Annons
Gammal 2018-08-29, 22:07
Viktor Möller

https://www.inet.se/produkt/b1023746/forslag-till-foto

Det här är mitt förslag:

SSD: Behåll din befintliga. Osäker på hur detta val påverkar tjänsten där Inet bygger ihop datorn
HDD: Lagt till 2 TB intern lagring
PSU: Bytt till ett dyrare nätaggregat med bättre kvalitet
CPU-kylare: Billig men bättre än det första alternativet (processorn kan gå varmt)
Chassi: Fractal Design gör stilrena chassin som är enkla att hantera
DVD-läsare: Har jag utelämnat helt och hållet. Det mesta går att hitta online.
Gammal 2018-08-29, 22:11
HenryB

Karuzzell skrev: Det är vad sonen sagt hela tiden men de facto fungerar den inte.

Det vi gjorde var, att ersätta den befintliga C-disken med den nämnda SSD-disken. Den innehåller bara operativsystem och program, som nyinstallerades och uppdaterades så långt mina köpta varianter tillät. Troligen gjorde jag en dumhet, när jag ville ha kvar Windows7 istället för 10:an, som jag läst mycket negativt om. Mina bilder ligger på externa hårddiskar förutom en del, som jag samlat ihop för olika ändamål. De ligger på en av de tre andra diskar (förutom C) som finns i datorn.

Det som händer är att datorn ibland inte ens vill starta. Ibland startar den men sen svarar den inte. Internet har varit kört ett bra tag. Lightroom är när/om jag fått igång det, segt och hänger sig nästan omgående. Flera verktyg går inte alls att använda. Bilderna i en mapp eller sökt grupp bläddrar fram till den sista osv. Det senare händer även om jag bara öppnar en mapp med bilder i Windows fotovisare. Ibland släcks bilder ner. Dessutom fungerar inte musen många minuter.

Givetvis skulle jag hellre fixa till datorn än att lägga ner både tid och pengar på en ny.
Kan du förtydliga det där med diagnosprogram? Det har inte känts frestande ,att börja byta ut komponenter på måfå för att testa. Jag fick ett tips om att det kunde vara processorn, som höll på att gå sönder. Men om vi byter ut den måste tydligen även annat bytas ut. Så att få besked om vad som inte mår bra, vore en välgärning.

Tack för att du tog dig tid att svara! Hoppas du kan ge ett tips på diagnosprogram.
Din dators beteende kan bero på många saker. Det kan vara allt från hårdvara, överhettning och dåliga drivrutiner. När det gäller diagnostikprogram så är det i princip bara minne och disk du kan testa. Om någon av dessa är kass så kommer windows krascha i tid och otid. Om man testat dessa och dom är OK så är första åtgärd att ominstallera datorn och säkerställa att man använder dom senaste drivrutinerna, nyaste BIOS till moderkortet och ett snyggt installerat operativsystem. Med "snyggt" menar jag att du bara har Windows + drivrutiner och inte en massa annan dynga som tillverkarna "förladdar" burkarna med från fabrik.

Fortsätter problemen efter detta så kan man ge sig på hårdvaran. Detta kräver dock att man har delar att testa med. Normala användare har i regel inga extra minnen, diskar och strömdelar liggandes. Bättre då att inse fakta och köpa nytt. En dator har ju trots allt en begränsad livslängd.
Gammal 2018-08-30, 15:06
ErlandH

Karuzzell skrev: Tack för att du tog dig tid att svara! Hoppas du kan ge ett tips på diagnosprogram.
Nu har jag ganska dålig koll på Windows, har uteslutande använt Mac sedan tidigt 1990-tal, men lyckades googla fram detta som kanske kan vara av intresse:

https://www.makeuseof.com/tag/how-to...ling-hardware/
Gammal 2018-08-30, 15:55
EJM68

Karuzzell skrev: Jag är helt okunnig men kan se, att jag för tillfället har en Intel(R)Core (TM) i7 2600 3.40 GH
Ramminnet är 12 GB, vilket jag tänkt öka till det dubbla. Räcker det?
Den nya SSD disken är på 500GB och där har jag i stort sett bara program.

