Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Någon som vet vad som ingår när man beställer ett batterigrepp MB-D10.

Inget eller ett EN-EL3e??

Antar att man måste köpa till både EN-EL4a och laddare MH-21(22) om man vill få ut det bästa ur detta grepp.......blir j....gt dyrt!

Jag tycker det är lite tråkigt att man inte integrerade ett batterigrepp med EN-EL4a på denna nya D300.

Skulle bli ett slankare hus än D3 samt en tydlig distansering till D200.
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Till er som funderar på en köpa EN-EL4a. Kolla in tbh.se. Billigaste butiken jag har hittat hittills: Beställde just ett till min kommande D3.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag köpte ett EN-EL4a från eXpansys.se för en dryg månad sedan.

Kostade 723,96 + moms

Med ett par minneskort och frakten 135:- (DHL express från Manchester) blev det hyggligt under tusenlappen för detta batteri.
 

dokido

Aktiv medlem
Juntti skrev att bara hans macro objektiv klarade hans kvalitetskrav, vad är det för kvalitetskrav, ej sigma/tamron utan nikon, eller dyrare nikon á la minst 10.000, eller vad?

Själv, tja, ska väl skaffa ett 300, men 40.000:- har jag inte råd med så jag fundera på antingen 300/4 eller också 70-300/3,6-6,2(ca), nikons, tänkte komma lite närmare fåglar

Jag har nu 18-200 vr nikon, 18-55 macro sigma, tamron 90 macro, och primen 50/1.8

skulle dessa objektiv ge betydligt sämre bilder med d300 än med min nuvarande d80 eftersom man enligt juntti ser skillnaden tydligare
 

johan.morck

Aktiv medlem
Tror faktiskt du läst hans svar fel, han avser nog att med större sensorer, i synnerhet FF, så är det många som har gluggar som inte fungerar så bra, de tecknar inte ut hela FF-formatet, sådana som är gjorda för mindre sensorsorer vi hittar i bla D50, D70, D80, D200 och kommande D300 (mfl).

Men jag tror också att ökad pixelätethet ställer större krav på objektiven. Min begränsade kunskap säger mig dock att skillnaden kommer att vara försumbar eller ens märkbar. Ni skriver ju Nikon också att man bland annat har någon form av CA-kontrollprocess i D300 vilket skulle minimera problemet kanske. Såå, är du intresserad av en D300 så tror jag inte du behöver oroa dig.
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Attans, köpte precis ett för 1695:-. Det här skulle jag sett innan, så hade jag kunnat köpt två st istället och sällan behövs släpa med laddare för kortare resor.
 

fredrik_hedman

Aktiv medlem
Det finns dom som har beslutsångest för om de ska byta ut D200 till D300 samtidigt som jag funderar på att skaffa ett till hus. Har nu en D2h och har sneglat på D200 ett tag. Så jag kanske inte ska ha så dåligt samvete för att jag vill köpa ett hus för 12-15 tusen :)
 

Björn-v

Aktiv medlem
Är det någon som känner till hus D300 fungerar med äldre Nikkorgluggar - MF med Ai-Ais koppling, fungerar mätningen som på D1 -D2 kamerorna
 

Makten

Aktiv medlem
Martin Nilsson skrev:
Obekräftad testbild med D300 på ISO 6400. Jag körde bilden i exif viewer men kunde inte få fram någon information angående ISO-värde.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1039&thread=24549527
En hel del brus, men snyggt sådant må jag säga. Ser ut ungefär som D200 @ ISO 1600-"Hi 1" (2200?) fast "finkornigare".

chiyoda skrev:
Är det någon som känner till hus D300 fungerar med äldre Nikkorgluggar - MF med Ai-Ais koppling, fungerar mätningen som på D1 -D2 kamerorna
Inte fasen lär de ha tagit bort den finessen. Det verkar otänkbart. Det går bra med D200, så det bör gå bra med D300.
 

keckax

Aktiv medlem
Makten skrev:


Inte fasen lär de ha tagit bort den finessen. Det verkar otänkbart. Det går bra med D200, så det bör gå bra med D300.
Bättre upp! Matrix-mätning blir nu möjligt också! D200 hade bara centrumvägd mätning på Ai/s -optik.

"Non-CPU AI NIKKOR: Can be used in exposure modes A and M; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster; Color Matrix Metering and aperture value display supported if user provides lens data"

/K
 

marma

Aktiv medlem
ANNONS