 
Hej allihop

Problem

Har haft problem med smuts på min Nikon D70, vet med mig att jag omöjligt kan ha fått dit gruspartiklar så jag kände mig inte så orolig för att repa ccd:n. Testade med tops, emn den luddade lite för mycket. Testade sedan med fuktad fiberduk som fungerade hyffsat förutom att jag inte kom åt kanterna. Gjorde någon form av spatel av tejp som jag sedan spände fiberduken över, blötte den i vatten som jag sedan strök över CCD:n med. Fick bort det allra värsta men har fortfarande en hel del fräckar kvar som syns tydligt med f6 och mindre om man har en helfärgad bakgrund, som himmel eller liknande.

Beställde Eclipse Optical och Digipads från Zebra Media. Svindyrt, men jag tänkte testa. Får jag bort allting ska jag sedan vara djuriskt försiktig när jag byter objektiv så jag slipper göra om det på något år.

Någon som har erfarenhet? Tror ni det fungerar?
 
Verkar som metoden jobbar med statisk elektricitet, Borsten laddas upp med hjälp av luftflödet och dammpartiklarna dras till borsten. Smart :)
 
Nej, jag tröttnade på GePe.

peter_wahlström skrev:
Jag har hittat en burk med GEPE Air 3... Har du fått reda på om den är OK att använda? Borde väl vara OK om den kommer från GEPE...?!

//Peter
Var ett tag sen jag försökte få fram information om Gepes luft-på-burk:
Och nej, hittade inget på deras webb och de svarar inte på e-mail. Tråkigt, och jag vågar inte använda en produkt (åtminstone inte till något så kritiskt som sensorrengöring) där tillverkaren inte inser vikten av ordentlig information.

Jag åkte istället till Clas Ohlson och köpte deras "Air duster PRF 4-44", se deras katalog på sidan 345, 119:-/400 gram.
Ordentlig information tryckt på behållaren och dessutom fullständig och professionell information på tillverkarens webb http://www.taerosol.com - så ska en produktinformation se ut!
 
Nu har tydligen Petteri Sulonen, en stamgäst på DPreviews canonforum, hittat ett alternativ till den svindyra sensor-brush:en. Jag har rätt stort förtroende för den killen, han verkar ha bra koll på saker och ting, så jag skall nog prova framöver. Gå in på http://www.prime-junta.tk/ och leta reda på artikeln om "pixel sweeper", där förklarar han grundligt vilka kriterierna är för en bra pensel.
 
Martin-> i en annan tråd har en kille med vanlig borste (typ smink- motsv) svarat mig på samma fråga att han rengjorde den ca 4-5 ggr med Yes diskmedel innan han använde den. Hoppas det hjälper.
 
Fick mitt 1,6X-kit från visibledust härom dagen.
Vilken pensel använder man till vad egentligen??
På tillverkarens hemsida blir man ju inte klokare. På vissa bilder kör dom med den "fetare" o på vissa med den "smalare"!?
Smaksak? Jag testade lite nyss o körde då på CCD:n med den som har lite fetare skaft. Fick bort rätt mycke faktiskt, men inte allt. Ska väl gå över den lite till när jag orkar:)
 
Ivan,
Du skall använda den breda till sensorn, och den smala till spegeln.. allså mer för grovrengöring.

Marcus,
Tack för svaret, jag har inte vågat testa att rengöra än, som jag fattar det är det mest för att få bättre statisk elektricitet.

Mvh // Martin
 
Nu har jag köpt en vanlig nylonpensel och en blåsbälg. Får se hur det går... Återkommer med resultat!
 
Anderzon skrev:
Ivan,
Du skall använda den breda till sensorn, och den smala till spegeln.. allså mer för grovrengöring.

Marcus,
Tack för svaret, jag har inte vågat testa att rengöra än, som jag fattar det är det mest för att få bättre statisk elektricitet.

Mvh // Martin

...det kan man ju göra om man vill, men huvudsyftet med SBF Brush är som jag skriver i ett tidigare inlägg i denna tråd:

"I kittet som du nämner medföljer som sagt var "The SBF Sensor Brush". Det är helt enkelt en "enklare" borste som det är meningen att man kan bära med sig ute "på fältet". Till den använder man enklast en gummiblåsa från fotobutik eller från apoteket, och man slipper att ha med sig en burk med luft för att "ladda borsten".

På hemsidan finns instruktionsfilmer som bl.a. visar The SBF Sensor Brush in action."

Alltså, en något enklare borste för fältet, som det INTE är meningen ska ersätta den "riktiga" Sensorbrushen. Den är alltså till för "sensorn"-rengöring den också, men går naturligtvis bra att använda till andra dammoperationer i kameran.

/Håkan
 
märkligt

Jag tycker det är konstigt att så många faller för, i och för sig skicklig, reklam. Använd er fysikbok från grundskolan och läs kapitlet om elekticitet och gå sen till närmsta affär som har nylonpenslar i olika storlek. (tvätta ur dom först) GP- air går bra liksom kompressor om du har filter som hindrar oljefilm i luftflödet.
 
ANNONS