Valde, kanske lite dumt, att installera Windows 7 på den nya SSD-disken. Är det Windows 10 som gäller?
Även om datorn har några år på nacken bör den inte vara jätteslö. Kan du be din son att prestandatesta hårddisken med Crystaldiskmark eller liknande för att se om disken kommer upp i de läs/skrivhastigheter som den bör? Om ni har haft otur är din SSD installerad i IDE mode istället för ACHI vilket gör prestandan mycket sämre, typ 1/4 av tillgänglig.
Jag tycker att Windows 10 är ett klart lyft från Windows 7. Windows 10 har funnits över 3 år och flera uppdateringspaket har släppts.
Gammal 2018-09-03, 17:40
Karuzzell

HenryB skrev: Tog en liten titt på din sons "kundvagn".

* Processorn är av första generationens Ryzen7 och är numera ersatt av andra generationen med ökad prestanda som skillnad. Lägg till 400:- och välj Ryzen7 2700 ist. Viktigt är att ett moderkort med B350-kretsar måste BIOS-uppgraderas för att kunna köra med andra generationens Ryzen7. Den butik som bygger datorn är väl medvetna om detta och löser den biten.

* Moderkortet har en äldre styrkrets. En uppdaterad styrkrets har precis släppts (B450) med en del förbättringar samt med stöd för andra generationens Ryzen processorer direkt ur kartong. Inga stora pengar så välj ett kort med B450-kretsen.

* Minnena skall minst ha samma hastighet som moderkortstillverkaren anget som lägsta standard. Valda minnen är för långsamma. Ditt moderkort skall ha minnen som kör i 2666Mhz eller högre.

* Vald SSD-disk arbetar mot SATA-bussen vilket är en mkt långsamare "motorväg" för alla ettor och nollor än om disken istället får jobba mot PCI-E-bussen som sväljer mkt mer trafik samtidigt.

Sen räcker grafikkortet för bildarbete. Photoshop och Lightroom älskar mkt minne och snabb processor. Grafikkorten har dom dock inte lärt sig att nyttja så bra.

Tack igen!
Sonen har modifierat sitt förslag (hade nog gjort det rätt tidigt men jag var inte uppdaterad) och jag tycker, att det till stora delar liknar ditt förslag. Han har försökt hålla nere kostnaden, vilket jag är tacksam för men det är ändå så mycket pengar, att jag är angelägen om att det blir bra.

Hans nya förslag:
https://www.inet.se/produkt/b1023582/eva

Jag begriper fortfarande inte mycket men har försökt läsa på.

Ni har valt olika chassin men i samma prisklass. Varför valde du Fractal....?
För båda gäller, att de bara har 2 usb-portar. Jag använder i dagsläget minst 6 stycken. Fungerar det lika bra/snabbt med en fördelningshubb?

I det sammanhanget vill jag fråga, om det vore en fördel, att ha mina bilder på en lagringsdisk på datorn (som du föreslår) jämfört med att ha dem på externa hårddiskar. Tänker mig, att de kanske är långsammare. Och så slipper jag anslutningssladdarna till både el och dator.

När det gäller processorn har du valt en dyrare.
Du pratade om olika generationen och jag gissar, att eftersom sonens val börjar på en etta denna tillhör den första generationen.

Moderkortet är detsamma som du valt och minnena motsvarar dina val.

Dina resonemang kring val av SSD-disk hänger jag inte riktigt med i förutom, att du valt en större och snabbare (beroende på storlek eller typ?) .

Du har också valt ett annat nätaggregat.

Jag förstår, att om man byter upp sig i en komponent måste andra följa med för att kunna tillgodogöra sig uppgraderingen. Hur hänger det nya paketet ihop? Skillnaden i pris är inte oöverstiglig. Den stora posten i sammanhanget är den extra disken om jag väljer den.

Hoppas, att jag inte är allt för snurrig.
Med vänlig hälsning
Eva
Gammal 2018-09-03, 17:46
Karuzzell

Zebulah skrev: Ja occh nej

M2-SATA är inte snabbare än en vanlig SATA-disk

M2-PCIe är betydligt snabbare och den föreslagna är troligen mitt eget val

Men tänk på att M2 är två olika i fråga om hastighet

Och inte riktat till HenryB utan mer till trådskaparen.
Tack Björn för dina synpunkter. Tyvärr säger de inte mig så mycket men jag ska bolla dem vidare till sonen i våra fortsatta diskussioner.
Med vänlig hälsning
Eva
Gammal 2018-09-03, 17:49
Karuzzell

