Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Isande vind och en del kvarvarande löv som fladdrade och singlade i blåsten. Orange, gult och lite grönt. Gjorde sig bra mot mörkret, upplysta av gatljus.

Oerhört förvånande att konstatera att min X-T2 fabricerat samtliga bilder... helt utan färg. Ja, det var visst en liiite svagt grönfärgad bård på en bild (av ca 20). Jomenvisst, det blev en del riktigt fina bilder - men vart tog färgen vägen???

Någon som kan förklara denna märklighet (annars har kameran levererat mycket fina bilder!)

/Roger
Misstänker du kört jpg och råkat slå över till svartvitt .
 

HRL

Aktiv medlem
Misstänker du kört jpg och råkat slå över till svartvitt .
Såg sen att jag oavsiktligt råkat komma åt "drive-ratten" som hamnat på DRV och stod inställd på att bara fota allt som är grönt, övrigt svart/vitt. Kanske lite synd att den ratten inte går att låsa.

Tack för svar...


/Roger
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Såg sen att jag oavsiktligt råkat komma åt "drive-ratten" som hamnat på DRV och stod inställd på att bara fota allt som är grönt, övrigt svart/vitt. Kanske lite synd att den ratten inte går att låsa.

Tack för svar...


/Roger
Menar du ADV. Ett läge jag mer eller mindre lyckats stänga av nu.
Jag lyckades hamna där med jämna mellanrum. Nu har jag stängt ner den skiten så jag inte hamnar där av misstag.
Eftersom jag bara är intresserad av funktioner som rör RAw och inte jpg så är valen både i my menu och Q och är det lite svåra att välja. Har haft svårt att konfiguerera X-PRO2 och X-T2 likadant.

Jag har en X-PRO2 och en X-T2. Det är en kombination som passar mig perfekt.
Alltid när jag haft 2 kamerahus har jag oftast haft vidvinkel på den ena och ett tele på det andra.
Det kan vara en vidvinkelzoom på en kamera och en telezoom motsvarande 70-200 på den andra.
Fast det kan lika gärna vara en ljusstark vidvinkel på ena kameran och ett kort samt ljusstarkt tele på den andra.
Vad man väljer beror förstås på vad man skall fotografera.
X-PRO2 passar mig perfekt för vidvinkel till kort tele. Fast börjar man fota med lite längre och tyngre ocjektiv så är X-T2 mycket trevligare. Allt balanserar bättre och man har ett bättre grepp.
Kamerorna är väldigt lika men det finns skillnader.
Varför kan jag t.ex . inte stänga av fokus på avtryckaren på X-PRO2 när jag kan det på X-T2.
Sedan får nog Fuji lära sig att om att ha knappen för AF-L på ungefär samma ställe på båda modellerna.
Det lyckas Canon med på mängder av sina modeller.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
x-t2 värt det?

Lite nyfiken bara på de som kanske har haft x-t1 innan och sedan uppgraderat till xt-2. Jag har Xt-1 och har verkligen gillat den. har egentligen inte mycket att klaga på där. Dock har jag ju inte använt xt-2 så kan inte jämföra.
Har möjlighet att uppgradera nu och funderar mycket fram och tillbaka om det är värt det i slutändan.
Så alla synpunkter är välkomna :)
/Martin.
 

Anders_99

Aktiv medlem
Lite nyfiken bara på de som kanske har haft x-t1 innan och sedan uppgraderat till xt-2. Jag har Xt-1 och har verkligen gillat den. har egentligen inte mycket att klaga på där. Dock har jag ju inte använt xt-2 så kan inte jämföra.
Har möjlighet att uppgradera nu och funderar mycket fram och tillbaka om det är värt det i slutändan.
Så alla synpunkter är välkomna :)
/Martin.
Har inte utsatt den för så hårda prov ännu, men vad den har visat hittills så känner jag att det var värt det.
När jag har hård testat autofokusen så kan jag återkomma.

/ Anders
 

Bofoto2

Aktiv medlem
På fotomässan (Älvsjö) kände jag på en? XT-2. inmatningsrattarna verkar väldigt lätta att komma åt av misstag, kommentar?
Ljusstarka vidvinklar och en ljusstark normal är Fuji ensamma om till APS, därtill små och lätta.
Men Fuji har inte skakreducering med sensorn, som kan användas till astrofoto och sensorshift, men det kommer kanske om nåt år. Då kanske det blir good buy till Pentax.
 

SallyIV

Aktiv medlem
På fotomässan (Älvsjö) kände jag på en? XT-2. inmatningsrattarna verkar väldigt lätta att komma åt av misstag, kommentar?
Ljusstarka vidvinklar och en ljusstark normal är Fuji ensamma om till APS, därtill små och lätta.
Men Fuji har inte skakreducering med sensorn, som kan användas till astrofoto och sensorshift, men det kommer kanske om nåt år. Då kanske det blir good buy till Pentax.
Vad jag sett på fujirumors.com så har Fuji medvedet lagt bort stabilisering i huset för att dels hålla nere storlek (det skall ju belysa utanför senrons i dess viloläge) samt även huset. Låter hyfsat rimligt. Här tar ju Pentax poäng..


