Annons

~Hur mycket värde (i kronor) tappar en nästan ny kamera när man säljer den begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

filleh

Medlem
Hejsan!
Blev lite svårt att formulera dessa frågor, men hoppas ni förstår, tack på förhand för svar!

Jag är väldigt sugen på Canon 7d Mark II, men är inte helt säker på att jag vill ha en crop-sensor egentligen! 7d Mark II är väl egentligen inte optimal då jag ska fotografera mycket landskap, gatufotografering, och i lågt ljus. Kommer nog inte fotografera särskilt mycket djurliv eller sport heller.

Blir osäker på om 5d Mark III är värd att skaffa då 5d Mark IV kommer i april, så undrar därför ungefär hur mycket kameror tappar i värde ifall jag skulle skaffa en 7d Mark II eller 5d Mark III, tills jag ser priset på Mark IV'an.
Och när den släpps så kommer väl antagligen något hända med priset på 5d Mark III, både begagnad och ny, vad händer med priset på den då undrar jag? Vad hände med 5d Mark II när 5d Mark III kom?
Något liknande kanske man kan tänka sig kommer ske i detta fallet?

Vill gärna ha Canon, för dom ligger mycket bättre i min hand, och kommer ha min Canon 16-35mm 2.8L Mark II USM objektiv (ska inte säljas).
Utgå från att kameran är extremt omhändertagen och försiktigt hanterad vid eventuellt sälj.

Ursäkta för lång text och tack igen på förhand för svar!
MVH Filip
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Nu är väl det här inte riktigt ett svar på dina frågor utan mer hur jag nog skulle ha gjort... =)

7DmkII verkar vara en grym kamera men med tanke på vad du gillar att fota så skulle jag gå direkt på FF, om du dessutom är mer eller mindre säker på att du kommer köpa 5DmkIV direkt den släpps så skulle jag ha köpt en fin beggad 5D mkII tills vidare, värdeminskningen kommer vara väldigt liten jämfört med att köpa dom andra kamerorna nya & sälja dom efter ett ett par månader...
 

filleh

Medlem
Ja, det låter ju som ett alternativ! Ska undersöka det närmare.

Vill också tillägga att jag absolut inte direkt ska köpa 5d Mark IV när den kommer, det kommer helt an på priset den släpps till!
 

LGNLGN

Aktiv medlem
skifte eller uppgradering

om nya IV:an betyder att en helt ny typ av Canon FF kamera lanseras så lär nuvarande modeller sjunka rejält. Dvs om det betyder ny sensor, megapixel etc betyder nog det att III:an blir "billig" att köpa. Många begagnade lär nog dyka upp också då många har väntat

Är nya IV:an mer att se som en uppgradering så blir det nog inte så dramatiskt med priset

Tror mer på det första scenariot. Ska bli spännande att se vad Canon kommer med. Det är ju bara några månader dit
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nästan ny beg: man får sätta sig in i köparens situation. Använd är använd. Vad skulle du själv betala mer för att veta att en kamera är ny? Personligen vill ja spara en hel del om den är begagnad, även om den är nästan ny. Prissänkningen är en kombination av kronor och procent. Pratar vi dyra kameror som här, så kan man kanske räkna i procent. Jag skulle säga att en kamera i 5DIII eller 7DII klassen som är använd i några månader borde kunna säljas för 65-70% av aktuellt nypris då den säljs - vad den kostade då du köpte den är inte relevant. Canon brukar sätta ett högt pris första 6-12 månaderna för att sedan falla. Jag skulle tro att 7DII är nere runt 14.000:- innan årsskiftet, men vem vet? Kommer en mycket förbättrad 5DIV som inte blir avsevärt mycket dyrare än 5DIII var då den var ny kommer nypriset på de sista exen av 5DIII falla då den nya kommer vilket även sänker begpriset.

Det är så många faktorer och rykten så det är svårt att sia. Kameror är alltid en dålig investering så mitt tips är att se igenom dina behov och köp efter det. Köp inte en dyrare kamer än du behöver - under en cykel (nypris till vad man säljer beg vid efterträdarens entré) faller priset mer än 50%, och beroende på livscykelns längd, t o m 75%.
 

sharper

Ny medlem
Tror mer på det första scenariot. Ska bli spännande att se vad Canon kommer med. Det är ju bara några månader dit
Ska bli väldigt intressant att se om dom kan skaka av sig sin "Canonitis"

Canonitis: Noun/Latin origin - To never go the full step you really need to innovate and take over the market.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt tänker du köpa en ny kamera idag som du skall sälja om 3-4 månader. Det låter som en dålig affär, du får nog räkna med en värdeförlust på 30-50% - gissar jag.

Har du ingen kamera idag som du kan använda fram till 5D mk4 kommer?

Varför köpa en utpräglad sport-kamera som 7D mk2 när det inte är den typen av foto du ägnar dig åt?

Det bästa rent ekonomiskt är väl att köpa en begagnad kamera idag. Då tappar den ju väldigt lite i värdet på några månader.

Om du väljer att köpa nytt, köp en 6D, den passar ju ditt fotoområde bättre än 7Dmk2. Kanske kommer du att upptäcka att den "räcker gott" och kan lägga resten av pengarna på nya objektiv?
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Som de flesta här berättat så är den största värdeminskningen direkt när du köper den.
I princip kan man säga att kamerans värde sjunker till 75% av billigaste priset på prisjakt.nu.
Alltså 75% av det pris som prisjakt visar vid försäljningstillfället inte baserat på det pris du gav.

Har kamerans pris sjunkit, så lär du få stå ut med det.
För det är väl så att även du skulle ha svårt för att köpa en kamera begagnad för samma eller högre pris än den säljs ny i affären för?