ErlandH skrev: Nu har jag ganska dålig koll på Windows, har uteslutande använt Mac sedan tidigt 1990-tal, men lyckades googla fram detta som kanske kan vara av intresse:

https://www.makeuseof.com/tag/how-to...ling-hardware/
Tackar! Vi har inte hunnit köra detta ännu. Vi har börjat med att ändra inställningar och göra några enkla felsökningar. Datorn fungerar fortfarande dåligt och minnet tycks ätas upp på nolltid.
Med vänlig hälsning
Eva
Gammal 2018-09-03, 17:56
Karuzzell

Viktor Möller skrev: https://www.inet.se/produkt/b1023746/forslag-till-foto

Det här är mitt förslag:

SSD: Behåll din befintliga. Osäker på hur detta val påverkar tjänsten där Inet bygger ihop datorn
HDD: Lagt till 2 TB intern lagring
PSU: Bytt till ett dyrare nätaggregat med bättre kvalitet
CPU-kylare: Billig men bättre än det första alternativet (processorn kan gå varmt)
Chassi: Fractal Design gör stilrena chassin som är enkla att hantera
DVD-läsare: Har jag utelämnat helt och hållet. Det mesta går att hitta online.
Tack för ditt förslag!
Vi har gjort några ändringar men bollar fortfarande olika alternativ.

Vi är här just nu:

Ska kika på dina förslag och jämföra.

Med vänlig hälsning
Eva
Gammal 2018-09-03, 18:02
Karuzzell

EJM68 skrev: Även om datorn har några år på nacken bör den inte vara jätteslö. Kan du be din son att prestandatesta hårddisken med Crystaldiskmark eller liknande för att se om disken kommer upp i de läs/skrivhastigheter som den bör? Om ni har haft otur är din SSD installerad i IDE mode istället för ACHI vilket gör prestandan mycket sämre, typ 1/4 av tillgänglig.
Jag tycker att Windows 10 är ett klart lyft från Windows 7. Windows 10 har funnits över 3 år och flera uppdateringspaket har släppts.
Tack för ditt tips! Vi har inte hunnit köra ditt förslag ännu. Men vi har det i planerna.

En fråga angående att uppgradera till Windows 10, vilket väl lär bli oundvikligt om jag köper ny dator: Kommer mina gamla program (Lightroom 6 och Photoshop CS6) att funka ihop med 10:an eller kommer jag att bli tvungen, att dessutom hoppa på Creative Cloud-tåget?

Med vänlig hälsning
Eva
Gammal 2018-09-03, 20:43
martinot

Karuzzell skrev: Tack för ditt förslag!
Vi har gjort några ändringar men bollar fortfarande olika alternativ.

Vi är här just nu:

Ska kika på dina förslag och jämföra.

Med vänlig hälsning
Eva
Detta är väldigt detaljerat och mycket datortekniskt (sorry!), men jag skull be din son att överväga en snabbare SSD med m.2-gränssnitt istället för denna mSATA-SSD (som är långsammare).

Nördlänk som förklarar: https://searchstorage.techtarget.com/definition/M2-SSD
Gammal 2018-09-03, 22:27
EJM68

Karuzzell skrev:
En fråga angående att uppgradera till Windows 10, vilket väl lär bli oundvikligt om jag köper ny dator: Kommer mina gamla program (Lightroom 6 och Photoshop CS6) att funka ihop med 10:an eller kommer jag att bli tvungen, att dessutom hoppa på Creative Cloud-tåget?
Det skall inte vara några problem. Kompatibilitet mellan operativsystem och program brukar Microsoft inte röra. Däremot kan äldre HW ibland försvinna från installationspaketet, men oftast kan drivrutiner från ett äldre installationspaket användas.
Gammal 2018-09-03, 22:48
HenryB

Karuzzell skrev: Tack igen!
Sonen har modifierat sitt förslag (hade nog gjort det rätt tidigt men jag var inte uppdaterad) och jag tycker, att det till stora delar liknar ditt förslag. Han har försökt hålla nere kostnaden, vilket jag är tacksam för men det är ändå så mycket pengar, att jag är angelägen om att det blir bra.

Hans nya förslag:

Jag begriper fortfarande inte mycket men har försökt läsa på.

Ni har valt olika chassin men i samma prisklass. Varför valde du Fractal....?
För båda gäller, att de bara har 2 usb-portar. Jag använder i dagsläget minst 6 stycken. Fungerar det lika bra/snabbt med en fördelningshubb?

I det sammanhanget vill jag fråga, om det vore en fördel, att ha mina bilder på en lagringsdisk på datorn (som du föreslår) jämfört med att ha dem på externa hårddiskar. Tänker mig, att de kanske är långsammare. Och så slipper jag anslutningssladdarna till både el och dator.

