Annons

När uppstår interpolering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Att interpolering uppstår när man utökar bildens pixlar är klart för mig. Dock har jag en fråga: Om jag exempelvis ska scanna in ett småbildsnegativ och sätter målstorleken till A4, är den interpoleringen bättre eller sämre än om jag också samtidigt sätter dpi till 300?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bättre än?

Bättre än vadå? Menar du att scannerns egentliga maximala upplösning inte räcker till A4 i 300PPi? I så fall vinner du inget utan kan då mycket hellre interpolera i ditt bildprogram (om det behövs) och behålla det digitala originalet i den mindre upplösningen. Var det inte så du menade får du formulera om frågan för den var näst intill obegriplig.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Att interpolering uppstår när man utökar bildens pixlar är klart för mig. Dock har jag en fråga: Om jag exempelvis ska scanna in ett småbildsnegativ och sätter målstorleken till A4, är den interpoleringen bättre eller sämre än om jag också samtidigt sätter dpi till 300?
Du måste ju alltid välja ytstorlek och upplösning när du skannar. Självklart kan du välja att skanna i 100 % och då blir bilden lika stor som originalet, men förmodligen väljer du då 3200 ppi eller 2400 ppi, beroende på vad skannern klarar. Sen kan du ju dra upp bilden till A4 i alla fall.
Långsidan på ett dia är ju 36 mm, i tum blir det 36/25,4=1,42. Om du skannar i 3200 ppi så får du 1,42x3200=4535 pixlar på långsidan. om du fördelar dessa efter ett A4 som är 297 mm på långsidan så blir det 297/25,4=11,69 tum som pixlarna ska fördelas på: 4535/11,69=388 pixlar per tum (ppi). Det räcker och blir över för en detaljrik bild.

Totalt får du nästan 14 megapixel i en skanning av en diabild med 3200 ppi. Det är nog ungefär max vad man kan få ut i detalj om du har fotat med en bra kamera. Har du en enklare fotoutrustning så kan du nog gå ner till 2400 eller 1200 ppi när du skannar.
 

Kijana

Aktiv medlem
Du måste ju alltid välja ytstorlek och upplösning när du skannar. Självklart kan du välja att skanna i 100 % och då blir bilden lika stor som originalet, men förmodligen väljer du då 3200 ppi eller 2400 ppi, beroende på vad skannern klarar. Sen kan du ju dra upp bilden till A4 i alla fall.
Tack för ett bra svar, även om det kanske var så att frågan inte var kristallklart formulerad.
Jag har alltid valt ytstorlek och upplösning tidigare, men jag har av olika anledningar nu slagits av tanken att så fort man scannar bilden i mer än 100 procent så interpolerar man. Hur ligger det till med det?
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Tack för ett bra svar, även om det kanske var så att frågan inte var kristallklart formulerad.
Jag har alltid valt ytstorlek och upplösning tidigare, men jag har av olika anledningar nu slagits av tanken att så fort man scannar bilden i mer än 100 procent så interpolerar man. Hur ligger det till med det?
Enda gången skannern interpolerar är när du skannar med en högre upplösning än skannerns maximala. Man bör därför ta reda på vad skannern kan presetera maximalt så man inte står och skannar in bilder i en onödigt hög upplösning, som alltså ändå inte ger mer detalj, bara större bildfiler.
 

Kijana

Aktiv medlem
Så då spelar det alltså ingen roll om jag till exempel scannar i 100 procent och 2400 dpi eller sätter målstorleken direkt till A4 och 300 dpi?
 

Kijana

Aktiv medlem
Okej. Men på ett sätt är det ju inte antalet pixlar som är problemet utan om en andel pixlar av dessa är framräknade artificiellt. Det menar du alltså att de inte är i ett sådant exempel?
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Okej. Men på ett sätt är det ju inte antalet pixlar som är problemet utan om en andel pixlar av dessa är framräknade artificiellt. Det menar du alltså att de inte är i ett sådant exempel?
Det kan jag inte svära på, men om skannern är specificerad till 3200 PPI så bör det fungera utan interpolering. Själv brukar jag alltid skanna i 100 %. Om man ska använda bilden så är det ju bara att anpassa till sida i utskriftsdialogen, eller blåsa upp den först (kryssa i behåll storlek och ändra till 300 PPI) och sedan skriva ut.
 
ANNONS