Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Ja, det är lite det jag funderar på. Kan snabbheten på de senaste korten utnyttjas av D300 som ju är lite äldre?
Nej, knappast. Det är bara vid överföring till dator som du (möjligen) kan ha nytta av sådana hastigheter. Nu är inte Rob Galwraiths sida uppdaterad på länge men den visar ändå att D300 maxar vid 30MB/s även på 45MB/s-kort som gamla Extreme IV.

Här är ett annat test: http://sportsphotoguy.com/d300-raw-burst-test/
 

benganj

Aktiv medlem
Nej, knappast. Det är bara vid överföring till dator som du (möjligen) kan ha nytta av sådana hastigheter. Nu är inte Rob Galwraiths sida uppdaterad på länge men den visar ändå att D300 maxar vid 30MB/s även på 45MB/s-kort som gamla Extreme IV.

Här är ett annat test: http://sportsphotoguy.com/d300-raw-burst-test/
Intressant, men jag ser inte att Rob skriver att D300 maxar vid 30mb/s och att det skulle vara kameran som är begränsningen.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Intressant, men jag ser inte att Rob skriver att D300 maxar vid 30mb/s och att det skulle vara kameran som är begränsningen.
Förvisso, men inget av Robs testade kort gick över 30,3MB/s trots teoretisk kapacitet på 45MB/s och det andra testet jag länkade till visar att D300 maxar 34MB/s med ett 90MB/s-kort (!).
 

benganj

Aktiv medlem
Ja, nu börjar jag undra om inte ett gammalt 45mb/s kort skulle vara snabbare än det nya 60mb/s på D300an. Hmm?
 

hpz

Aktiv medlem
Senaste firmwaren står det inget om stöd för de nya snabbare minnestyperna. Och det verkar som 64GB och de nya Extreme PRO korten inte vill sig på D300 enligt flera sajter. Så en 16GB Extreme är nog lämplig och utnyttjbar. Den snabbare PRO modellen är tydligen ett onödigt köp.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Senaste firmwaren står det inget om stöd för de nya snabbare minnestyperna. Och det verkar som 64GB och de nya Extreme PRO korten inte vill sig på D300 enligt flera sajter. Så en 16GB Extreme är nog lämplig och utnyttjbar. Den snabbare PRO modellen är tydligen ett onödigt köp.
ja, pratar man bara om kamera-till-kort så är det säkert ett onödigt köp men med fw800 eller liknande gränssnitt i datorn så är det nice när minneskorten töms i 90MB/s.
 

benganj

Aktiv medlem
ja, pratar man bara om kamera-till-kort så är det säkert ett onödigt köp men med fw800 eller liknande gränssnitt i datorn så är det nice när minneskorten töms i 90MB/s.
Ja, även om det inte gjorde så stor skillnad på kameran så gick det mycket snabbare att ladda upp bilder på datorn med 60mb/s-kortet jämfört med 30mb/s... och det är ju alltid trevligt:)
 

monsfornander

Aktiv medlem
Hej

Jag vet inte om detta är rätt tråd, annars kanske mod kan flytta inlägget?

Min D300 har börjat ta väldigt överexponerade bilder, ibland blir de ok men allt som oftast så är tex. himlen utfrätt. Ofta går de att rädda ganska bra i PS men vad tror ni kan ha hänt?

Jag tror inte att det har fått någon smäll, men kanske ska man lämna in den ändå? Var kan man göra det då i Helsingborgs trakten?

Andra tips/ideér/råd?

Tack
Måns
 

Janne B

Aktiv medlem
Tryck på de båda färgmarkerde knapparna för att kamean skall återfå fabriksinställningarna. Det finns mcyket man kan pilla på, allt från auto ISO eller som ovan föreslagits "spotmätning" för att allt skall bli fel. Om det inte hjälper med att återställa kamerna tror jag tyvärr att du måste in med den på en verkstad.
Mvh
JB
 

keckax

Aktiv medlem
Hej

Jag vet inte om detta är rätt tråd, annars kanske mod kan flytta inlägget?

Min D300 har börjat ta väldigt överexponerade bilder, ibland blir de ok men allt som oftast så är tex. himlen utfrätt. Ofta går de att rädda ganska bra i PS men vad tror ni kan ha hänt?

Jag tror inte att det har fått någon smäll, men kanske ska man lämna in den ändå? Var kan man göra det då i Helsingborgs trakten?

Andra tips/ideér/råd?

Tack
Måns
Gäller det tillsammans med fler än ett optik?
Man kan tänka sej att lamellerna med ett specifikt objektiv har svårt att hänga med vid fotografering vid mindre bländaröppningar. Tröga/oljiga lameller kan kan i så fall vara en orsak.
Gäller det flera gluggar så faller ju den teorin naturligtvis.

/K
 

Mwd

Aktiv medlem
Asterisk vid P-symbolen ??

Hej på er, ibland dyker det upp en liten asterisk * vid P.et på displayen.
Vad tusan betyder den ?
Jag hittar inget om den i instruktionsboken.
Om man ändrar lite inställningar kor och tvärs så försvinner den.
Någon som har koll ?

// Mats W
 

Cronholm

Aktiv medlem
Hej på er, ibland dyker det upp en liten asterisk * vid P.et på displayen.
Vad tusan betyder den ?
Jag hittar inget om den i instruktionsboken.
Om man ändrar lite inställningar kor och tvärs så försvinner den.
Någon som har koll ?

// Mats W

P utan asterisk är vad kameran genom sin programautomatik ställer som kombination av slutartid och bländare. Om du sedan vrider på ratten så blir det P med asterisk, P*, vilket innebär att den sammanlagda exponeringen blir densamma men med en annan kombination av slutartid och bländare.

Antag att du får bl 8 och 1/200 vid P. Om du vrider ett snäpp kanske du får bl 11 och 1/100 på ena hållet eller bl 5,6 och 1/400 på andra hållet. Samma mängd ljus men en annan kombination av slutare och bländare.
 

Mwd

Aktiv medlem
Aha, en "justerad" P-inställning.
Misstänkte att det var något åt det hållet.
Tack för ditt svar.

// Mats W
 
ANNONS