När det gäller processorn har du valt en dyrare.
Du pratade om olika generationen och jag gissar, att eftersom sonens val börjar på en etta denna tillhör den första generationen.

Moderkortet är detsamma som du valt och minnena motsvarar dina val.

Dina resonemang kring val av SSD-disk hänger jag inte riktigt med i förutom, att du valt en större och snabbare (beroende på storlek eller typ?) .

Du har också valt ett annat nätaggregat.

Jag förstår, att om man byter upp sig i en komponent måste andra följa med för att kunna tillgodogöra sig uppgraderingen. Hur hänger det nya paketet ihop? Skillnaden i pris är inte oöverstiglig. Den stora posten i sammanhanget är den extra disken om jag väljer den.

Hoppas, att jag inte är allt för snurrig.
Med vänlig hälsning
Eva
Chassi:
Oftast en smaksak. En del lådor är mer genomtänkta och enklare att arbeta med än andra. En sådan sak som placering av USB-portar, nätdel och kabelkanaler kan vara nog så viktigt. Luftflöde är också en aspekt som är viktig så värmen transporteras bort på ett bra sätt. Har en låda från Fractal Design själv och fått bra intryck av den. Så länge ingen standard ändras så kan jag ha den under många uppgraderingar till. Antal USB-portar på lådan varierar men kolla även på hur många portar moderkortet har. Mus, tbord etc behöver inte sitta på dom snabbaste USB-portarna, där kopplar du in diskarna. USB-hub funkar givetvis, men en del enheter kan kräva extra mkt ström (diskar) så dessa bör kopplas till moderkortet i första hand.

En intern eller en extern mekanisk USB-hårddisk blir nog sak samma. Det är mekaniken i disken som är flaskhalsen, inte bussen. Men jag föredrar att ha en intern disk med mina bilder på som jag sen speglar med en extern disk. Den externa disken kopplar jag sen bort från ström och dator för extra trygghet.

CPU:
1700-serien är första generationens Ryzen medans 2700-serien är andra generationen. Skillnaden är att man förfinat tillverkningstekniken och minskat strömförbrukningen. Processorns prestanda har även ökat. Helt klart värt ~500SEK mer för den nyare processorn enligt mig. Välj ett billigare grafikkort ist då ditt grafikkort ändå inte kommer ge dig någon boost i bildarbetet.

SSD-disk:
Du vill inte ha en M2-disk som pratar med SATA-bussen. Du vill ha en M2-disk som pratar med PCI-E-bussen. Du får i teorin läs och skrivprestanda flera gånger snabbare över PCI-E-bussen än SATA-bussen. Hårddisken är en flaskhals i systemet så här är det viktigt att du väljer rätt. Den disken jag valde pratar över PCI-E-bussen.

Nätaggregat:
Det finns några få stora tillverkare som producerar i princip alla aggregat på marknaden. Sen kan det stå vilket namn som helst på kartongen. Det jag brukar kika på är energiklassning, fysiska mått samt kablage. Lite mer påkostade aggregat erbjuder ofta hög energieffektivitet, modulärt kabelsystem och kanske längre garantier. Detta är ingen viktig punkt för dig, det räcker med att det du köper är prisvärt och från en känd tillverkare. Du kommer klara dig med 400w utan problem.
Gammal 2018-09-04, 00:06
martinot

Bra! Glömde nämna att det specifikt skall vara PCI-E (alla mina M.2-diskar är PCI-baserade - tänkte inte ens tanken att det fanns att köpa M.2 med SATA-anslutning).
Gammal 2018-09-04, 11:32
Karuzzell

EJM68 skrev: Det skall inte vara några problem. Kompatibilitet mellan operativsystem och program brukar Microsoft inte röra. Däremot kan äldre HW ibland försvinna från installationspaketet, men oftast kan drivrutiner från ett äldre installationspaket användas.
Tack så mycket!
Med vänlig hälsning
Eva
Gammal 2018-09-04, 11:33
Karuzzell

martinot skrev: Bra! Glömde nämna att det specifikt skall vara PCI-E (alla mina M.2-diskar är PCI-baserade - tänkte inte ens tanken att det fanns att köpa M.2 med SATA-anslutning).
Tack så mycket! Detta var något, som åtminstone jag inte hade en susning om.

Med vänlig hälsning
Eva
Besvara

Bokmärken

Taggar
dator för bildbehandling , datorinköp , prestandakrav

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:08.

Tether Tools Case Air