Går du in på blocket kommer du hitta många som inte förstår detta.
Ex 4000:- för vinterdäck med 4-5mm mönster kvar.
3mm är minikravet enligt lag. Alltså är det 1-2mm kvar. Vinterdäck kostar 1000:- nya.
Underbart för en säljare som faktikst hittar en köpare för det priset. Han kan köpa helt nya däck för det han fick begagnat.

Självklart fungerar det inte. De förblir osålda.

Begagnat är begagnat. Du förlorar på den affären du siktar på, inte köparen av din begagnade utrustning.
 

nivas

Aktiv medlem
Så länge kameran är yngre än 1 år så kan du räkna med att få cirka 3/4 av nätpriset den dagen du säljer. Vad du själv har betalat för kameran är ointressant.
"Extremt omhändetagen" ändrar inget kring priset, det fysiska utseendet (repor, bucklor, smuts, blankpolerade ytor, sprucken plast...) och antalet exponeringar är det enda som styr.
För en beg 7DmkII så får du idag kring 12000:-, framåt sommaren troligen kring 11000:-.

Om jag kommer ihåg rätt så behöll 5DmkII sitt värde under en ganska lång tid efter att mkIII kom ut, detta pga att den nya modellen var ganska mycket dyrare.

Det finns ju inget som garanterar att 5DmkIV kommer i april, och vi vet inte när den kan finnas tillgänglig i butik. För mig låter det som att du istället ska satsa på en 6D, den är billigare än 7DmkII.
 

Josef430

Aktiv medlem
Canon vs. Nikon

En eventuellt ny högupplöst fullformat från Canon kommer definitivt att vara en konkurrent till Nikon 810. Priset på den är ca. 31 000:-, vilket gör troligt att en ny Canon kommer att lanseras till ca. 35 000:- för att kanske sakta sjunka närmare Nikons priser. Troligen kommer man att behålla 5D MarkIII, som ett prisvärt alternativ under något/några år.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Andrahandspriset beror på modell och var du säljer den. Du borde lätt kunna få 2/3 av det aktuella priset för en årsny kamera.

Ett smart alternativ är att vänta till 5D4 släpps och köpa en 5D3 av någon som uppgraderar.

Själv är jag tveksam till att köpa en så dyr crop-sensorkamera som 7DII. Du kommer inte se någon skillnad på bilderna jämfört med en crop-sensor som kostar hälften så mycket.

Men med en FF-sensor kommer du att få något extra.

6D är ett sämre alternativ än 5D3, både i prestanda och bild.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns de som hävdar att 6D producerar bättre, bildtekniskt sett, än 5D Mark III, så den skillnaden lär han inte se.

Det är inget fel i sig att köpa en APS-C-kamera som 7D Mark II. Men då ska man egentligen vilja ha en 1D Mark IV, typ, fast vill komma billigare undan. Annars ser man inte fördelarna med 7D Mark II. I det här fallet verkar det inte vara så att 7D Mark II kommer till sin rätt.
 

filleh

Medlem
Tack för alla svar! Uppskattas!

Jag får fortsätta leta runt lite, men kommer nog försöka hitta något begagnat i första hand :)
 

afe

Aktiv medlem
Vad har du för kamera idag, och vad vill du uppnå med ett byte? Det var inte många månader sedan du skrev att du är total nybörjare, och nu är du inne på kameror som räknas till proffsnivå :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Själv är jag tveksam till att köpa en så dyr crop-sensorkamera som 7DII. Du kommer inte se någon skillnad på bilderna jämfört med en crop-sensor som kostar hälften så mycket.
Det beror på under vilka förhållanden man fotograferar. De flesta ser nog skillnad på en bild där AF lyckats sätta skärpan och en där den inte har det.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det beror på under vilka förhållanden man fotograferar. De flesta ser nog skillnad på en bild där AF lyckats sätta skärpan och en där den inte har det.
Det vet jag, men det finns crop-kameror till halva priset av 7DII som också sätter autofokus. Därav min kommentar.

För övrigt använder jag manuell fokus när skärpan måste sitta exakt där jag vill ha den. Det finns ännu ingen autofokus som läser mina tankar ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det vet jag, men det finns crop-kameror till halva priset av 7DII som också sätter autofokus. Därav min kommentar.

För övrigt använder jag manuell fokus när skärpan måste sitta exakt där jag vill ha den. Det finns ännu ingen autofokus som läser mina tankar ;)
På stilla motiv eller för det TS fotograferar ja. Men givetvis, vid snabba motiv är ju 7DII nästan i klass med 1DX i tester - så den är vassare för de som behöver den.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Ca 40-50% av Scandinavianphotos listpris

Hej!

Alla med F-skatt drar av 20% (momsen), som andrhandsköpare gör jag därmed direkt ett avdrag med ett belopp motsvarande detta.

I händelse att varan är ett felköp, är jag som andrahandsköpare inte garanterad att garantin gäller. Många företag väljer att ge kunder värdet av godwill och ger i praktiken service/garanti ändå.

Detta är dock inte något som vi som kunder kan kräva. Vilket bidrar till att jag önskar en extra "riskpremie" om ytterligare 20-30% på varan.

Personligen brukar jag ta utgångspunkt i Scandinavianphotos nyprislista och erbjuda ca 40% av detta till en säljare.

Endel tackar då nej, andra ja. Jag har idag själv betalt ca 40% av deras nypris för den utrustning jag har. Jag måste inte köpa och väntar gärna på rätt tillfälle.

Sedan är det alltid utrymme för en diskussion.

Fasta priser är en myt och fasta priser över dagens inköpspris för nya kameror en önskedröm....
 
ANNONS