Annons

Hus för fågelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Man skulle kunna tolka texten som att 400/5,6 + TC 1,4x skulle kunna funka med AF på en 5Dmk3 eller 1D, men inte på en exvis 70D?

Men gäller detta endast med telekonverter eller uppstår samma problem om man kombinerar ett crophus med exempelvis en billigare telezoom som ju kan ha 6,3 som största bländare i den övre delen av brännviddspannet (t ex Tamron 150-600), alltså utan TC?
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Nu har jag dålig koll på prisbilden på begagnat men skulle jag leta ett hus för fågelfoto så skulle jag nog försöka hitta en beggad 1D IV i fint skick, om det går att hitta en med tanke på TS budget vet jag inte men det borde ju finnas hus till salu i närheten av den summan...
 

ljonsson

Aktiv medlem
Nu har jag dålig koll på prisbilden på begagnat men skulle jag leta ett hus för fågelfoto så skulle jag nog försöka hitta en beggad 1D IV i fint skick, om det går att hitta en med tanke på TS budget vet jag inte men det borde ju finnas hus till salu i närheten av den summan...
Håller helt med om detta. En 1D Mark IV är ett klokt val som levererar bildkvalitet som överträffar alla Canons APS-C hus. Med sin 1,3x cropfaktor, sina 10 bps och väldigt bra AF-prestanda förpackat i ett hus byggt som en stridsvagn (vädertätad) lämpar den sig väl för fågelfoto.
 

afe

Aktiv medlem
Som vanligt sticker rekommendationerna iväg mot proffkameror och stora tunga objektiv :)

En del vill inte ha stora kamera hus och jätteobjektiv, och då är väl t.ex. 7D och 400/5,6 alldeles ypperliga alternativ tycker jag.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Visst finns det fördelar med ett kompakt system, men det är inte vad jag efterfrågar för detta ändamål. För min del är inte vikten någon stor nackdel, och jag upplever det lättare att manövrera en större kamera när det går undan, som t ex vid flygande fågel. Mindre kameror passar i mitt tycke bättre för "lugnare" foto, som landskap-, porträtt-, gatufoto till exempel. För gömsle eller bara vistas i naturen så brukar jag ha med mig allt från 2,5 till 8 kg utrustning utan att tycka att det är något problem. Visst, en 800/5,6 med ett FF-hus är ju inget man går runt med till vardags, men det är ju inte heller mitt mål, utan det är något som ska användas för ett specifikt syfte. Sen är ju också 800/5,6 lite utanför budgeten som jag nämnde i första inlägget, så jag behöver nog inte fundera så mycket på den vikten. :)
Och en del av oss tycker ju inte att vikten är ett problem, tex TS... =)
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Nä det kan jag förvisso hålla med dig om...

Jag håller dessutom med om att dom flesta trådarna oftast "spårar ur" & det slutar med att proffsgrejer rekommenderas till många som inte behöver eller har budget för dom prylarna...

Men om man kollar på förutsättningarna som TS skrev i sitt första inlägg så blir det ändå svårt att inte rekommendera en 1D IV, även om den inte fanns med som alternativ, den har ju klart bättre ISO egenskaper än 7D & 70D, snabbare AF, snabbare seriebildtagning & är vädertätad, dessutom så får man ju fungerande AF med 400/5,6 med en monterad 1,4x extender.

Jag har plåtat i flera år med en 7D & det är en grym kamera, ISO egenskaperna är väl kanske inte inte dom bästa & hade jag dock letat nytt hus för just fågelfoto & haft en budget på runt 15 tusen så hade jag åtminstone haft en 1D IV med som alternativ... =)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag. Fotar en del flygande fågel med 400/5.6L och Sigma 500/4.5 DG . Haft en del hus, skulle uppskatta bra af, men tycker faktiskt bara att 5d3 levererar på den fronten av de jag kört med, af-modulen är överlägsen allt annat.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Att jag inte hade med 1D mk IV som alternativ var bara en fråga om budget - jag trodde inte att den skulle gå att få ens begagnad till ett pris som jag har råd med. Och jag har som sagt inget problem med vikten och ser inte proffsgrejer som någon nackdel heller (varför skulle jag det???). :)
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
En snabbkoll på Blocket gav två st 1D mk IV för mindre än 20 papp. Om jag kunde hitta även 400/5,6 begagnat så skulle det helt klart kunna vara ett alternativ inom min budget.

Men då kommer en följdfråga: Finns 400/5,6 i olika "generationer" och vad skiljer i så fall dessa? Jag har ju än så länge bara kikat på den som finns att köpa ny.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Att jag inte hade med 1D mk IV som alternativ var bara en fråga om budget - jag trodde inte att den skulle gå att få ens begagnad till ett pris som jag har råd med. Och jag har som sagt inget problem med vikten och ser inte proffsgrejer som någon nackdel heller (varför skulle jag det???). :)
Va kul, hoppas du hittar ett fint ex av både 1D IV & 400/5,6L, du kommer bli galet nöjd!! =)
 
ANNONS