Annons

Felmeddelande i Lightroom - bildkoppling

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag har vissa bilder med ett utropstecken uppe i högra hörnet.
När jag klickar på det kommer följande meddelande upp:

"0123.jpg" kunde inte
användas eftersom orginalfilen inte kunde
hittas. Vill du leta reda på den?

- Trycker på "Leta reda på den" -

Filen "0123.jpg" är kopplad till ett annat foto i den här
katalogen.

Varje fil kan endast kopplas till ett foto.

Vad beror detta på och vad kan jag göra åt det. Så vitt jag ser pekar miniatyren på rätt originalfil. Vad menas med att den är kopplad till ett annat foto? Jag har letat efter dubbletter utan att finna.
Vad gör jag nu?

Mvh

David
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag känner inte igen felet.

Jag skulle göra följande:

1) Se till att kopiera lrcat-filen till säker plats.

2) Även försöka se till att ha koll på de automatiska backuper som Lightroom har gjort.

3) Starta Lightroom, gå till File-Optimize och köra optimeringen.


Anders
 

Dadid

Aktiv medlem
Jag känner inte igen felet.

Jag skulle göra följande:

1) Se till att kopiera lrcat-filen till säker plats.

2) Även försöka se till att ha koll på de automatiska backuper som Lightroom har gjort.

3) Starta Lightroom, gå till File-Optimize och köra optimeringen.


Anders

Tack för engagemanget!
Jag har kört en optimering, men vad det aktuella felet anbelangar märks ingen förbättring.
Ytterligare tips och idéer är varmt välkomna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En tanke - det kan inte vara så att kameran är inställd så att den inte fortsätter löpande med filnumrering så att varje gång man byter minneskort startar filnummer från 1 igen så att flera filer får samma namn?
 

erro.se

Aktiv medlem
Uppenbarligen så hittar inte LR originalfilen på den plats där den förväntar sig. Har du flyttat eller raderat bildfilerna? Avsiktligt eller av misstag? Isåfall hur? Eller Har du råkat återimportera en redan importerad bild?
 

Dadid

Aktiv medlem
Filnamnen är inget problem. Varje bildfil döps om vid import och ges ett namn på temat 20150217202315001.

Det lustiga är att de aktuella bilderna bara finns i vars ett exemplar och att programmet själv hittar orginalfilerna när jag trycker på "leta reda på dem".

/David
 
ANNONS