Annons

Bilder med lite fakta

Produkter
(logga in för att koppla)

-Markus-

Aktiv medlem
Jag undrar om det inte är möjligt att göra fördiga mallar för bilder som läggs in.
Vad jag menar är att har lite fördiga fält som man ska fylla i på varje bild.
Ex:
Objektiv
Bländare
Brännvidd
Filter.

Sen kan man lätta göra en sökmotor så att man kan söka på bilder med 20-50 mm brännvidd.
Orsaken till detta är att då kan vi som inte är så bra få en inblick i hur man ska göra och vad man ska välja för att bilden ska bli på ett visst sätt.
Skulle undarlätta enormt och alla behöver inte fråga massor och man slipper misstagen som i princip alla gör som nybörjare.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Kruxet som jag ser det är att maninte altid vet vad man har använt. Jag vet för det mesta vad jag har använt för objektic men nästan aldrig tid eller bländare.
Men visst, om det finns folk som vet och som skriver ut det så vore det till stor hjälp att lära sig och utvecklas.

MVH
Greve Nickon:cool:
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Det är en bra tanke ,men jag tror inte att man som en nybörjare vet vad alla siffror och information gör för att bilden blev så bra med just dom inställningarna. Menar att bl 4.5 och 1/250 sek med avtonat blåfilter och vinden från öster och ett 80mm objektiv var bra på just den bilden säger ju inte att det blir bra på din bild du tänker ta om en vecka...då skulle man isåfall fått se samma bild tagen med olika inställningar och flera bilder.En detaljerad beskrivning hur man tänkt när man tagit kortet tycker jag säger mer .där man berättar om problemen som man upptäckt vid exponeringen och vad man gjort för att få bästa möjliga bilden .
 

Jeppe

Aktiv medlem
Funktion är under uppbyggnad tror jag visst...

Har för mig att christer sa något om det..
 

-Markus-

Aktiv medlem
Lars Åke

Jag menar ju självklart inte att mna ska ta bort det andra som förklaringar men det vore en bra komplettering.
Jag VET att jag skulle kunna lära mig mycket om jag fick ett antal bilder att titta på (det kan ju bli upp till 100 tals bilder att luska på).
Självklart skulle jag inte bli proffs men jag skulle få en stor fingervisning vad som sker vid olika inställningar.
 
ANNONS