-J!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Visst skulle det vara trevligt med bildstabilisering i kamerahuset. Inte minst för att deras små fasta objektiv skulle få stabilisering. Nu hävdar Fuji att fattningen är för liten för att det skall fungera bra.
Å andra sidan har de flesta av deras zoomar stabilisering och en mycket bra sådan.
Deras 100-400/4,5-5,6 OIS är magiskt bra. Jag har lyckats få handhållna bilder helt skarpa tagna med 1/30 på motsvarande 600 mm.
Med min Canon 100-400 var jag inte ens i närheten av de tiderna utan stativ.
 

ajoe

Aktiv medlem
Läste någonstans att Sonys fattning inte heller är gjord för sensorstabilisering, men de har ju ändå infört detta och jag tror att de tar en hel del kunder på det.

Men för mig räcker det att bara jämföra rattarna och knapparna på en T2 och en a6500 eller en a7. Detta ihop med själva känslan i bilderna och mekaniken i objektiven gör att jag är såå nöjd med mitt Nikon DX-avhopp.

Bara en sådan liten detalj att jag sätter närmaste mikroUSB-kabel i kameran i bilen/tåget/hotellrummet för att hålla den laddad är ju i all sin enkelhet värt en hel del. Varfpr har inte alla det?

Men visst, pekskärm och sensorshiftstabilisering, ja tack. Och en X70 med sensor och cpu från T2...
 

forstheim

Aktiv medlem
Bara en sådan liten detalj att jag sätter närmaste mikroUSB-kabel i kameran i bilen/tåget/hotellrummet för att hålla den laddad är ju i all sin enkelhet värt en hel del. Varfpr har inte alla det?
Till skillnad från oss med stora DSLR:er som inte behöver tänka på att "mellanladda" våra kamerahus alls eftersom batteriet bara räcker, räcker och räcker alltså..!? ;-)

Obs! Skrivet med glimten i ögat.. :)
 

ajoe

Aktiv medlem
...batteriet bara räcker, räcker och räcker...
Det är ju faktiskt sant. Min gamla D70 var helt extrem och kunde ta tusentals bilder på samma batteri, medan D90:an genast blev törstigare. Litet i alla fall.

Fast jag tycker inte det är ett problem, har inte batterigreppet och har ännu inte kört tomt. Det hade varit enkelt att få in dubbla kapaciteten eftersom jag ju ändå vill ha det "lilla" greppet och då hade det funnits plats.

Tänk om konstruktlörerna kunde ha mod att sätta dit det grepp men ändå vill ha och Arca-Swiss-skenan i botten redan från början?
 

SallyIV

Aktiv medlem
Läste någonstans att Sonys fattning inte heller är gjord för sensorstabilisering, men de har ju ändå infört detta och jag tror att de tar en hel del kunder på det.

Men för mig räcker det att bara jämföra rattarna och knapparna på en T2 och en a6500 eller en a7. Detta ihop med själva känslan i bilderna och mekaniken i objektiven gör att jag är såå nöjd med mitt Nikon DX-avhopp.

Bara en sådan liten detalj att jag sätter närmaste mikroUSB-kabel i kameran i bilen/tåget/hotellrummet för att hålla den laddad är ju i all sin enkelhet värt en hel del. Varfpr har inte alla det?

Men visst, pekskärm och sensorshiftstabilisering, ja tack. Och en X70 med sensor och cpu från T2...
..Det är ju en X100F (Fourth) på väg, den är synnerligt troligt försedd med innanmätet från nya sensor- & processorgenerationen..

-J!
 

smislo

Aktiv medlem
Läste någonstans att Sonys fattning inte heller är gjord för sensorstabilisering, men de har ju ändå infört detta och jag tror att de tar en hel del kunder på det.

Men för mig räcker det att bara jämföra rattarna och knapparna på en T2 och en a6500 eller en a7. Detta ihop med själva känslan i bilderna och mekaniken i objektiven gör att jag är såå nöjd med mitt Nikon DX-avhopp.

Bara en sådan liten detalj att jag sätter närmaste mikroUSB-kabel i kameran i bilen/tåget/hotellrummet för att hålla den laddad är ju i all sin enkelhet värt en hel del. Varfpr har inte alla det?

Men visst, pekskärm och sensorshiftstabilisering, ja tack. Och en X70 med sensor och cpu från T2...
Så länge SONY har inte gjort vettiga objektiv för APS-C kommer de inta ta kunder från FUJI, det blir tvärtom.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Någon som vet om även X-T1an kan laddas med micro-USB direkt i kameran?
Det så kallade power grip till X-T2 kan laddas via USB. Det följer också med en separat laddare för det. Nu laddar det bara batterierna i greppet och inte det som sitter i kameran. Man kan alltså ha 3 batterier totalt men bara de 2 sitter i greppet laddas.
Så vitt jag vet kan man inte ladda batteriet i själva kameran via USB på någon Fuji modell. Fast jag kan ha fel. Har inte erfarenhet från samtliga modeller.
Ser heller inte riktigt vitsen med det.
 
ANNONS